Sadowska, Edyta2018-10-222018-10-222018Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(23)/2018, s. 291–2962080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3987Tło podjętych w artykule rozważań stanowi kwestia tożsamości narodowej dzieci polskich, ofiar deportacji na terytorium ZSRS, będącej następstwem agresji ZSRS na Polskę 17 września 1939 r. W artykule szczególnie wyeksponowano edukację i wychowanie w duchu patriotycznym małego dziecka na obczyźnie (Bliski i Środkowy Wschód) w kontekście analizy zawartości treści Elementarza autorstwa Kubskiego, Kotarbińskiego i Zarembiny (Jerozolima, 1946) oraz wybranych tytułów prasy polskiej ukazującej się na Wschodzie.The background for the considerations contained in the article is the issue of national identity of Polish children, victims of deportation to the territory of the Soviet Union, which followed the Soviet invasion on Poland on September 17, 1939. The paper particularly highlights the role of education and upbringing the patriotic spirit of young children in the exile (Middle East) in the context of analysis of the content of the primer written by Kubski, Kotarbiński and Zarembina (Jerusalem, 1946) and selected Polish press titles showing up in the East.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/edukacja na obczyźnieidee obywatelsko-narodowewychowanie patriotyczneojczyznatożsamość narodowadydaktyzmeducation in exilecivic-national ideaspatriotic educationthe homelandnational identitydidacticismIdee obywatelsko-narodowe w dziele edukacyjnym dzieci i młodzieży na obczyźnie (ZSRS, Bliski i Środkowy Wschód 1940–1944)Civic-National Ideas in the Educational Work of Children and Young People Abroad (USSR, Near East and Middle East in 1940–1944)article10.15584/eti.2018.1.392450-9221