Szmyd, Jan2016-10-202016-10-202015Kazimierz Szmyd, Kultura-Przemiany-Edukacja T. 3 (2015), s. 233–268978-83-7996-253-22300-9888http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1950Współczesny uniwersytet w wielu, jeśli nie w większości, swoich konkretnych krajowych i światowych postaciach traci w szybkim tempie na swej tradycyjnej, klasycznej tożsamości. Jednakże mimo różnorakich przeszkód i trudności pretenduje on wciąż, jako jedyna w swoim rodzaju i niepowtarzalna organizacja twórczości naukowej i kształcenia na wysokim szczeblu, do rangi instytucji wysokiej „użyteczności” publicznej, społecznej i indywidualnej, kulturowej i ogólnoludzkiej. Tekst ten przybliża zagrożenia, wobec których staje współczesny uniwersytet oraz wyzwania, z którymi przychodzi mu dziś i przyjdzie zapewne także w przyszłości się zmierzyć. Przedstawiony materiał stanowi również pewnego rodzaju propozycję pobudzającą do refleksji nad możliwościami poprawy zaistniałej sytuacji uniwersytetu i szkolnictwa wyższego.Modern university in many national and international forms looses rapidly its traditional identity. In spite of different difficulties it is one of unique organizations of scientific creativity, an institution useful for society, culture and individuality. This article presents dangers of modern university as well as challenges that need to be faced. Presented text encourage to consider possibilities of improvement in current situation of university.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/uniwersytet klasycznyponowoczesnośćuniwersytet współczesnyidea studiowaniaclassical university„post-modern”modern universitystudyingUniwersytet w świecie ponowoczesnym – zagrożenia, nowe role i wyzwaniaUniversity in „post-modern” world–dangers, new roles and challengesarticle10.15584/kpe.2015.3.16