Kamenova, Dimitrina2024-10-202024-10-202024-10Kultura-Przemiany-Edukacja - Numer specjalny (2024), s. 28-37978-83-8277-201-22300-9888https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10933The study aims to enlighten the need for a focusing towards some psychological aspects of a child`s functioning in a pluralistic, pulsating, and flexible educational environment. It reveals resources for its harmonious development through a model of its construction. It is based on the synergistic effect between sustainable transversal skills and variables, according to socio-economic conditions and key competences. The synergy integrates in the model the personality, communicative, sociocultural, methodological, emotional, practical, and physical components. This is achieved through the psychological aspects of the two levels of education of suggestopedic communicative framework - the level of conscious activity and the level of the unconscious psychological reactivity of the learner. Its utilization provides transforming pedagogy into an art and the teacher into a creator.Opracowanie ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę skupienia się na niektórych psychologicznych aspektach funkcjonowania dziecka w pluralistycznym, zmieniającym się i elastycznym środowisku edukacyjnym. W artykule przedstawiono zasoby niezbędne dla harmonijnego rozwoju dziecka oraz jak owe harmonijne środowisko edukacyjne budować. Model ten jest efektem synergii między zrównoważonymi umiejętnościami przekrojowymi nauczycieli i zmiennymi zgodnymi z warunkami społeczno-ekonomicznymi i kluczowymi kompetencjami. Synergia integruje w modelu komponenty osobowościowe, komunikacyjne, społeczno-kulturowe, metodologiczne, emocjonalne, praktyczne i fizyczne. Osiągnięcie synergii jest możliwe dzięki wyrównaniu dwóch poziomów psychologiczno-komunikacyjnych ucznia: poziomu świadomej aktywności i poziomu nieświadomej reaktywności. Wykorzystanie modelu zapewnienia harmonijnego środowiska edukacyjnego umożliwia przekształcenie pedagogiki w sztukę, a nauczyciela w twórcę.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/harmonious developmentmodel of constructing educational environmentsuggestopedic approachharmonijny rozwójmodel konstruowania środowiska edukacyjnegopodejście sugestopedyczneFocusing on the educational environment for harmonic child developmentZapewnienie harmonijnego rozwoju dziecka dzięki koncentracji na środowisku edukacyjnymarticle10.15584/kpe.spec.crae.2024.22544-1205