Bondarchuk, Olena2019-04-172019-04-172018Kultura-Przemiany-Edukacja T. 6 (2018), s. 228–238978-83-7996-672-12300-9888http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4563The article deals with the problem of the correlation between subjective well-beingof Ukrainian teachers and psychological safety of the educational environment of the school. The distinctive features and factors of the well-being of Ukrainian teachers are established. The essence and basic signs of psychological safety of the educational environment of secondary schools are revealed. The relationship between the subjective well-being of teachers and the safety of the educational environment has been investigated. The advisability of the development of teachers’ well-being is stated, taking into account the necessity of creating a psychologically safe educational environment.W artykule poruszono problem korelacji między samopoczuciem ukraińskich nauczycieli a bezpieczeństwem psychicznym środowiska wychowawczego szkoły. Wyróżnia się cechy i czynniki dobrego samopoczucia ukraińskich nauczycieli. Podkreślono istotę i podstawowe oznaki bezpieczeństwa psychicznego środowiska edukacyjnego szkół średnich. Zbadano związek między subiektywnym samopoczuciem nauczycieli a bezpieczeństwem środowiska edukacyjnego. Wskazano na celowość rozwoju dobrostanu nauczycieli, biorąc pod uwagę konieczność stworzenia psychologicznie bezpiecznego środowiska edukacyjnego.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/subjective well-beingeducational environmentpsychological safetyteachersamopoczucieśrodowisko edukacyjnebezpieczeństwo psychicznenauczycielSubjective well-being of the teachers of secondary schools as an indicator of psychological safety of educational environmentSamopoczucie nauczycieli szkół średnich jako wskaźnik bezpieczeństwa psychologicznego w środowisku edukacyjnymarticle10.15584/kpe.2018.6.172544-1205