Hermanowicz, ArturMolga, Agnieszka2020-01-162020-01-162019Dydaktyka Informatyki T. 14 (2019), s. 170–1752083-3156http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/5156W pracy przedstawiono wybrane problemy dotyczące generowania grafiki trójwymiarowej. Ukazany został problem modelowania oświetlenia, a w szczególności odbicia rozproszonego. Zademonstrowano możliwości, jakie daje wykorzystanie programów cieniujących w tym zakresie.The paper presents selected problems related to the generation of three-dimensional graphics. The problem of modeling lighting, in particular diffuse reflection, has been presented. Demonstrations of the possibilities offered by the use of shading programs in this area have been demonstrated.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/programy cieniująceodbicie rozproszoneOpenGLgrafika 3Dshading programsdiffuse reflectionOpenGL3D graphicsZastosowanie programów cieniujących do modelowania odbicia rozproszonegoApplication of shader programs for diffuse reflection modelingarticle10.15584/di.2019.14.142543-9847