Zaborniak, Marlena2016-10-252016-10-252016Wojciech Walat, Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(16)/2016, s. 56–612080-90692450-9221http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1974W artykule przedstawiono istotę procesu wprowadzania zmian w placówkach oświatowych oraz rolę, jaką pełnią prekursorzy zmian. Wskazano również przyczyny ograniczeń zarządzania zmianą oraz wyjaśniono, na czym polega efektywna komunikacja.In the article it has been presented what is the essence of change management in the educa-tional institutions and what is the role of change leadership. On top of that it has been indicated what can limit change process and how to communicate in most effective manner.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/zarządzanie zmianązmiana organizacyjnapromotor zmianlider oświatyefektywne komunikowanie siękultura otwartego dialoguopór wobec zmianchange managementchange leadershipeducation leadershipeffective communicationopen dialogueresistance to changeZarządzanie zmianą jako warunek konieczny prawidłowego funkcjonowania placówek oświatowychChange management as indispensable proper functioning of educationalarticle10.15584/eti.2016.2.6