Wołpiuk-Ochocińska, Anna2018-10-222018-10-222018Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(23)/2018, s. 314–3202080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3990Zachowania nieuczciwie w praktyce akademickiej stają się coraz bardziej powszechnym problemem. Ich uwarunkowania mają zarówno charakter motywacyjno-osobowościowy, jak i społeczny. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki analiz badań przeprowadzonych na 257 studentach podkarpackich uczelni na temat predyktorów nieuczciwości akademickiej w postaci społecznego wsparcia i relacji w rodzinie. Okazuje się, że wsparcie nauczycielskie i autonomia w rodzinie obniżają tendencje do oszukiwania w szkole, natomiast wysoki poziom tożsamości w rodzinie i poczucie wsparcia rówieśniczego podwyższają ryzyko zachowań nieuczciwych.Dishonest behavior in academic practice is becoming more common problem. There are motivational, social and individualistic sources of the issue. This article presents the results of the analysis of research conducted on 257 University students from Podkarpackie and shows predictors of academic dishonesty connected with social support and family relationships. It turns out that teacher support and family autonomy reduce the tendency to cheating at school, while high levels of family identity and peer support increase the risk of dishonest behavior.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/nieuczciwość akademickaoszustwo akademickieuczciwośćrelacje rodzinnewsparcie społeczneautonomia–kontrolaacademic dishonestyhonestysocial suportfamily relationsautonomy-controlRelacje w rodzinie i postrzegane wsparcie społeczne jako predyktory nieuczciwości akademickiejFamily Relations and Perceived Social Support as Predictors of Academic Dishonestyarticle10.15584/eti.2018.1.422450-9221