Kultura - Przemiany - Edukacja T. 6 (2018)https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4546https://repozytorium.ur.edu.pl/retrieve/f1b15618-c2ca-4663-9aab-73143dff4c26/2024-03-29T07:34:36Z2024-03-29T07:34:36Z211The challenges of music education. The “quandary” of the LiedContreras-Sequeira, Pablohttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45672022-11-29T15:23:30Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: The challenges of music education. The “quandary” of the Lied
dc.contributor.author: Contreras-Sequeira, Pablo
dc.description.abstract: The present essay tries to answer the following question: How do composer Franz Schubert’s romantic lied evoke landscapes, situations, environments, characters or feelings with no help other than music itself? We will talk about the symbolic resources that the musician used in this genre, with no other pretension than to provide a general view of the subject for those not initiated in the subject of Musical Analysis.; W prezentowanym tekście autor stara się odpowiedzieć na następujące pytanie: w jaki sposób romantyczna pieśń kompozytora Franza Schuberta przywołuje krajobrazy, sytuacje, środowiska, charaktery i uczucia, wykorzystując muzykę jako jedyne narzędzie przekazu? Przedstawiono źródła symboliczne wykorzystane w tym gatunku, aby nakreślić zarys problematyki osobom niewdrożonym w tematykę analizy muzycznej.
dc.description: Before starting to read this article, or even better, while reading it, I strongly recommend listening to some of the pieces dealt with here, like “Erlkönig o Der Wanderer”, preferably the versions by the admirable “Lied” baritone Dietrich Fischer – Dieskau, specialised in the work of Schumann and Schubert and famous for his wide dramatic ability and his control of dynamics.
2018-01-01T00:00:00ZPossibility of crowdsourcing usage in professional training of education managersMakhynia, Tetianahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45662022-11-29T16:06:04Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Possibility of crowdsourcing usage in professional training of education managers
dc.contributor.author: Makhynia, Tetiana
dc.description.abstract: The article focuses on the possibilities of using crowdsourcing in the professional training of education managers. We have considered the most widespread in education types and items of crowdsourcing, as intellectual crowdsourcing, crowd-recruiting and crowd-funding, among its variety in business, social and public spheres. Its essence and ways of application are determined for the process of the education managers training. The most widespread directions of educational crowd-funding are analyzed: fund raising for own education; co-financing science; attracting funds for classroom equipment. We have distinguished significant advantages of using crowdsourcing in education and professional training of education managers based on the analysis of the relevance and usage models of crowdsourcing technologies in business, social and public spheres. Beyond that, we have investigated possible models of crowdsourcing usage enhancing the professional training of education managers: ideas collecting on the organization of the educational process, informing research and knowledge generation, and using the crowd to redesign learning. The given models of crowdsourcing usage include the organization, methodology and trained personnel pointed to deal with certain developmental tasks according to specific conditions, such as collecting and processing information, collecting and processing constructive ideas, collecting proposals for draft documents, forming a pool of independent experts. Joint application was stated for examples to facilitate encouragement of the innovation meaning how crowdsourcing could aid to raise educational standards. Keywords: Internet communications; network community; social networks; generation of ideas; educational crowdsourcing; educationalcrowdfunding; educational managers; professional training.; Artykuł skupia się na możliwości wykorzystania croudsourcing w szkoleniu zawodowym managerów edukacyjnych. Przedstawiono najbardziej rozpowszechnione w edukacji typy i przedmioty croudsourcingu, takie jak: croudsourcing intelektualny, croud- recruiting i croud- funding oraz ich różnorodność w sferze biznesowej, społecznej i publicznej. Jego istotę i sposoby zastosowania określa się w procesie szkolenia managerów edukacyjnych. Przeanalizowano najbardziej rozpowszechnione kierunki croud- fundingu edukacyjnego:pozyskiwanie funduszy na własną edukację; współfinansowanie nauki; pozyskiwanie funduszy na wyposażenie klasowe. Na podstawie analizy znaczenia i modeli użytkowania technologii croudsourcingu w sferach - biznesowej, społecznej i publicznej, wyróżniono największe zalety korzystania z croudsourcingu w edukacji i szkoleniu zawodowym managerów edukacyjnych. Poza tym prześledzono możliwe modele użytkowania croudsourcingu, aby ulepszyć szkolenie zawodowe managerów edukacyjnych: zbieranie informacji na temat organizacji procesu edukacyjnego, informowanie o badaniach i generowaniu wiedzy oraz wykorzystywanie tłumu do przedefiniowania procesu uczenia się.Zaprezentowane modele wykorzystania croudsourcingu obejmują: organizację, metodologię oraz wyszkolony personel, wskazany w celu radzenia sobie z pewnymi zadaniami rozwojowymi, zgodnie z określonymi warunkami, takimi jak: zbieranie i przetwarzanie informacji, zbieranie i przetwarzanie konstruktywnych pomysłów, zbieranie propozycji projektów dokumentów, tworzenie puli niezależnych ekspertów. Sformułowano wniosek dotyczący dobrych praktyk, ułatwiających wspieranie innowacji, mówiący o tym w jaki sposób croudsourcing mógłby pomóc w podniesieniu standardów edukacyjnych.
2018-01-01T00:00:00ZTraining of higher education applicants through internet usage with the specialization in “Christian Pedagogy”Ryabova, ZoyaSidanich, Irinahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45652022-11-29T17:12:58Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Training of higher education applicants through internet usage with the specialization in “Christian Pedagogy”
dc.contributor.author: Ryabova, Zoya; Sidanich, Irina
dc.description.abstract: The article foreground the problem of the Internet usage for information exchange, the search for new knowledge and free access to educational services in the process of obtaining higher education in order to ensure lifelong learning of the individual. The names of domestic scholars having developed the issues of specialists training in higher educational institutions are given as well as the usage of computer technologies in the educational process and the content of training within the educational and professional program “Christian Pedagogy in Higher Education”. The content of the article analyzes the level of elaboration and feasibility of the united system of computer networks for theinformation exchange between scientific and pedagogical workers involved in the educational process and applicants for higher education; research methodology and its objectis determined. The results of given scientific work contain task assignment for future teachers training in Christian pedagogy, the general content of the relevant educational and professional program, the existing informational and educational environment, Internet communication channels. The article represents the essence and gives examples of mobile learning of students using the communication channel- Viber.; W artykule przedstawiono problematykę użytkowania Internetu w celu wymiany informacji, poszukiwania wiedzy i wolnego dostępu do usług edukacyjnych w procesie zdobywania wyższego wykształcenia w ramach realizacji nauki przez całe życie. Podano nazwiska krajowych naukowców, którzy rozwinęli problematykę szkoleń specjalistów w instytucjach edukacji wyższej. Zaprezentowano także sposób użytkowania technologii komputerowych w procesie edukacyjnym i opisano przebieg szkolenia w ramach edukacyjno-zawodowego programu „Pedagogika chrześcijańska w edukacji wyższej”. W artykule przeanalizowano stopień opracowania i zastosowania zintegrowanego systemu sieci komputerowej do wymiany informacji pomiędzy naukowcami i pracownikami naukowymi zaangażowanymi w proces edukacyjny oraz kandydatami na studia wyższe; określono metodologię badań i jej przedmiot. Wyniki przedstawionej pracy naukowej zawierają listę zadań dla przyszłych nauczycieli szkolących w zakresie pedagogiki chrześcijańskiej, zasadniczą treść programu edukacyjno- zawodowego, opis istniejącego środowiska informacyjnego i edukacyjnego oraz programów komunikacji internetowej. Artykuł przedstawia istotę i podaje przykłady mobilnej nauki studentów z użyciem komunikatora Viber.
2018-01-01T00:00:00ZClassics of Education Sciences: Maria Montessori. Background knowledge and perceived meanings of University students compared to teachers attending Montessori in-service training coursesSalassa, Monicahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45642022-11-29T15:05:25Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Classics of Education Sciences: Maria Montessori. Background knowledge and perceived meanings of University students compared to teachers attending Montessori in-service training courses
dc.contributor.author: Salassa, Monica
dc.description.abstract: Maria Montessori’s pedagogy is considered a “classics” of Education Sciences. In this contribution, a survey conducted with three different groups of subjects attending University lectures or in-service Montessori training courses is reported. Main research purpose is to discover background knowledge and perceived meanings of each group concerning the Montessori Method and its main characteristics. Data collected from the three groups under investigation are compared to identify the most macroscopic differences and / or similarities. Through the graphs produced, first reflections and conclusions are attempted, at the same time readers are invited to build their own opinions inferring other meanings or conclusions thanks to data and reading tools provided.; Pedagogika Marii Montessori jest postrzegana jako „klasyka” w naukach edukacyjnych. W pracy zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na trzech grupach badawczych: studentach oraz dwóch grupach nauczycieli będących uczestnikami szkolenia Montessori. Głównym celem badania było rozpoznanie stanu wiedzy środowiskowej i ustalenie, co poszczególne grupy rozumieją przez metodę Montessori. Zebrane dane przeanalizowano, aby określić najważniejsze różnice i podobieństwa w wynikach uzyskanych w tych grupach. Graficzne zaprezentowanie wyników badań pozwoliło na sformułowanie wniosków, czytający może także na ich podstawie samodzielnie zbudować własną opinię na ten temat.
2018-01-01T00:00:00ZSubjective well-being of the teachers of secondary schools as an indicator of psychological safety of educational environmentBondarchuk, Olenahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45632022-11-29T15:07:42Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Subjective well-being of the teachers of secondary schools as an indicator of psychological safety of educational environment
dc.contributor.author: Bondarchuk, Olena
dc.description.abstract: The article deals with the problem of the correlation between subjective well-beingof Ukrainian teachers and psychological safety of the educational environment of the school. The distinctive features and factors of the well-being of Ukrainian teachers are established. The essence and basic signs of psychological safety of the educational environment of secondary schools are revealed. The relationship between the subjective well-being of teachers and the safety of the educational environment has been investigated. The advisability of the development of teachers’ well-being is stated, taking into account the necessity of creating a psychologically safe educational environment.; W artykule poruszono problem korelacji między samopoczuciem ukraińskich nauczycieli a bezpieczeństwem psychicznym środowiska wychowawczego szkoły. Wyróżnia się cechy i czynniki dobrego samopoczucia ukraińskich nauczycieli. Podkreślono istotę i podstawowe oznaki bezpieczeństwa psychicznego środowiska edukacyjnego szkół średnich. Zbadano związek między subiektywnym samopoczuciem nauczycieli a bezpieczeństwem środowiska edukacyjnego. Wskazano na celowość rozwoju dobrostanu nauczycieli, biorąc pod uwagę konieczność stworzenia psychologicznie bezpiecznego środowiska edukacyjnego.
2018-01-01T00:00:00ZWyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałaniaChodkowski, Zbigniewhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45622022-11-29T16:07:07Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania
dc.contributor.author: Chodkowski, Zbigniew
dc.description.abstract: Człowiek zachowuje się agresywnie bez względu na wiek. Jest to widoczne coraz częściej zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Agresja zakłóca normalne funkcjonowanie człowieka i zagraża mu w codziennych relacjach. Na podstawie badań przedstawiono występowanie różnych przyczyn i konsekwencji zachowań agresywnych. Artykuł ten jest próbą wyjaśnienia agresji ludzkiej, eksplikuje przyczyny zachowań agresywnych, a także wskazuje na sposoby przeciwdziałania im oraz minimalizowania tych zachowań.; Man behaves aggressively at any age. This is more and more visible both among children and adults. Aggression interferes with the normal functioning of man and threatens him in everyday relationships. Based on the research, it explains the occurrence of various causes and the consequences of aggressive behavior. The article is an attempt to explain human aggression, it explores the causes of aggressive behavior, and also indicates how to counteract and minimize it.
2018-01-01T00:00:00ZTalent ukryty nigdy nie rozkwitnie. Wybrane techniki arteterapeutyczne w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnymBobik, Bogumiłahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45612022-11-29T15:08:55Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Talent ukryty nigdy nie rozkwitnie. Wybrane techniki arteterapeutyczne w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym
dc.contributor.author: Bobik, Bogumiła
dc.description.abstract: Artykuł dotyczy wykorzystania wybranych technik arteterapeutycznych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Wyjaśnia pojęcie i rodzaje twórczości dziecka w wieku przedszkolnym, opisuje znaczenie zajęć arteterapeutycznych w pracy przedszkola. Odwołuje się do badań jakościowych w zakresie wykorzystania zajęć muzycznych i plastycznych w terapii dziecka. Badania oparto na obserwacji postępów w zakresie umiejętności muzycznych i plastycznych dzieci sześcioletnich w toku prowadzonych zajęć arteterapeutycznych (obejmujących improwizacje ruchowe, improwizacje z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, działalność plastyczną). Egzemplifikacją prowadzonych badań jest przedstawione studium przypadku sześcioletniej dziewczynki objętej zajęciami z zakresu arteterapii.; The article discusses the use of selected techniques in art therapy work with children of preschool age. It explains the concept and forms of a preschooler’s creativity and describes the importance of art therapy in a preschool. The article refers to qualitative research in the use of music and art in a child’s therapy. The study was based on observation of the progress of musical and art skills of six year olds in the course of art therapy classes (including movement improvisation, improvisation using percussion instruments and artistic activity). Exemplification of the research is presented in a case study of a six year old girl who participated in art therapy.
2018-01-01T00:00:00ZŚwiadomość logopedyczna rodziców dzieci w wieku przedszkolnym – relacja z badańKubik, Alicjahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45602022-11-29T16:20:38Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Świadomość logopedyczna rodziców dzieci w wieku przedszkolnym – relacja z badań
dc.contributor.author: Kubik, Alicja
dc.description.abstract: Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę do jego adaptacji w różnych środowiskach oraz prawidłowego rozwoju osobowości. Dzięki rozumieniu mowy zdolne jest ono do poznawania i rozumienia otaczającego środowiska, natomiast dzięki umiejętności mówienia może wyrażać swoje myśli, spostrzeżenia i uczucia. Dziecko uczy się mowy przez naśladowanie otoczenia, w którym przychodzi mu żyć, a mowa osób, które go wychowują, jest dla niego wzorem. Wiele zależy też od poziomu wiedzy rodziców, nauczycieli na temat czynników determinujących rozwój języka dzieci. Celem opisanych tu badań jest poznanie, jaką wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka i działań zapobiegających powstawaniu wad wymowy mają rodzice dzieci w wieku przedszkolnym.; The proper development and the child’s speech development is the basis for its adaptation in various environments and the proper development of personality. The child thanks to the understanding of speech is able to learn and understand the surrounding environment, but thanks to the ability of speaking it can express thoughts, observations and feelings. The child learns the speech by imitating the environment in which he or she lives what means that the child follows the model of the speech of the people who bring him/her up. Much also depends on the level of parents’ and teachers’ knowledge about the factors determining the development of children’s language. The aim of the research described here is to learn what kind of knowledge about the development of speech of a child and actions preventing the occurrence of speech defects parents of children in pre-school age have.
2018-01-01T00:00:00ZUżytkowanie Internetu przez młodzież z terenu wiejskiego oraz miejskiegoPapier, Małgorzatahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45592022-11-29T15:34:55Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Użytkowanie Internetu przez młodzież z terenu wiejskiego oraz miejskiego
dc.contributor.author: Papier, Małgorzata
dc.description.abstract: Na obecnym etapie rozwoju społeczeństwa informacyjnego coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące korzyści i zagrożeń związanych z funkcjonowaniem dzieci, młodzieży, a także dorosłych w rzeczywistości wirtualnej. W społeczeństwie informacyjnym zmienia się również rola przedstawicieli młodego pokolenia. Często zdobywają oni wiedzę dotyczącą obsługi poszczególnych urządzeń znacznie szybciej aniżeli ich rodzice, przejmując w ten sposób kontrolę nad korzystaniem z Internetu. Niezwykle ważnym problemem jest więc dbałość o wyposażenie ich w umiejętność właściwego wykorzystywania narzędzia, jakim jest Internet. W niniejszym artykule przybliżono pojęcie społeczeństwa informacyjnego oraz wskazano na funkcje, jakie pełnić może Internet w życiu młodzieży. Rozważania te zobrazowane zostały poprzez prezentację wyników ogólnopolskich badań dotyczących użytkowania Internetu przez młodzież, a także wyników badań własnych przeprowadzonych w dwóch szkołach gimnazjalnych zlokalizowanych na terenie wiejskim oraz miejskim w województwie podkarpackim.; In current development phase of the informational society, there appear questions concerning benefits and dangers connected with functioning of children, youth and adults in the virtual reality. The role of representants of the young generation also changes in the informational society. They often get the knowledge about using of different devices much faster than their parents, therefore they take control of internet use. Therefore it is crucial to educate them how to properly use the internet as a tool. In this article the author defines the notion of informational society and presents the functions of the Internet in the life of young generation. Deliberations are based on the researches driven for whole Polish population regarding internet use by young generation and pilot researches done by author in two junior high schools – one is located in the city, other in the countryside in the “podkarpackie” voivodship.
2018-01-01T00:00:00ZPolicja wobec problemu przemocy w rodzinieDudek, Zygmunthttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/45582022-11-29T15:10:37Z2018-01-01T00:00:00Zdc.title: Policja wobec problemu przemocy w rodzinie
dc.contributor.author: Dudek, Zygmunt
dc.description.abstract: W artykule autor przedstawił rolę Policji w zapobieganiu przemocy w rodzinie oraz ukazał narzędzia, jakimi posługują się funkcjonariusze tej formacji w celu skutecznego zwalczania tego typu przestępczości. Szczególną rolę w realizacji tych zadań odgrywa procedura tzw. „Niebieskiej Karty”, która pozwala na szybkie ujawnianie i eliminowanie zagrożeń wynikających ze stosowania przemocy fizycznej i psychicznej sprawców wobec osób najbliższych.; In this article the author presented the role of police in counteracting acts of domestic violence as well as the tools which can be used by police officers to fight effectively against this type of criminal behaviour. Procedure of so-called “Blue Card” plays a special role in accomplishing these aims and quickly allows to disclose and eliminate dangers, both physical and mental, resulting from domestic violence.
2018-01-01T00:00:00Z