Dydaktyka Informatyki T. 12 (2017)
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/2485
Przeglądaj
Przeglądanie Dydaktyka Informatyki T. 12 (2017) według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 31
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja „Cyfrowa szkoła” – skok w przyszłość dydaktyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szewczyk, AgnieszkaArtykuł ukazuje ideę „Cyfrowej Szkoły” poprzez porównanie jej z placówką tradycyjną. Zawarto w nim korzyści i zagrożenia tej nowej formy nauczania, porównanie kosztów przedsięwzięcia oraz wyniki badań opinii uczniów i nauczycieli w wybranej „Cyfrowej Szkole”.Pozycja „Edukacja wczesnoszkolna. Scenariusze lekcji z komputerem, tabletem i nie tylko”, wyd. Presscom, Wrocław 2015, ss. 240, ISBN 978-83-64512-55-1 – kilka refleksji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerski, WojciechPozycja Edukacja z zakresu TIK a problem wiktymizacji człowieka doby społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Opar, Anna; Piątek, TadeuszWspółczesne społeczeństwo określa się mianem społeczeństwa informacyjnego, wiedzy. W społeczeństwie tym dominują osoby, które zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym posługują się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Z danych GUS wynika, że w 2016 r. odsetek przedsiębiorstw mających dostęp do Internetu przekroczył 90%. Ponad trzy czwarte gospodarstw domowych w Polsce miało w domu szerokopasmowy dostęp do Internetu, z Internetu korzysta regularnie 69,9% osób w wieku 16–74. Z kolei z danych Policji wynika, że nasila się zjawisko e-przestępczości. Stąd też istotne wydaje się zagadnienie, jak nie stać się ofiarą e-przestępcy jako e-obywatel, funkcjonujący w e-społeczeństwie.Pozycja Ewolucja katalogu kompetencji informacyjnych nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czerski, WojciechW niniejszym artykule dokonano próby usystematyzowania zagadnień związanych ze zdefiniowaniem oraz katalogiem kompetencji informatycznych nauczycieli. Porównane zostały również dokumenty odnoszące się do kształcenia nauczycieli, w celu oceny zachodzących na przestrzeni lat zmian w prawodawstwie oświatowym.Pozycja Grafika komputerowa i informatyczne modelowanie struktur przestrzennych w programie kształcenia liceum ogólnokształcącego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kisiel, PiotrUmiejętność tworzenia grafiki i modelowania za pomocą komputera staje się obecnie jedną z ważniejszych umiejętności współczesnego projektanta. Ze względu na złożoność procesu modelowania, jak też na atrakcyjność i siłę przekazu referat omawia faktyczne realizacje projektowania przestrzennego i grafiki cyfrowej w programie nauczania liceum ogólnokształcącego.Pozycja Howard Gardner, „Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce”, wyd. MT BIZNES, Warszawa 2009, ss. 367, ISBN 978-83-61732-04-4(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wawer, RafałPozycja Idea smart living – idea inteligentnego, mądrego stylu życia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarPojęcie smart bardzo się upowszechniło. To zaowocowało dążeniem do wykorzystania urządzeń smart i urządzeń mobilnych. Konsekwencją są nowe postępowania ludzi odmienne od dotychczas spotykanych. Kształtuje się nowy styl życia smart living. Ilustracją jest upowszechnienie smartfonów, paczkomatów, pralkomatów.Pozycja Koncepcja modelu strumieniowego pobierania danych w czasie rzeczywistym notowań giełdowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wołoszyn, JacekW poniższym artykule przedstawiono model koncepcyjny pobierania danych transakcji giełdowych w czasie rzeczywistym.Pozycja Kształtowanie wyobraźni przestrzennej poprzez modelowanie i animacje 3D(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Iskierka, IwonaW artykule omówiono zagadnienia związane z wybranymi możliwościami wykorzystania programu 3ds Max w zakresie kształtowania wyobraźni przestrzennej. Zwrócono uwagę na korzyści związane z poznaniem zasad modelowania 3D, animacji, wprowadzaniem efektów specjalnych, systemów symulacji zjawisk fizycznych oraz tworzeniem projektów architektonicznych. Omówiono pojęcie wyobraźni jako procesu psychicznego umożliwiającego przetwarzanie wyobrażeń. Przeanalizowano możliwości tworzenia projektów 3D w wybranym środowisku.Pozycja Kultura pracy komponentem aksjologii dydaktyki przedmiotów informatyczno-komunikacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piątek, TadeuszDydaktyka przedmiotów informatyczno-komunikacyjnych jako subdyscyplina dydaktyki ogólnej czy też w szerszym subdyscyplina pedagogiki czy też andragogiki to zbiór różnego typu strategii nauczania opartych na zasadach, metodach i formach nauczania. Należy jednak zaznaczyć, że z triady celów „dydaktyki przedmiotów informatyczno-komunikacyjnych”: wiadomości, umiejętności, postawy – postawy jako cel wychowawczy wydają się być najważniejsze. Postawy związane są z wartościami, a na wartościach opiera się kultura człowieka w tym kultura pracy, techniczna, informacyjna itd. Kultura człowieka to system postaw człowieka wobec podmiotu tych postaw. W artykule omówiono wybrane aspekty aksjologii szkoły z punktu widzenia kultury pracy i dydaktyki przedmiotów informatyczno-komunikacyjnych.Pozycja Modelowanie fizyczne układów mechatronicznych w środowisku SIMULINK-SIMSCAPE(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szabłowski, StanisławW opracowaniu przedstawiono problematykę projektowania modeli fizycznych w środowisku Simulink-Simscape na przykładzie elektrycznego układu napędowego z silnikiem DC. Zaprezentowano dwa różne rozwiązania modeli oraz przeprowadzono badania symulacyjne napędu w stanie nieustalonym. Wskazano wartości dydaktyczne projektowania i badania układów mechatronicznych z wykorzystaniem metodyki Model-BasedDesign w kształceniu studentów mechatroniki.Pozycja Modyfikacja modelu aplikacji realizującej transakcje giełdowe na podstawie rzeczywistego strumienia danych o wartość dywidend(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wołoszyn, JacekW poniższym artykule opisano rozwiązanie problemu uwzględnienia wartości portfela użytkownika o wartość dywidendy dla transakcji opartych na rzeczywistym strumieniu danych.Pozycja Mroczna strona internetu – TOR niebezpieczna forma cybertechnologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krauz, AntoniW artykule przedstawiono zasady działania jednej z anonimowych sieci TOR, której skrót pochodzi od angielskiej nazwy „The Onion Router”, oraz omówiono, jakie niesie ze sobą zagrożenia, dlaczego jest taka niebezpieczna i czy można temu zaradzić. TOR jest to sieć komputerowa implementująca trasowanie cebulowe trzeciej generacji. Sieć uniemożliwia analizowanie ruchu sieciowego przez co zapewnia użytkownikowi prawie całkowicie anonimowy dostęp do zasobów Internetu. TOR może być użyty w celu pominięcia mechanizmów filtrowania treści oraz innych ograniczeń komunikacyjnych, może być wykorzystywana przez terrorystów, przestępców, hakerów, handlarzy bronią, narkotykami itp.Pozycja Poszerzona rzeczywistość w edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kęsy, MarekPotencjał edukacyjny technologii poszerzonej rzeczywistości wynika z jej możliwości prezentacyjnych. Zastosowanie poszerzonej rzeczywistości może stanowić efektywny środek dydaktyczny, który uzupełni lub w pewnym zakresie zastąpi wykorzystywaną bazę dydaktyczną nowoczesnych szkół i uczelni wyższych.Pozycja Programowanie może być interesujące – platforma Arduino(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piecuch, AleksanderNiniejsze opracowanie jest propozycją nauczania programowania języka C/C++ bazującego na platformie Arduino dla III etapu edukacyjnego. Programowanie mikrokontrolerów daje możliwość nabycia szerokich kompetencji techniczno-informatycznych użytecznych zarówno w warunkach szkolnych (uczelnianych), jak i pozaszkolnych. W przekonaniu autora może wpłynąć na: poszerzenie horyzontów wiedzy techniczno-informatycznej, wybór dalszej ścieżki edukacyjnej, rozbudzenie nowych zainteresowań możliwych do urzeczywistniania także w czasie wolnym.Pozycja Projektowanie aplikacji i interakcja z użytkownikiem(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Hamela, Artur; Pawłowski, Damian; Molga, AgnieszkaW projektowaniu aplikacji należy uwzględnić wiele czynników, m.in. projektowanie interakcji. Projektowanie interakcji skupia się na tworzeniu interfejsów, systemów w ścisłym związku z badaniem zachowań użytkownika. W artykule przedstawiono sposoby projektowania nowoczesnych aplikacji internetowych. Odbiorcami publikacji mogą być programiści aplikacji internetowych, jak również projektanci UI oraz UX.Pozycja Rola mediów społecznościowych w edukacji – stan obecny i perspektywy rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Garwol, KatarzynaArtykuł omawia rolę mediów społecznościowych w edukacji. Po krótkim opisie historii rozwoju portali społecznościowych w Polsce i w Europie następuje przegląd badań na temat roli mediów społecznościowych w procesie nauczania oraz omówienie badań własnych autora.Pozycja Społeczny wymiar technologii informacyjnych. Studia z informatyki społecznej na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Porębski, LeszekTekst prezentuje historię, rozwój, istotę i główne pola badawcze informatyki społecznej, rozumianej jako interdyscyplinarna analiza społecznego wymiaru wykorzystania technologii informacyjnych. W tym kontekście zaprezentowany został program studiów z informatyki społecznej uruchomionych w roku 2016 na Wydziale Humanistycznym AGH w Krakowie.Pozycja Stosunek nauczyciela do pracy własnej na podstawie jego kompetencji (w tym i informatycznych)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Bałażak, MartaArtykuł dotyczy kompetencji w pracy nauczyciela. Opisane są one w odniesieniu do kultury organizacyjnej. Wśród kompetencji występują informatyczne. Przedstawiono wzajemne relacje między kompetencjami. Poziom kultury organizacyjnej i zakres posiadanych kompetencji przedstawia stosunek nauczyciela do pracy własnej.Pozycja Style życia ludzi w społeczeństwie informacyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarJakość życia ujawnia się w stylu życia, jakie preferuje w danym czasie człowiek. W opracowaniu kataloguję style życia przyjmując wyróżnik aksjologiczny związany z kategoriami „mieć” i „być”. Omawiam dwie grupy stylów życia urządzonego i wartościowego.