Furmanek, Waldemar2023-11-172023-11-172023-11Dydaktyka Informatyki T. 18 (2023), s. 34-54978-83-8277-133-62083-3156https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9420W związku z rozwojem transhumanizmu istnieje pilna potrzeba podejmowania badań nad miejscem dydaktyki informatyki w systemie nauk pedagogicznych. Szczególnie istotne jest odniesienie problematyki dydaktyki informatyki do treści tzw. superproblemów: superdługowieczności, superdobrobytu, superinteligencji.Due to the development of transhumanism, there is an urgent need to undertake research on the place of didactics of computer science in the system of pedagogical sciences. It is particularly important to refer the issues of computer science teaching to the content of the so-called super problems: super longevity, super prosperity, super intelligence.polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/dydaktykainformatykamodel człowiekatranshumanizmsuperdługowiecznośćsuperdobrobytsuperinteligencjaDidacticscomputer sciencehuman modeltranshumanismsuper longevitysuper prosperitysuper intelligencePrymat człowieka nad technologią paradygmatem współczesnej dydaktyki informatykiThe primacy of human over technology a paradigm of contemporary teaching in computer sciencearticle10.15584/di.2023.18.32543-9847