Warchoł, Tomasz2024-07-182024-07-182024-06Polityka i Społeczeństwo nr 2(22)/2024, s. 273-2821732-9639https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10760Artykuł prezentuje zagadnienia związane z bezpieczeństwem cyfrowym uczniów szkół podstawowych w kontekście zagrożeń wynikających z współczesnych technologii cyfrowych. Obecnie coraz młodsi uczniowie stają się narażeni na zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu. Aktualna podstawa programowa jest przepełniona treściami kształcenia, by znaleźć w niej miejsce na skuteczną edukację w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego uczniów. Przedstawiona w artykule problematyka proponuje rozwiązania scharakteryzowanego problemu w formie edukacji pozaformalnej, ponieważ jest ona organizowana poza formalnym programem kształcenia, umożliwia świadome uczestnictwo uczniów w procesie kształcenia i skupia się na maksymalnej aktywizacji, samodzielności i uczeniu się uczniów przez praktyczne działanie. Takie podejście pozwala na realizację różnorodnych programów edukacyjnych, które umożliwiają bardziej efektywnie wspierać bezpieczeństwo cyfrowe uczniów szkół podstawowych. W artykule przedstawiono główne zagrożenia cyfrowe, takie jak: cyberprzemoc, nieświadome ujawnianie danych osobowych, uzależnienie od urządzeń elektronicznych, ataki phishingowe czy niebezpieczne zachowania online. Autor zwraca również uwagę na zagrożenia w tym zakresie związane ze zdrowiem psychicznym i fizycznym uczniów. W treści artykułu duży nacisk położono na argumentację, że edukacja pozaformalna stanowi idealne środowisko do realizacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem cyfrowym uczniów, głównie dlatego, iż realizowana jest poza szkołą, przez podmioty zewnętrzne, co umożliwia dysponowanie większymi środkami na wykorzystywanie najnowszych technologii. Pozwala to na prowadzenie wirtualnych symulacji sytuacji internetowych, gier dydaktycznych i różnorodnych paneli dyskusyjnych. Artykuł zakończono omówieniem praktycznych programów edukacji pozaformalnej wspierających bezpieczeństwo cyfrowe uczniów. Autor wskazuje na inicjatywy, takie jak cybermentoring, kluby bezpiecznego Internetu, praktyczne szkolenia z cyberbezpieczeństwa oraz warsztaty dla rodziców. Podkreśla, że edukacja pozaformalna staje się coraz bardziej popularna i jest wspierana przez różnorodne inicjatywy społeczne oraz programy państwowe. Autor argumentuje, że przedstawione programy są niezbędne w szybko zmieniającym się środowisku społecznym i technologicznym.The article discusses issues related to the digital safety of primary school students in the context of threats arising from contemporary digital technologies. Nowadays, even younger students are increasingly exposed to risks associated with using the Internet. The current curriculum is packed with educational content, but finding space for effective education in the field of digital safety for students is crucial. The problem presented in the article suggests solutions in the form of non-formal education, as it is organized outside the formal education program. This allows students to consciously participate in the learning process and focuses on maximum activation, independence, and learning through practical action. Such an approach enables the implementation of various educational programs aimed at more effectively supporting the digital safety of primary school students. The article outlines major digital threats such as cyberbullying, ina d-vertent disclosure of personal data, addiction to electronic devices, phishing attacks, and unsafe online behaviors. The author also highlights the threats to students' mental and physical health in this regard. The article emphasizes the argument that non-formal education provides an ideal environment for addressing issues related to the digital safety of students. This is mainly because it is conducted outside of school by external entities, allowing for greater resources to be allocated to the use of the latest technol o-gies. This enables the conduct of virtual simulations of online situations, educational games, and various discussion panels. The article concludes with a discussion of practical non-formal education programs supporting the digital safety of students. The author points out initiatives such as cyber-mentoring, safe Internet clubs, practical cyber-security training, and workshops for parents. It is stressed that non-formal education is becoming increasingly popular and is supported by various social initiatives and government programs. The author argues that these programs are essential in a rapidly changing social and technological environment.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/bezpieczeństwo cyfroweedukacja pozaformalnazagrożenia cy- froweuczniowie szkół podstawowychdigital safetynon-formal educationdigital threatsprimary school stu- dentsRola edukacji pozaformalnej w kształtowaniu bezpieczeństwa cyfrowego uczniów szkół podstawowychThe Role of Non-Formal Education in Shaping the Digital Safety of Primary School Studentsarticle10.15584/polispol.2024.2.19