Legacki, Michał2025-07-012025-07-012024-12Dydaktyka Polonistyczna, nr 10(19)2024, s. 68-742451-0939https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11607Tekst przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów w marcu 2024 roku. Celem badań było sprawdzenie, jak postrzegany jest język polski, a także – czego ankietowani oczekują od edukacji polonistycznej. Mimo że spora część respondentów uznała lekcje polskiego za potrzebne, to odpowiedzi uczniów akcentują słabości kształcenia polonistycznego i dowodzą, że na przedmiot ten w dużej mierze patrzy się wyłącznie przez pryzmat egzaminu maturalnego. Na uwagę zasługują także wypowiedzi wyrażające oczekiwania licealistów wobec edukacji polonistycznej. Badani podkreślają przede wszystkim wykształcenie umiejętności związanych ze stylistyką, leksykologią i kulturą żywego słowa. Wyniki ankiety skłaniają więc do przemyśleń na temat kształtu edukacji polonistycznej we współczesnej szkole ponadpodstawowej.The paper summarises the survey done on high school students in March 2024. The study aims to capture the perspective on Polish as a language, and what the surveyed students expect of Polish classes. A large part of students claim that said classes are necessary yet point to certain weaknesses of Polish teaching. Answers prove that the image of Polish as a subject is generally linked to the matura (final) exams. Answers regarding students’ expectations towards Polish teaching are also notable in that they emphasise teaching stylistic, lexical, and language culture skills. The results thus call for thinking over the shape of Polish teaching in modern high schools.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/dydaktyka polonistycznauczeńedukacja polonistycznaszkołaPolish didacticsstudentPolish educationschoolCzego oczekuje współczesna młodzież? Rozważania o statusie edukacji polonistycznej w świetle wypowiedzi ankietowych uczniów szkół ponadpodstawowychWhat does the modern youth expect from us? Analysing the state of teaching Polish based on surveyed high school studentsarticle10.15584/dyd.pol.19.2024.6