Cudak, Sławomir2017-06-282017-06-282016Kultura-Przemiany-Edukacja T. 4 (2016), s. 257–2642300-9888http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2650Współczesna edukacja szkolna jest krytykowana za jej mierne osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze. Konieczna jest zmiana ról społecznych i edukacyjnych nauczyciela, szczególnie dotyczy to jego podmiotowości. Nauczyciel w procesie dydaktyczno-wychowawczym winien być inicjatorem pozytywnego współdziałania z rodzicami i innymi ośrodkami wychowania równoległego. Musi podejmować decyzje pedagogiczne w sposób twórczy, odpowiedzialny, kierując się dobrem wychowawczym i rozwojowym uczniów. Podmiotowość nauczyciela wiąże się również z wysokim autorytetem wśród rodziców, uczniów i całego społeczeństwa.Modern school education is being criticized for its average didactical and educational achievements. A change in social and educational role of teacher is necessary and it is especially connected with subjectivity. A teacher in didactical and upbringing process should be an initiator of positive cooperation with parents and other educational institutions. He needs to make pedagogical decisions in creative and responsible way, following the upbringing and development weal of students. Subjectivity of a teacher is also connected with his authority among parents, students and whole society.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/podmiotowośćtwórczośćinnowacyjnośćpostawa nauczycielarole społeczneedukacjawychowanieopiekadiagnozasubjectivitycreativityinnovationteacher’s attitudesocial roleseducationupbringingcarediagnosisNauczyciel ważnym podmiotem współczesnej edukacji szkolnejTeacher as an important subject in modern educationarticle10.15584/kpe.2016.4.172544-1205