Juszczyk-Rygałło, Joanna2019-08-122019-08-122019Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(27)/2019, s. 172–1782080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4821We współczesnej epoce całożyciowego uczenia się wymaga się od jednostki nabywania umiejętności świadomej i samodzielnej autoedukacji. Samodzielność wykształca się podczas aktywnych działań i gromadzenia doświadczeń. W artykule na tle związku między aktywnością i samodzielnością pokazano mechanizmy nabywania samodzielności jako kategorii aktywnego samostanowienia. Przeprowadzono również analizę, w jakim zakresie aktywność medialna staje się inicjatorem samodzielności edukacyjnej.In the modern era of lifelong learning an individual is expected to acquire the ability to learn consciously and independently. Self-reliance develops when the individual is active and acquires new experiences. This article, on the basis of the correlation between activity and self-reliance, shows mechanisms for acquiring self-reliance as a category of active self-determination. It also analyses to what extent media activity becomes the initiator of educational self-reliance.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/aktywnośćedukacjamediasamodzielnośćświadomośćactivityeducationmediaself-relianceconsciousnessMedia jako środowisko samodzielności edukacyjnejMedia as Environment of Educational Self-reliancearticle10.15584/eti.2019.1.222450-9221