Bober-Płonka, BogusławaKuleta-Krzyszkowiak, MałgorzataWasilewska, Monika2020-05-252020-05-252019Edukacja – Technika – Informatyka nr specjalny 1(2019), s. 11–202080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/5518Artykuł podejmuje zagadnienie występowania ADHD wśród dorosłych kobiet i mężczyzn. W celu wstępnego rozeznania na temat aktualności i wagi tego problemu u osób rozpoczynających dorosłe życie przeprowadzono badania pilotażowe. Przebadano 331 osób (204 kobiety i 127 mężczyzn) – studentów II roku różnych kierunków na Uniwersytecie Jagiellońskim. Z przeprowadzonych analiz wynika, że blisko 1/4 (72) studentów obu płci (18% spośród kobiet i 28% w grupie mężczyzn) wykazuje objawy zaburzeń związane z ADHD, co znacznie utrudnia im funkcjonowanie we wszystkich sferach życia codziennego (nie tylko nauki) w porównaniu z osobami zdrowymi. Na tej podstawie można wnosić o potrzebie kontynuacji badań empirycznych nad ADHD u dorosłych i opracowania skutecznych form pomocy dotkniętym tym zaburzeniem studentom.The article focuses on the issue of occurrence of ADHD amongadult men and women. A pilot study involving persons entering adulthood has been conducted as means of preliminary assesment of currency and severity of the problem. 331 individuals (204 women and 127 men) who were 2nd year students enrolled in various courses at the Jagiellonian University have been surveyed. Analysis of the gathered data reveals that nearly 1/4 (72) of students of both genders (18% of women and 28% of men) exhibits symptoms of disorders related to ADHD severe enough to negatively impact all aspects of their lives, not merely studying. These findings suggest a need for continuation of empirical studies on adult ADHD and consequent development of effective means of helping the affected students.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/zespół nadpobudliwości psychoruchowejADHDdorośliróżnice międzypłcioweattention deficithy peractivity disorderadultsgender differencesFunkcjonowanie studentów z ADHD – różnice między mężczyznami i kobietamiFunctioning of Students with ADHD – Differences between Men and Womenarticle10.15584/eti.2019.5.12450-9221