Pawłowska, Agnieszka2018-03-232018-03-232017Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(22)/2017, s. 29–352080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3439Słabe wyniki nauczania oraz trendy centralizacyjne w amerykańskiej oświacie skłoniły społeczności lokalne i organizacje społeczne do poszukiwania alternatywnych form kształcenia. Jedną z nich są szkoły statutowe. Opierając się na dotychczasowych badaniach, autorka wskazuje na nieistotne różnice między szkołami tradycyjnymi i statutowymi w zakresie efektów kształcenia oraz istotne różnice w wyrównywaniu szans uczniów z niezamożnych rodzin i mniejszości rasowych.Poor teaching outcomes and centralization trends in an American education have prompted local communities and social organizations to seek alternative forms of education. One of them are charter schools. Referring to the previous studies, the author points to the insignificant differences between traditional and charter schools in the teaching outcomes, and important differences in equal opportunities for students from poor families and racial minorities.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/edukacjaszkoły statutowedecentralizacjajakość kształceniaStany Zjednoczoneeducationcharter schoolsdecentralizationquality of educationUnited StatesSzkoły statutowe jako forma decentralizacji i podniesienia jakości kształcenia w Stanach Zjednoczonych AmerykiCharter Schools as the Form of Decentralization and Improving the Quality of Education in the United States of Americaarticle10.15584/eti.2017.4.22450-9221