Zaborniak, Marlena2017-09-052017-09-052017Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(19)/2017, s. 79–842080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2946W artykule przedstawiono warunki skutecznej zmiany, strategie jej wdrażania, przyczyny braku akceptacji zmiany oraz wyjaśniono, z czego wynika opór wobec niej. We wnioskach natomiast wskazano kierunki działań, które powinny być podjęte przed wprowadzeniem zmian w oświacie. Artykuł skłania do refleksji: Czy każda zmiana jest konieczna? Jakie będą jej skutki?In the article there have been presented conditions for successful change and change management implementation strategy. On top of that there have been given typical reasons for lack of change acceptance by the associates and their resistance to it. As a conclusion author points reader in direction of actions to be made before implementing changes in the field of education. Article is thought-provoking on necessity to implement all the changes and what would be their potential consequences.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/zmianazarządzanie zmianąopór wobec zmianwarunki skutecznej zmianystrategie wdrażania zmianreforma oświatychange processchange managementresistance to changeconditions for successful changechange implementation strategyeducation reformZarządzanie zmianą w oświacieChange Management in Educationarticle10.15584/eti.2017.1.92450-9221