Piątek, Teresa2018-10-192018-10-192018Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(23)/2018, s. 257–2632080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3980Ocenianie wczesnoszkolne winno służyć dziecku, jego rozwojowi i w konsekwencji prowadzić do zdobycia umiejętności adekwatnej samooceny, tak ważnej z punktu widzenia wykorzystywania swojego potencjału, swoich mocnych stron w życiu. Tymczasem analiza szkolnej rzeczywistości ukazuje bardzo tradycyjne podejście nauczycieli do oceniania uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej. Pomimo konieczności stosowania oceny opisowej na koniec semestru i na koniec roku nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej rezygnują z niej w trakcie bieżącego oceniania postępów swoich uczniów, stosując ocenę szacunkową wyrażoną stopniem szkolnym.Early education evaluation should serve the child, its development and, consequently, lead to the ability of adequate self-evaluation, so important in terms of using its own potential and personal strengths in life. Meanwhile, the analysis of the school reality demonstrates a very traditional approach taken by teachers to evaluate students in grades I to III in the primary school. Despite the need for providing a descriptive assessment at the end of the semester and at the end of the year, primary school teachers are abanding such approach (during on-going grading of their student’s progresses) and istead use the so called estimation grade in the form of a typical school grade.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ocena szkolnaocena opisowaocenianiekontrolasamokontrolasamoocenaschool gradedescriptive gradeassessmentcontrolself-controlself-evaluationDylematy oceniania wczesnoszkolnegoDilemas of Early Education Evaluationarticle10.15584/eti.2018.1.342450-9221