Ius et Administratio 1/2013https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3322024-03-29T14:14:39Z2024-03-29T14:14:39Z131The Catholic Church in Poland in the Years 1944-1950Wlaźlak, Władysław Piotrhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3532023-05-23T09:52:42Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: The Catholic Church in Poland in the Years 1944-1950
dc.contributor.author: Wlaźlak, Władysław Piotr
dc.description.abstract: The reality, in which the People’s Republic of Poland found itself after world war II, made the Catholic Church in Poland meet the new challenges, in spite of much authority which it had in the society. The one of a principle importance was breaking the Concordat by the State authorities. After a certain period of time lack of any legal solution on such a level considerably complicated relations between the State and the Church. Searching closure in this area was supposed to guarantee the Church certain freedom in priests’ activities and the State authorities – acceptance in the international arena. In spite of certain inconveniences the Polish Episcopate decided to sign an agreement, which however did not protect the Church against further excluding from the social life.; W powojennej rzeczywistości Polski Ludowej Kościół katolicki w Polsce, mimo iż cieszył się dużym autorytetem w społeczeństwie, musiał podjąć nowe wyzwania. Zasadni-czym było zerwanie konkordatu przez władze państwowe. Brak rozwiązania prawnego na takim szczeblu po pewnym czasie w znaczący sposób utrudniało relacje państwowo-kościelne. Poszukiwanie zbliżenia na tej płaszczyźnie miało zagwarantować pewną swobodę pracy duszpasterskiej Kościołowi, a władzom państwowym – uznanie na arenie międzynarodowej. Pomimo pewnych niedogodności, episkopat polski zdecydował się na podpisanie po-rozumienia, które jednak nie ustrzegło Kościoła od dalszego rugowania z życia społecznego.
2013-01-01T00:00:00ZUdeľovanie absolutória členom štatutárnych orgánov obchodných spoločnostíTekeliová, Martinahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3522022-11-29T16:07:56Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Udeľovanie absolutória členom štatutárnych orgánov obchodných spoločností
dc.contributor.author: Tekeliová, Martina
dc.description.abstract: The liability of members of the Board, as a legal institute, has a separate place in general liability. It has a specific nature, which is the possibility to give the absolutorium of liability. The expression „absolutorium“ does not have a legal definition. However we can explain this expression as a complete or partial exemption from liability. Absolutorium is associated with the professional care, which result from law, for the members of the Board. At present we can see many cases, in which absolutorium is awarded to the members of the Board. Therefore it is important to know the legal conditios for awarding it.; Odpowiedzialność członków zarządu jako instytucja prawna zajmuje swoje szczególne miejsce w rozważaniach nad odpowiedzialnością w ogóle. Ma specyficzny charakter, polegajacy na możłwiośći udzielenia absolutorium od odpowiedzialności. Termin „absolutorium“ nie posiada definicji prawnej. Niemniej jednak, można go zdefiniować jako całkowite lub częściowe zwolnienie od odpowiedzialności. Absolutorium ma związek z odpowiedzialnością zawodową członków zarządu, wynikajacą z prawa. Obecnie występuje wiele przypadków, w których członkom zarządu udzielane jest absolutorium, dlatego istotne są warunki prawne udzielania absolutorium.
2013-01-01T00:00:00ZÚtvar hlavného kontrolóra obceTekeli, Jozefhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3512022-11-29T16:40:49Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Útvar hlavného kontrolóra obce
dc.contributor.author: Tekeli, Jozef
dc.description.abstract: The presented paper makes a juridical and scientific analysis of the status and duties of the Head Municipality Supervisor in the whole structure of municipality and its internal inspection system. The article aims at analyzing the deficiencies in the legal regulations being in force, which determine the activity of the department of internal control and inspection in municipalities, as well as improvement of the municipality internal inspection system, which could be brought by the newly approved legislation change at the level of de lege ferenda. The presented scientific contribution focuses on the institution and office of the Head Municipality Supervisor. The task of the paper is to discover actual, real and expected in the future state and the ways to improve the legislation determining the status of the Head Municipality Supervisor in the municipality system of internal control and inspection through clarification of the present legislative standards.; Prezentowane opracowanie dokonuje prawnej i naukowej analizy statusu i zakresu obowiązków głównego inspektora gminy w strukturze jej organów oraz wewnętrznym systemie kontroli. Artykuł ma na celu dokonanie analizy luk występujących w obowiązujących przepisach prawnych, które regulują działalność wydziału kontroli wewnętrznej i inspekcji w gminach, jak również udoskonalenia systemu wewnętrznej kontroli, która mogłaby zostać wprowadzona w drodze uchwalenia nowych regulacji ustawowych na poziomie de lege ferenda. Prezentowany artykuł skupia się na instytucji i biurze głównego inspektora gminy. Celem pracy jest ustalenie aktualnego, rzeczywistego oraz pożądanego w przyszłości stanu prawnego, a także sposobów udoskonalenia ustawodawstwa określającego status prawny głównego inspektora gminy w systemie wewnętrznej kontroli i inspekcji poprzez przedstawienie obecnych standardów ustawodawczych.
2013-01-01T00:00:00ZPrzywileje spadkowe w rozwoju historycznym rzymskiego prawa prywatnegoŚwirgoń-Skok, Renatahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3502022-11-29T15:23:20Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Przywileje spadkowe w rozwoju historycznym rzymskiego prawa prywatnego
dc.contributor.author: Świrgoń-Skok, Renata
dc.description.abstract: W grupie przywilejów spadkowych za najstarsze uważane jest beneficium abstinendi, które znane było prawdopodobnie w I w. p.n.e. i powszechnie stosowane przez cały okres klasyczny, aż do Justyniana. Drugim w kolejności dobrodziejstwem było bonorum possessio. Następnym przywilejem było beneficium legis Falcidiae, wprowadzone na podstawie Lex Falcidia z 40 r. p.n.e. Kolejnym beneficjum było beneficium separationis bonorum, które na przełomie II i III wieku było już wykształcone i powszechnie stosowane, a następnie umieszczone w kodyfikacji justyniańskiej. Dalszym przywilejem było privilegium militum, które dotyczyło od Julisza Cezara sporządzania testamentu żołnierskiego (testamentum militis), a za Justyniana stało się szczególną formą testamentu. Do tego privilegium zaliczane było od Augusta peculium castrense czyli specjalny majątek syna rodziny nabyty w związku ze służbą wojskową. Powstałym najpóźniej (531 rok) przywilejem było beneficium inventarii. Jednakże w praktyce zastąpiło ono niektóre wcześniejsze rozwiązania prawne, tj. beneficium abstinendi, legis Falcidiae oraz separationis bonorum jako mniej korzystne. Z rozwiązania tego korzystają także współczesne ustawodawstwa (np. art. 1012 polskiego kodeksu cywilnego oraz art. 7774 francuskiego c.c.; § 1993 BGB; art. 800 ABGB; art. 470 włoskiego c.c. oraz art. 1030 hiszpańskiego c.c.).; The group of privileges occurring in the sources of Roman law and distinguished in literature as the oldest is beneficium abstinendi which was probably known as early as I century B.C. and commonly used throughout the classical period until Justinian’s times. It seems that chronologically the second privilege was bonorum possessio. The next to emerge was the privilege of beneficium legis Falcidiae, which was introduced in accordance with Lex Falcidia from the year 40 BCE. The next chronologically was the beneficium separatio bonorum, which was established and commonly used by the late II and early III century. Another privilege was privilegium militum, which from the times of Julius Caesar provided the rules for drawing up a soldier’s will (testamentum militis). From the reign of Augustus this privilegium included the principle of peculium castrense, referring to special property acquired by a family’s son during his military service. Chronologically the latest was beneficium inventarii, i.e. the institution of the benefit of inventory introduced by Justinian in the constitution dating from the year 531.
2013-01-01T00:00:00ZVýnimky zo zásady nemo plus iuris so zameraním sa na nadobudnutie nehnuteľnosti od nevlastníka v slovenskom právnom poriadkuSudzina, Milanhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3492022-11-29T17:37:14Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Výnimky zo zásady nemo plus iuris so zameraním sa na nadobudnutie nehnuteľnosti od nevlastníka v slovenskom právnom poriadku
dc.contributor.author: Sudzina, Milan
dc.description.abstract: The article analyzes the issue of possibility to acquire real estate from third persons who are not owners of real estate and do not also have the right to transfer the real estate. The contribution pays attention to the exceptions from the general principle of civil law nemo plus iuris ad alium transferre potest quam ispe habet. The contribution analyzes especially the acquiring of real estate from non-owner in inheritance proceedings, bankruptcy proceedings, enforcement proceedings, voluntary auction and acquiring the real estate which is not registered in the land register.; Niniejsze opracowanie analizuje możliwość nabywania nieruchomości od osób trzecich nie będących właścicielami nieruchomości i nie mających prawa do jej zbycia. Opracowanie zwraca uwagę na wyjątki od ogólnej zasady prawa cywilnego nemo plus iuris ad alium transferre potest quam ispe habet. Analizuje, w szczególności, nabywanie nieruchomości od osoby niebędącej właścicielem w wyniku postępowania spadkowego, upadłościowego, nakazowego, dobrowolnej licytacji oraz nieruchomości nieujawnionych w księgach wieczystych.
2013-01-01T00:00:00ZŹródła uznania administracyjnego oraz jego graniceSagan, Karolinahttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3482022-11-29T15:52:01Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Źródła uznania administracyjnego oraz jego granice
dc.contributor.author: Sagan, Karolina
dc.description.abstract: Niniejsze opracowanie skupia uwagę na niektórych zagadnieniach związanych z problematyką uznania administracyjnego. Fundamentalną kwestią wydaje się być zagadnienie dotyczące źródeł uznania administracyjnego. Bez wątpienia źródło uznania administracyjnego stanowić może jedynie upoważnienie zawarte przez ustawodawcę w akcie prawnym. Winno ono przy tym zostać wyrażone w sposób bezpośredni i wyraźny. Kolejnym zagadnieniem podjętym w opracowaniu jest istota uznania administracyjnego. Przejawia się w sytuacji wystąpienia stanu faktycznego, określonego w hipotezie normy prawnej, w której organ dysponuje możliwością wyboru jednego z co najmniej dwóch następstw prawnych. Kluczową w punktu widzenia problematyki podjętej w opracowaniu jest również kwestia „pojęć nieostrych” jako upoważnienia do uznania administracyjnego. Zawarcie przez ustawodawcę w akcie prawnym takich pojęć niewątpliwie rodzi po stronie organu pewien rodzaj swobody. Wydaje się, jednakże, że swoboda ta nie może być utożsamiana z uznaniem administracyjnym. Pozwala to bowiem wykazać, iż na poszczególnych etapach stosowania prawa organowi administracji przysługują różne rodzaje swobody.; The article aims at focusing on some problems connected with an administrative recognition. Its sources seem to be of a fundamental importance. It goes without saying that the only possible source of such a recognition may be legislator’s authorization included into a legal act. Such authorization must be direct and clear. Another question touched upon in the article deals with the essence of an administrative recognition. It is shown in a situation when there exists a condition determined in the hypothesis of a legal norm in which an organ has a possibility to choose at least two legal consequences. Criteria of so-called “fuzzy notions” being authorization for administrative recognition seems to also have considerable importance from the perspective of the problems discussed in the article. Including such notions into legal acts gives an organ a certain kind of freedom. Nevertheless this freedom may not be equal to administrative recognition. In this scope applying of a certain model of the usage of law seems to be justified.
2013-01-01T00:00:00ZThe Search of the Legal Validity of Short and Medium Term Human SecurityHugo, VíctorLavalle, Ramírezhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3472022-11-29T15:02:22Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: The Search of the Legal Validity of Short and Medium Term Human Security
dc.contributor.author: Hugo, Víctor; Lavalle, Ramírez
dc.description.abstract: Taking into account the number of arguments raised by different states and groups, responsible for contributing with elements that have permitted the adoption of urgent reforms by the United Nations Organisation (UNO), the predominance of a series of discrepancies is still perceived, ranging from determined defence of the national objectives and interests, by both powers and less developed countries, to the lack of a clear and agreed definition of different types of security to be included in this reform.
Considering the recent events which have arisen in several countries of the Middle East and Africa, it is convenient to briefly review the evolution of different concepts which have emerged on ”human security”, especially as this principle, that in its evolution has become ”The Responsibility to Protect” (R2P,) has not yet been universally accepted, much less recognised as a part of the International Law. Nevertheless it could go as far as considerably affecting the National Sovereignty of States.; Biorąc pod uwagę liczne argumenty podnoszone przez różne państwa i podmioty odpowiedzialne za przyjęcie pilnych reform Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), jest nadal widoczna przewaga serii pewnych rozbieżności, wahających się od zdecydowanej obrony narodowych celów i interesów, przez zarówno potężne, jak i słabiej rozwinięte państwa, aż po brak jasnej i uznanej definicji różnych typów bezpieczeństwa, które mają być zawarte w tej reformie.
Mając na uwadze ostatnie wydarzenia na Bliskim Wschodzie i w Afryce, warto dokonać krótkiego przeglądu ewolucji różnych koncepcji, które pojawiły się na temat “bezpieczeństwa człowieka”, zwłaszcza jako że ta zasada, która w swojej ewolucji stała się “Odpowiedzialnością do ochrony” (R2P), nie została jeszcze powszechnie przyjęta i znacznie mniejszym stopniu uznawana jest za część prawa międzynarodowego. Jednakże może w znacznym stopniu wpływać na suwerenność narodową państw.
2013-01-01T00:00:00ZPodmiotowe aspekty odpowiedzialności deliktowej oraz karnej w zakresie wyrzucania przedmiotówŁukasiewicz, Rafałhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3462022-11-29T15:08:55Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Podmiotowe aspekty odpowiedzialności deliktowej oraz karnej w zakresie wyrzucania przedmiotów
dc.contributor.author: Łukasiewicz, Rafał
dc.description.abstract: Odpowiedzialność prawna spowodowana wyrzuceniem przedmiotów z pomieszczenia na zewnątrz została uregulowana normatywnie w dwóch aktach prawnych – Kodeksie Cywilnym oraz Kodeksie Wykroczeń. Zakresy podmiotów, które mogą ponosić odpowiedzialność na podstawie tych regulacji nie są jednak tożsame. Wynika to przede wszystkim z funkcjonującej w obrębie prawa cywilnego konstrukcji odpowiedzialności na zasadzie ryzyka oraz dominującej w prawie karnym odpowiedzialności na zasadzie winy.
Celem niniejszego artykułu jest wykazanie warunków, które muszą być spełnione, aby ta sama osoba mogła ponosić odpowiedzialność karną oraz cywilną spowodowaną zaistnieniem wskazanego stanu faktycznego oraz wyliczenie sytuacji, w których taki scenariusz jest wykluczony. Godzi się zauważyć, że problematyka ta leży na marginesie zainteresowań zarówno cywilistyki, jak i karnistyki.; The legal responsibility for throwing away objects from premises was regulated in two legal acts: the Civil Code and the Misdemeanor Code. The types of responsibility of a person have been determined differently in two cases. In case of the civil law it is based on the principle of risk, while in the other one it depends on indicating the guilt of a perpetrator.
The aim of this article is to present the demands which must be fulfilled so that the same person could bear both civil and criminal responsibility, caused by the occurrence of real incident, as well as listing the situations in which such a scenario is excluded. It is worth mentioning that these problems are on the margin of civil and criminal lawyers’ interest.
2013-01-01T00:00:00ZReflections on the New Romanian CodesLeş, IoanSpinei, Sebastianhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3452022-11-29T16:24:52Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Reflections on the New Romanian Codes
dc.contributor.author: Leş, Ioan; Spinei, Sebastian
dc.description.abstract: The social changes that have occurred in Romania over the last two decades have been reflected in the legal life of the nation as well. The most significant recent development is the adoption of the new Codes – the Civil Code, the Code of Civil Procedure, the Criminal Code and the Code of Criminal Procedure. The adoption of the four Codes seeks to meet the needs of juridical modernity. Some criticism has already occurred, though, and that is inevitable – doctrinal arguments are an important feature of progress. Legal practice will confirm or disprove the efficiency of the new legal instruments. This study intends to offer a general view of the Codes, as well as a number of particular notes on some provisions and institutions.; Zmiany społeczne, które nastąpiły w Rumunii na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, znalazły odbicie zarówno w prawodawstwie, jak i funkcjonowaniu państwa. Najbardziej znaczącą zmianą w ostatnim czasie było przyjęcie nowych kodeksów – Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego, Kodeksu karnego i Kodeksu postępowania karnego. Przyjęcie tych czterech kodeksów jest próbą sprostania potrzebom jurydycznej nowoczesności. Pojawiła się jednak pewna krytyka, i co nieuniknione – argumenty doktrynalne stanowią ważny czynnik postępu. Praktyka prawnicza potwierdzi albo zaprzeczy efektywności nowy instrumentów prawnych. Niniejsze opracowanie zmierza do przedstawienia ogólnego poglądu na kodeksy, jak również kilku uwag szczególnych, dotyczących niektórych postanowień i instytucji.
2013-01-01T00:00:00ZCurrent Tendencies of the European Union Development and their Consequences in Short and Medium TermHerchi, Ştefanhttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3442022-11-29T16:12:39Z2013-01-01T00:00:00Zdc.title: Current Tendencies of the European Union Development and their Consequences in Short and Medium Term
dc.contributor.author: Herchi, Ştefan
dc.description.abstract: The institutional development of the European Union requires not only a consolidation of the European Union bodies, but also common and coordinated policies, which inevitably imply the obligation of the Member States to give up to a part of their own powers, in other words to give in of their national sovereignty. The matter in question, at least from our point of view, is whether Romania is or not prepared for this kind of constitutional development.; Rozwój instytucjonalny Unii Europejskiej wymaga nie tylko konsolidacji organów Unii Europejskiej, ale również wspólnych i skoordynowanych polityk, które w sposób nieunikniony implikują po stronie państw członkowskich obowiązek przekazania części ich władzy, innymi słowy zrzeczenia się suwerenności narodowej. Analizowane zagadnienie, przynajmniej z naszego punktu widzenia, sprowadza się do tego, czy Rumunia jest przygotowana na tego rodzaju zmiany konstytucyjne.
2013-01-01T00:00:00Z