Dydaktyka Informatyki T. 11 (2016)https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1722https://repozytorium.ur.edu.pl/retrieve/55a26acb-b2e3-49f5-9d37-bb7ba64e938e/2024-03-28T22:40:42Z2024-03-28T22:40:42Z211Wyznaczanie rozkładu geograficznego potencjalnego zagrożenia w oparciu o zebrane zablokowane adresy IP z pliku hosts.denyWołoszyn, Jacekhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17432022-11-29T15:28:23Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Wyznaczanie rozkładu geograficznego potencjalnego zagrożenia w oparciu o zebrane zablokowane adresy IP z pliku hosts.deny
dc.contributor.author: Wołoszyn, Jacek
dc.description.abstract: Rozwiązania serwerowe oparte na systemach linuxowych pozwalają zablokować zdalny dostęp do swoich zasobów poprzez wpisanie adresu IP do pliku /etc/hosts.deny. Jest to skuteczna metoda pozwalająca na blokadę szczególnie uciążliwych klientów, których zamiary są bliżej nieokreślone. W tym artykule przedstawiono przykład zamiany pozyskanych adresów IP na powiązane z nimi położenie geograficzne, celem uzyskania rozkładu geograficznego potencjalnego zagrożenia.; Server solutions based on systems Linux boxes allow to block remote access to their resources by typing the IP address into the /etc/hosts.deny file. This is an effective method of blocking a particularly onerous customers whose intentions are vague. This article is an example of the conversion of obtained IP addresses to related geographical locations to obtain the geographical distribution of potential danger.
2016-01-01T00:00:00ZPotokowe przetwarzanie danych z dzienników systemowych z wykorzystaniem funkcji generatorówWołoszyn, Jacekhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17422022-11-29T16:49:08Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Potokowe przetwarzanie danych z dzienników systemowych z wykorzystaniem funkcji generatorów
dc.contributor.author: Wołoszyn, Jacek
dc.description.abstract: W artykule przedstawiono problem wyszukiwania informacji w dziennikach systemowych. Zapisy z dzienników pozwalają na rozwiązanie wielu problemów nieprawidłowego działania systemu, czy wybranej aplikacji. Zastosowana procedura przetwarzania potokowego składa się z kilku etapów i jest bardzo elastyczna. Można ją łatwo zmodyfikować i wykorzystać do innych zastosowań.; This article presents the problem of searching for information in the system log. Records from the logs allow you to solve many problems of a system malfunction. The procedure of processing pipeline consists of several steps and it is very flexible. It can be easily modified and used for other applications.
2016-01-01T00:00:00ZUkrywanie pól w formularzu w Django z wykorzystaniem jQueryWołoszyn, Jacekhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17412022-11-29T15:40:35Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Ukrywanie pól w formularzu w Django z wykorzystaniem jQuery
dc.contributor.author: Wołoszyn, Jacek
dc.description.abstract: Budowa aplikacji z wykorzystaniem frameworku jest efektywnym sposobem na szybkie stworzenie aplikacji bazodanowej. Często się jednak zdarza, że rozwiązania proponowane przez zaimplementowane procedury generujące kod wynikowy nie spełniają założeń, które wymaga aplikacja. Przykład opisuje odmienny sposób podejścia do rozwiązania problemu.; Construction applications using the framework is an effective way to quickly create a database application. It often happens that the solutions proposed by the implemented procedures for generating the object code does not meet the assumptions that requires the application. The example describes a different approach to solve the problem.
2016-01-01T00:00:00ZŚrodki komunikacji wizualnej i infografiki w edukacji, biznesie i innych obszarach życia społecznegoIskierka, Iwonahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17402022-11-29T15:39:28Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Środki komunikacji wizualnej i infografiki w edukacji, biznesie i innych obszarach życia społecznego
dc.contributor.author: Iskierka, Iwona
dc.description.abstract: W artykule opisano rolę środków komunikacji wizualnej oraz infografik w różnych obszarach życia społecznego. Zwrócono uwagę na istotę infografik, które wykorzystują połączenie wzornictwa graficznego z danymi. Przedstawiono wybrane programy do efektywnego tworzenia infografik i elementów systemu identyfikacji wizualnej firmy.; The role of visual communication and infographics in different areas of social life is considered. The essence of infographics which uses a combination of graphic design and data is described. The selected software to efficiently create infographics and visual elements of the system for the corporate identity is presented.
2016-01-01T00:00:00ZBadania symulacyjne w nauczaniu energoelektronikiSzabłowski, Stanisławhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17392022-11-29T17:20:25Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Badania symulacyjne w nauczaniu energoelektroniki
dc.contributor.author: Szabłowski, Stanisław
dc.description.abstract: W opracowaniu poruszono problematykę oprogramowania do badań symulacyjnych w energoelektronice. Przedstawiono przykłady jego zastosowania na zajęciach laboratoryjnych z napędów elektrycznych w Instytucie Nauk Technicznych Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Wskazano aspekty dydaktyczne projektowania i badania przekształtników energoelektronicznych z wykorzystaniem środowisk symulacyjnych oraz zasady prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych.; This paper deals with the problem of simulation studies software used in power electronics. It discusses examplary uses of such software in electric drives lab classes in The East European State Higher School in Przemyśl (PWSW). The thesis touches upon didactic aspects of designing and researching power electronic converters using simulation environments, and explains rules for conducting lab classes.
2016-01-01T00:00:00ZSymulatory wirtualnej rzeczywistościKęsy, Marekhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17382022-11-29T16:15:51Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Symulatory wirtualnej rzeczywistości
dc.contributor.author: Kęsy, Marek
dc.description.abstract: Potencjał techniczny w zakresie kreowania wirtualnej rzeczywistości (VR) daje możliwość jej zastosowania w różnych dziedzinach i obszarach życia człowieka. Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości wydaje się zasadne w procesach kształcenia. Przykładem praktycznego wykorzystania technologii wirtualnej rzeczywistości w procesach nauczania i szkoleniach mogą być symulatory VR stosowane w zakresie szkolenia wojskowego, medycynie lub technice.; A technical potential within the range of virtual reality (VR) creation allows to use it in different fields and zones of human activity. An application of virtual reality in education seems to be appropriate. VR simulators are a good example of practical application of the virtual reality in education and vocational training in military, clinical and engineering schooling.
2016-01-01T00:00:00ZPostawa nauczyciela informatyki wobec pracy w szkoleBałażak, Martahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17372022-11-29T15:24:06Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Postawa nauczyciela informatyki wobec pracy w szkole
dc.contributor.author: Bałażak, Marta
dc.description.abstract: Artykuł dotyczy podstawowych elementów pracy nauczyciela. Obejmuje ona różne aspekty działalności w szkole, spełnianie obowiązków zawodowych, różne stosunki wobec pracy oraz te elementy opisu jego sylwetki zawodowej (np. wiedzy zawodowej m.in. jako znajomość zakresu wiedzy pedagogicznej niezbędnej do wykonywania działalności nauczycielskiej, wiedza o przedmiocie, uczeniu, wiedza o uczniu i o szkole), które pozwalają ocenić go jako pracownika i jako pedagoga. Przedstawiono też różne typy odpowiedzialności nauczyciela.; This article relates to basic functions of a teacher. Teacher’s work includes many aspects of activities at school, fulfilling obligations at job and attitudes towards work and elements that allow to evaluate his profile (among others the understanding the scope of pedagogic knowledge that is essential to perform teaching activity, knowledge about the subject, teaching, knowledge about the student and about the school). There are also presented different types of teacher’s responsibility.
2016-01-01T00:00:00ZNowe media – nowe problemyPiecuch, Aleksanderhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17362022-11-29T15:03:54Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Nowe media – nowe problemy
dc.contributor.author: Piecuch, Aleksander
dc.description.abstract: Stosunkowo długie doświadczenie obecności technologii informacyjnych w edukacji pozwala spojrzeć na problemy efektywności wspomagania edukacji środkami informatycznymi z nieco innej perspektywy. Wiele badań prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych na świecie nie potwierdza skuteczności tych metod. Artykuł stanowi próbę ujęcia tego problemu z punktu widzenia polskiego systemu edukacji.; The relatively long experience of the presence of information technology in education, lets look at the problems of efficiency assist education resources informatics from a slightly different perspective. Several studies conducted in different research centers around the world don't confirm the effectiveness of these methods. The article is an attempt to approach the problem from the point of view of the Polish education system.
2016-01-01T00:00:00ZBig Data w relacji do procesów zmian w edukacjiJanczyk, Januszhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17352022-11-29T15:03:55Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Big Data w relacji do procesów zmian w edukacji
dc.contributor.author: Janczyk, Janusz
dc.description.abstract: Implementacje technologii informacyjnych w sferę edukacji cechują się od wielu lat wysoką dynamiką wzrostu. Najbardziej intrygującym i nierozpoznanym obecnie zjawiskiem, przenikającym nie tylko edukację, ale wszelkie działania ludzkie jest Big Data. Należy skorzystać z nowych możliwości IT w takim zakresie, aby przyspieszyć rozwój edukacyjnych zastosowań Big Data i ograniczyć wpływ dostrzeganych oraz przyszłych zagrożeń. Podjęto próbę ewaluacji technologii Big Data w obszarze indeksowania, pozyskiwania i dystrybucji informacji w kontekście usieciowionej edukacji.; Implementation of information technologies in the sphere of education are characterized by many years of high growth. The most intriguing and currently unrecognized phenomenon, permeating not only education, but all human activities is Big Data. Should take advantage of new IT capabilities in extent to accelerate the development of educational applications of Big Data and limit the impact of perceived and future threats. An attempt was made evaluation of Big Data technology in the field of indexing, acquisition and distribution of information in the context of networked education.
2016-01-01T00:00:00ZOverovanie vplyvu informačno-komunikačných technológií na výučbuPavlovkin, JánStebila, Jánhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/17342022-11-29T17:07:49Z2016-01-01T00:00:00Zdc.title: Overovanie vplyvu informačno-komunikačných technológií na výučbu
dc.contributor.author: Pavlovkin, Ján; Stebila, Ján
dc.description.abstract: V predkladanom článku autori uvádzajú predmet, vzorku a výsledky realizovaného prieskumu. Údaje spracované do tabuliek a grafov následne interpretujú, v závere uvádzajú aj odporúčania pre pedagogickú teóriu a prax.; In this article the authors set subject, methodology and the results of the survey. The gained data are interpreted by graphs and charts which also explain and refer to recommendations for pedagogical theory and practice.
2016-01-01T00:00:00Z