Soler Costa, RebecaLafarga Ostáriz, Pablo2020-06-152020-06-152019Kultura-Przemiany-Edukacja T. 7 (2019), s. 113–121978-83-7996-775-92300-9888http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/5543In any academic institution two action levels with regards to school organization can be found. On the one hand, the macro-political level basically concerned with educative legislation and how these rule educative institutions. On the other hand, the micro-political level concerning school priorities. Along this book chapter we will provide a research based on how the macro and the micro political levels should handle together. Hence, we will basically provide an updated theoretical framework focusing on the most relevant trends. Moreover, we will keep on with a deep analysis of how stakeholders and active agents promote and develop curricular prescriptions. Finally, we will analyze and discuss how far the implementation of educative principles contributes to enhance the students’ interests and assumes their needs for a better teaching-learning process.W każdej instytucji akademickiej można znaleźć dwa poziomy pracy nad organizacją szkoły. Jest to poziom makropolityki skupiony na legislacji edukacyjnej i jej wdrażaniu w instytucjach edukacyjnych, a także poziom mikropolityki i priorytetów szkolnych. W pracy zaprezentowano badania dotyczące współdziałania makro- i mikropolityki. Autorzy przedstawili zaktualizowane ramy teoretyczne dotyczące najistotniejszych trendów. Ponadto ukazano promocję i rozwój programów nauczania poprzez wykorzystanie interesariuszy i aktywistów. Przeprowadzono analizę i dyskusję dotyczącą implementacji zasad edukacyjnych przyczyniających się do rozszerzenia zainteresowań uczniów oraz realizowania ich potrzeb w procesie nauczania – uczenia się.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/school organizationnational guidelineseducative legislationmacro and micro-political levelsteacher trainingorganizacja szkoływytyczne państwowelegislacja edukacyjnapoziomy makro- i mikropolitykiszkolenie nauczycieliSchool culture and school effectiveness: cooperation with environment as a leading way of learningKultura szkoły i efektywność szkoły: współpraca ze środowiskiem jako wiodący sposób uczenia sięarticle10.15584/kpe.2019.7.72544-1205