Czerski, Wojciech Marcin2023-11-172023-11-172023-11Dydaktyka Informatyki T. 18 (2023), s. 55-63978-83-8277-133-62083-3156https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9421Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i integracja jej z wieloma usługami, z których codziennie korzysta miliony osób na całym świecie stała się faktem. Rosnąca popularność generatorów opartych na AI takich jak np. ChatGPT skłania do refleksji nad przyszłością procesu edukacji. Wprowadzenie zakazów ich stosowania przyniesie zapewne odwrotny do zamierzonego skutek. Jednak, jak pokazuje eksperyment Jordana Petersona, generatory językowe są już tak zaawansowane, że mogą przygotować teksty, które trudno jest odróżnić od tych napisanych przez człowieka. Dlatego też nie można dać dowolności w stosowaniu tych narzędzi przez uczniów i nauczycieli, bez wcześniejszego wyposażenia ich w odpowiednie umiejętności np. krytycznego myślenia.The rapid development of artificial intelligence and its integration into many services used daily by millions of people around the world has become a reality. The growing popularity of AI-based generators such as ChatGPT, for example, makes us reflect on the future of the education process. Banning their use is likely to be counterproductive. However, as Jordan Peterson's experiment shows, language generators are already so advanced that they can produce texts that are difficult to distinguish from those written by humans. Therefore, the use of these tools by students and teachers cannot be given free rein without first equipping them with appropriate skills such as critical thinking.polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/sztuczna inteligencjaChatGPTedukacjaartificial intelligenceeducationChatGPT – potrzebne narzędzie czy przekleństwo naszych czasów?ChatGPT a necessary tool or the curse of our times?article10.15584/di.2023.18.42543-9847