Kasprzak, Krzysztof2016-11-162016-11-162015Polish Journal for Sustainable Development T. 19 (2015), s. 39–482450-3746http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2066Proces budowlany charakteryzuje się zbyt wieloma rozbudowanymi procedurami i jest bardzo czasochłonny. Dostosowany do warunków gospodarczych winien, łącznie z planowaniem przestrzennym, zabezpieczać także ważne interesy publiczne jakimi są m.in. ład przestrzenny, ochrona dóbr kultury, środowiska i zasobów przyrody. Dlatego podstawowa znajomość procedury inwestycyjnej i związanych z nią przepisów prawnych ma bezpośrednie znaczenie nie tylko dla inwestorów, ale także dla wszystkich zajmujących się różnymi aspektami ochrony środowiska i zasobów przyrody nieożywionej i ożywionej. Zwolnienie z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę określone w prawie budowlanym dla wielu inwestycji nie zwalnia inwestorów od obowiązku stosowania przy ich wykonywaniu innych przepisów prawa budowlanego, a szczególnie przepisów techniczno-budowlanych, norm, przepisów bhp, a także przepisów: p.poż., sanitarnych, ochrony środowiska, ochrony dóbr kultury. Mimo uproszczeń w procedurach administracyjnych nadal zapewniona jest pełna kontrola oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze oraz obiekty dziedzictwa narodowego.Building has a basic meaning not only for economy and its development, but it is also one of the main man’s activities having influence on the changes in space and environment. Legal system of investment is not transparent in our country and for years they have been judged by entrepreneurs, local government units, industry associations and professional organizations as a factor which hinders business activity or public investments. It is characterized by too many extensive procedures and it is time consuming. Construction process adapted to the economic conditions, together with spatial planning, has to protect another important public interest which, among others, is spatial order, protection of cultural and environmental goods and natural resources. Therefore, the basic knowledge of research procedure and legislative procedures has a direct relevance not only for investors but also for those dealing with different aspects of environments and living and non living nature resources protection. Exemption from the requirement to obtain a building permit specified in construction law for many investments does not absolve their investors from the obligation to adopt the construction law, especially building technical regulations, norms, health and safety regulations, and also fire, sanitary, environment and cultural good protection regulations. Construction supervision authorities have the right to control the practical implementation of the provisions. In case of any illegal activities this control can lead to issuing appropriate decisions, if the rules empower to it, or to issue appropriate decisions about the application of the provisions on administrative enforcement proceedings (as it regards the requirements arising directly from legislative provisions). Introduction to simplify and shorten the administrative procedures does not mean that the investor can carry out the investment according to his own imagination. Full control of the project impact on the environment and the objects of the cultural heritage is still provided.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/prawo budowlaneproces inwestycyjnyobszary Natura 2000planowanie miejscoweochrona dziedzictwa kulturowegoconstruction lawinvestment processNatura 2000 areaslocal spatial planningprotection of natural heritageUpraszczanie procesu budowlanego a ochrona zasobów przyrodniczycharticle10.15584/pjsd.2015.19.5