Napora, ElżbietaElmanowska, WiktoriaMisztela, SandraKaczmarek, AnnaPaździo, NataliaPiasecka, JuliaSulińska, Agnieszka2024-10-222024-10-222024-10Kultura-Przemiany-Edukacja - Numer specjalny (2024), s. 204-216978-83-8277-201-22300-9888https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10947Celem badania było porównanie psychologicznych aspektów funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w rodzinie w kontekście zmieniającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej związanej z obecnością uchodźców z Ukrainy w grupie rówieśniczej. Badania przeprowadzone za pomocą testu rysunku rodziny na grupie 123 osób pokazały, że badane dzieci istotnie różnicują następujące wskaźniki związane z psychologicznym funkcjonowaniem dziecka w rodzinie. Są to: poprawna komunikacja (p = 0,014), waloryzacja ojca (p = 0,027), relacje bliskości (p < 0,001), obecność elementów dodanych (p = 0,087). Ponadto badane dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym charakteryzują się podobieństwem w zakresie wskaźników waloryzacji członków rodziny, relacji dystansu, rozmieszczenia treści rysunku na kartce.The aim of this study was to compare the psychological aspects of the functioning of pre-school (5–6 years old) and early school (7–10 years old) children, in the changing social and educational reality associated with the presence of refugees from Ukraine in the peer group (classroom). The research was carried out using a graphic projection method the Family Drawing Test on a group of 123 children. Preliminary analysis of the results showed that the examined children significantly differentiated the following indicators related to the psychological functioning of the child in the family, that is correct communication (p = 0.014), valorisation of the father (p = 0.027), closeness relations (p = 0.001), presence of added elements (p = 0.087). In addition, the preschool and early school-aged children studied describe themselves with similarity in terms of indicators – valorisation of family members, distance relations, distribution of drawing content on the page. In conclusion, pre-school and early school-aged children’s experience of change, including in social and educational spaces, may affect its aspects of functioning in relationships with loved ones.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/test rysunku rodzinydzieci w wieku przedszkolnymdzieci w wieku wczesnoszkolnymfunkcjonowanie dziecka w rodzinieFamily Drawing Testpre-school childrenearly childhood childrenchild family functioningPsychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w rodzinie w kontekście zmieniającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej na podstawie badania testem rysunku rodzinyPsychological aspects of child functioning in the family in the context of changing social and educational realities based on the Family Drawing Test studyarticle10.15584/kpe.spec.crae.2024.162544-1205