Szabłowski, Stanisław2024-12-132024-12-132024-12Dydaktyka Informatyki T. 19 (2024), s. 173-185978-83-8277-214-22083-3156https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11102W opracowaniu dokonano przeglądu wybranych narzędzi sztucznej inteligencji wspomagających programowanie. Wyjaśniono podstawowe pojęcia niezbędne do zastosowania AI w edukacji informatycznej. Przeprowadzono analizę możliwości uczenia się programowania na przykładzie narzędzi Copilot i ChatGPT. Wskazano, że nauczanie programowania powinno odbywać się za pomocą narzędzi AI zintegrowanych ze środowiskiem programistycznym Visual Studio Code. W podsumowaniu stwierdzono, że wspomaganie uczenia się programowania za pomocą AI ma zarówno walory edukacyjne, jak i ograniczenia.The study reviews selected AI artificial intelligence tools supporting programming. The basic concepts necessary to apply AI in computer science education are explained. An analysis of the possibilities of learning programming was carried out using the example of Copilot and ChatGPT tools. It was indicated that programming should be taught using AI tools integrated with the Visual Studio Code programming environment. The summary states that supporting learning programming using AI has both educational advantages and limitations.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/sztuczna inteligencjaprogramowanieCopilotChatGPTartificial intelligenceprogrammingZastosowanie sztucznej inteligencji w uczeniu się programowaniaThe use of artificial intelligence in learning programmingarticle10.15584/di.2024.19.142543-9847