Jupowicz-Ginalska , AnnaKaczmarek-Śliwińska, Monika2025-07-202025-07-202025-03UR Journal of Humanities and Social Sciences nr 1(34)/2025, s. 131-1542543-837910.15584/johass.2025.1.8https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11637We analyze the perception of various shades of violence and abuse in the workplace among Polish communication experts in the context of gender (with references to professional advancement opportunities, occurrence of biases, job satisfaction, and incidents of sexual harassment). We use a quantitative method with survey research. The questionnaire was created for the as part of the project ‘Wellbeing in Public Relations and Communications Industries’, which is run within the EUPRERA network on 'Women in PR'. For this paper, we analyze Polish data: independent variables (gender and age of respondents, employment sector, the organization's size, and the length of professional careers) and dependent variables (four statements related to perceived gender discrimination and sexual harassment). We collected the data between May-September, 2023. A group of 122 individuals completed the survey, and then we calculated the data with Excel's pivot formula. The study confirmed that gender impacts the scale and perception of workplace violence/abuse. It was an obstacle to success for one-third of men and two-thirds of women. Nearly 60% of women believed it negatively impacted their advancement (over 80% of men had no such experiences). Additionally, 70% of women and 34% of men experienced harassment. Our study supports the discussed theory, confirming that women often experience workplace discomfort. Two observations are worth underlining: 1) a surprisingly broad range of behaviors in expert communication workplaces; 2) a generational shift in reporting abuse and harassment, with younger, less experienced men reporting more, later reversed as older women feel more harassed.W artykule analizujemy postrzeganie różnych odcieni przemocy i nadużyć w miejscu pracy przez polskich ekspertów ds. komunikacji w kontekście płci (z odniesieniem do możliwości awansu zawodowego, występowania uprzedzeń, satysfakcji z pracy i incydentów molestowania seksualnego). Stosujemy metodę ilościową (kwestionariusz ankiety). Kwestionariusz został stworzony na potrzeby projektu „Dobre samopoczucie w branży public relations i komunikacji”, który jest realizowany w ramach sieci EUPRERA w ramach projektu „Kobiety w PR”. W tym artykule analizujemy polskie dane: zmienne niezależne (płeć i wiek respondentów, sektor zatrudnienia, wielkość organizacji i długość kariery zawodowej) oraz zmienne zależne (cztery stwierdzenia dotyczące postrzeganej dyskryminacji ze względu na płeć i molestowania seksualnego). Dane zbierałyśmy od maja do września 2023 r. Ankietę wypełniły 122 osoby. Badanie potwierdziło, że płeć ma wpływ na skalę i postrzeganie przemocy/nadużyć w miejscu pracy. Jak wykazano, właśnie płeć przeszkadzała w osiągnięciu sukcesu dla jednej trzeciej mężczyzn i dwóch trzecich kobiet. Prawie 60% kobiet uważało, że płeć negatywnie wpłynęła na ich awans (ponad 80% mężczyzn nie miało takich doświadczeń). Ponadto 70% kobiet i 34% mężczyzn doświadczyło molestowania. Nasze badanie potwierdza, że kobiety często doświadczają dyskomfortu w miejscu pracy. Warto podkreślić dwie obserwacje: 1) stwierdzono zaskakująco szeroki zakres zachowań w miejscach pracy związanych z komunikacją jako profesją; 2) następuje zmiana pokoleniowa w zgłaszaniu nadużyć i molestowania.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/abusediscriminationharassmentgendercommunication expertsworkplaceviolenceprzemocnadużyciadyskryminacjamolestowaniepłećspecjaliści ds. komunikacjimiejsce pracyPerception of Violence and Abuse in the Work Environment of Polish Communication Experts: The Gender ContextPostrzeganie przemocy i nadużyć w środowisku zawodowym polskich ekspertów do spraw komunikacji w kontekście płciarticle