Piecuch, Grzegorz2017-06-082017-06-082017Dydaktyka Informatyki T. 12 (2017), s. 224–2322083-3156http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2512Artykuł omawia zastosowanie stanowiska dydaktycznego wyposażonego we wrzeciono CNC małej mocy do nauki metod inteligencji obliczeniowej na kierunkach technicznych wyższych uczelni np. automatyka i robotyka. Przedstawiono praktyczny przykład ćwiczenia, które zaznajamia studentów z rzeczywistym sprzętem sprzężonym z oprogramowaniem inżynierskim takim jak Matlab/Simulink, umożliwiającym stosowanie i analizę działania poszczególnych metod CI, także w czasie rzeczywistym.The article discusses the use of didactic station equipped with a low-power CNC spindle to teach computational intelligence methods to technical majors at universities, e.g. Automatic control and Robotics. This paper presents a practical example of exercises, which acquaint students with actual hardware integrated with engineering software such as Matlab/Simulink, which allows implementation and analysis of the operation of various CI methods, also in real time.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/metody inteligencji obliczeniowejsieć neuronowawrzeciono CNCmethods of computational intelligenceneural networkspindle CNCWrzeciono CNC małej mocy jako obiekt badawczy dla metod CI na przykładzie detekcji prędkościLow-power CNC spindle as a research facicilty for CI methods on the example of speed detectionarticle10.15584/di.2017.12.272543-9847