Binkowski, TomaszKwiatkowski, Bogdan2018-10-242018-10-242018Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(24)/2018, s. 292–2982080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4035Postępujący na ogromną skalę rozwój w zakresie energoelektroniki wymusza skorygowanego sposobu patrzenia na procesy badawcze i dydaktyczne odnoszące się do tych zagadnień. Coraz większą rolę zaczynają odgrywać procesy realizowane za pośrednictwem Internetu i innych środków elektronicznego przekazywania informacji. W artykule przedstawiono koncepcję wykorzystującą wirtualne obiekty energoelektroniczne użyte jako narzędzie dydaktyczne, ale także jako narzędzie do badań naukowych. Jako przykład wykorzystano cyfrowy model przekształtnika prądu stałego, którego działanie w czasie rzeczywistym pozwala na prowadzenie badań na wirtualnych sygnałach emulujących wielkości fizyczne.Observed on a massive scale the development in the field of power engineering forces the adjusted way of looking at the processes of teaching and research relating to these issues. Increasingly important are processes realized via the Internet and other electronic devices. This article presents the concept of virtual power electronics objects used as a teaching tool but also as a tool for scientific research. As an example, the virtual digital DC inverter model that works in real time was presented, which allows to conduct research on virtual signals that emulate physical quantities.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/energoelektronikaprzekształtnikmodele wirtualnepower electronicsconvertervirtual modelsWykorzystanie wirtualnych obiektów energoelektronicznych w procesie badawczo-dydaktycznymThe Use of Virtual Power Electronics Objects in the Process of Research and Teachingarticle10.15584/eti.2018.2.402450-9221