Baracz, Anna2024-04-062024-04-062023-12Kultura-Przemiany-Edukacja T. 12-13 (2023), s. 55-67978-83-8277-153-42300-9888https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10398W artykule podjęto próbę analizy oceny systemowego wsparcia doskonalenia zawodowego w polskim systemie oświaty. Omówiono sposoby prowadzenia analiz ocen systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli poprzez wskazanie istniejących tendencji. Ukazano tendencje w obszarze preferencji form doskonalenia. Wskazano wyniki analiz badań w obszarze potrzeb edukacyjnych środowiska oświatowego w aspekcie preferencji dotyczących form doskonalenie zawodowego w ramach funkcjonowania powiatowej publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, co pozwoliło wskazać tendencje i preferencje nauczycieli w obszarze doskonalenia zawodowego.The article attempts to analyze the assessment of systemic support for professional development in the Polish education system. Methods of conducting evaluations of teachers professional development system by indicating the existing tendencies were discussed. Trends in the area of preferences for forms of improvement have been shown. The results of the analysis of research in the area of educational needs of the educational environment in terms of preferences regarding the forms of professional development within the functioning of the poviat public teacher training institution were indicated, which allowed to indicate the tendencies and preferences of teachers in the area of professional development.polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/system doskonaleniaformy doskonaleniapreferencje zawodowe nauczycieliplacówka doskonalenia nauczycielipotrzeby oświatowebadanie potrzeb edukacyjnychin-service training systemforms of in-service trainingteachers’ professional preferencesteacher training institutioneducational needsstudy of educational needsPotrzeby i preferencje edukacyjne środowiska oświatowego nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych w powiecie puławskim w latach 1999–2021Educational needs and preferences of the educational environment of secondary school teachers in the Puławy district in the years 1999–2021article10.15584/kpe.2023.12.32544-1205