Budzik, Justyna2025-11-112025-11-112025Tematy i Konteksty 15(20) 2025, s. 112-1222299-8365https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11947Artykuł stanowi próbę odczytania wczesnych liryków Andrzeja Buszy w perspektywie nadrzeczywistej. Autorka skupia się na surrealnym obrazowaniu, jakie ujawnia się między innymi w zbiorze Astrolog w metrze, i próbuje odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób Busza konstruuje obraz wpisujący się w ten nurt w literaturze. Istotnym punktem odniesienia w tym szkicu jest surrealistyczne obrazowanie spod znaku Andre Bretona i Paula Eluarda. Autorka wyjaśnia, z czego może wynikać odrębność i niezależność obrazowania u Buszy w porównaniu do jego francuskich wzorców literackich. Refleksje poświęcone surrealizmowi w sztukach malarskich, które Busza podejmuje w swym ostatnim zbiorze zatytułowanym Ekfrazy, zostały tu celowo pominięte.The main aim of the article is to read and interpret Andrzej Busza’s early poems by referring to the surrealistic perspective. The author focuses on this type of imagery which manifests itself in the collection of poems entitled Astrologer in the Underground, and tries to answer the question regarding how Busza creates an image that falls into this trend in literature. The surrealistic imagery which is present in Andre Breton’s and Paul Eluard’s poetic works is a significant point of reference in this paper. The author explains what may contribute to the fact that Busza’s imagery can be regarded as independent and distinct in comparison to its French predecessors. The reflections devoted to this trend in painterly art, which are present in Busza’s latest collection of poems entitled Ekfrazy / Ekphrases, have been deliberately omitted in this paper.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/SurrealizmobrazobrazowanieodwrócenieSurrealismimageimageryreversalLiryka Andrzeja Buszy wobec myśli nadrzeczywistejAndrzej Busza’s Poetry and the Surrealistic Reflectionarticle10.15584/tik.2025.82719-8561