Bochenek, KrzysztofPasternak, IzabelaSzkutnik, Dariusz A.2025-08-302025-08-302025978-83-8277-288-3978-83-8277-285-2 (online)https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11660Publikacja, którą oddajemy w ręce Czytelników, składa się z dwóch tomów. Pierwszy tom stanowi zbiór artykułów naukowych będących efektem refleksji zaprezentowanych podczas konferencji naukowej. Zgromadzone w nim teksty powstały na bazie referatów wygłoszonych w trakcie obrad, a następnie zostały rozszerzone, zaktualizowane i poddane recenzji naukowej. Ponadto tom ten zawiera transkrypcje wygłoszonych wystąpień. Tom drugi natomiast zawiera transkrypcje fragmentów wygłoszonych wystąpień przetłumaczonych na język angielski. Etos nauczyciela – jako pojęcie wielowymiarowe, głęboko zakorzenione w tradycji edukacyjnej, społecznej i kulturowej – stał się punktem wyjścia do interdyscyplinarnej debaty. Artykuły zawarte w książce reprezentują różnorodne perspektywy: pedagogiczną, filozoficzną, socjologiczną, psychologiczną czy kulturoznawczą. Wspólnym mianownikiem tych ujęć jest próba uchwycenia wartości, postaw i wyzwań, jakie stoją przed współczesnymi nauczycielami w zmieniającym się świecie edukacji. Zamierzeniem projektu było stworzenie przestrzeni do pogłębionej refleksji nad rolą nauczyciela nie tylko jako osoby przekazującej wiedzę, ale przede wszystkim jako przewodnika, autorytetu i uczestnika życia społecznego. Wierzymy, że prezentowane opracowania przyczynią się do wzbogacenia dyskursu naukowego oraz będą inspiracją zarówno dla teoretyków, jak i dla praktyków, badaczy i wszystkich zainteresowanych kondycją współczesnej edukacji.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ethosteacherschoolupbringingeducationyouthvaluesartificial intelligenceThe Teacher’s Ethos. Reflections on Valuable Education with Selected Summaries. Vol. IIbook10.15584/978-83-8277-285-2