Adamiec-Krzyska, Urszula2025-07-022025-07-022024-12Dydaktyka Polonistyczna, nr 10(19)2024, s. 123-1332451-0939https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11615Zaburzenia przetwarzania słuchowego (ang. Central Auditory Processing Disorder – CAPD) to zaburzenia wpływające na dostęp i właściwą interpretację informacji dźwiękowej przy prawidłowym funkcjonowaniu słuchu fizycznego. CAPD może prowadzić do trudności w rozumieniu mowy, zwłaszcza w hałaśliwym otoczeniu. Diagnozowanie trudności stanowi dla specjalistów duże wyzwanie. Wynika to z różnorodności objawów oraz ich nakładania się i współwystępowania z innymi zaburzeniami rozwojowymi, takimi jak: autyzm, dysleksja, ADHD czy zaburzeniami koncentracji uwagi. Precyzyjne rozpoznanie CAPD wymaga kompleksowego podejścia obejmującego zarówno testy audiologiczne, jak i ocenę funkcji poznawczych oraz obserwację zachowań dziecka w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie genezy powstawania tego zaburzenia, jego rodzajów, symptomów, metod diagnostycznych oraz strategii terapeutycznych w kontekście kształcenia polonistycznego. Szczegółowa analiza objawów CAPD oraz ich wpływu na codzienne funkcjonowanie uczniów pozwoli na lepsze zrozumienie trudności, z jakimi borykają się dzieci w trakcie nauki języka polskiego. Artykuł przedstawia zagadnienie CAPD poprzez studium indywidualnych przypadków dwojga uczniów, ukazując specyficzne wyzwania i strategie radzenia sobie z nimi w praktyce edukacyjnej.Auditory processing disorder (CAPD) is a disorder that affects the access and proper interpretation of sound information despite the proper functioning of physical hearing. CAPD can lead to difficulty understanding speech, especially in noisy environments. Diagnosing CAPD is a significant challenge for specialists due to the variety of symptoms and their overlap and co-occurrence with other developmental disorders, such as: autism, dyslexia, ADHD, or attention disorders. A precise diagnosis of CAPD requires a comprehensive approach, including audiological tests, assessment of cognitive functions, and observations of the child’s behavior in various communication situations. This work aims to present the genesis of this disorder, its types, symptoms, diagnostic methods, and therapeutic strategies in the context of Polish language education. A detailed analysis of the symptoms of CAPD and their impact on students’ everyday functioning will allow for a better understanding of the difficulties children face while learning Polish. The article presents the issue of CAPD through the study of individual cases of two students, showing specific challenges and strategies for addressing them in educational practice.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/zaburzenia przetwarzania słuchowegodysleksjatrudności w naucestudium przypadkuauditory processing disordersdyslexialearning difficultiescase studyCo nauczyciel powinien wiedzieć o zaburzeniach przetwarzania słuchowego? Kształcenie polonistyczne wobec wyzwań współczesnościWhat teacher need to know about auditory processing disorders? Insights from Polish studies addressing the challenges of modern educationarticle10.15584/dyd.pol.19.2024.11