Podkarpackie Studia Biblioteczne
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/171
"Podkarpackie Studia Biblioteczne" to otwarte, elektroniczne czasopismo naukowe (recenzowane) poświęcone zagadnieniom z zakresu bibliotekoznawstwa, informacji naukowej i komunikacji. To platforma wymiany doświadczeń oraz publikowania rozważań teoretycznych dla bibliotekarzy, pracowników naukowych oraz innych osób zainteresowanych poruszaną tematyką z regionu Podkarpacia oraz całej Polski.
Przeglądaj
Przeglądanie Podkarpackie Studia Biblioteczne według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Alma - system biblioteczny następnej generacji(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dziubecka, Radosława; Paleczna, DominikaArtykuł stanowi omówienie Almy, systemu bibliotecznego następnej generacji. Zaprezentowano jego możliwości, podkreślając elementy wyróżniające oprogramowanie od innych systemów bibliotecznych obecnych na rynku.Pozycja Biblioteka Apostolska w Watykanie: skarbiec nauki i kultury(2015-09-28) Meinardi, GabrielaCelem artykułu jest przedstawienie Biblioteki Watykańskiej, jej historii oraz współczesnej działalności. Opisano historię, rozwój i zasoby biblioteki, a także scharakteryzowano Tajne Archiwa Watykanu i zasady ich udostępniania. Artykuł charakteryzuje również personel biblioteczny oraz przedstawia „nowe otwarcie” biblioteki w 2010 r. po 3-letnim remoncie, nakreśla też plan jej rozwoju na najbliższe lata.Pozycja Blogi bibliotek szkół wyższych jako narzędzie wspomagające kształcenie w zakresie umiejętności informacyjnych: na przykładzie bloga Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Janas, MagdalenaJednym z ważniejszych zadań współczesnych bibliotek akademickich jest prowadzenie, marginalizowanej przez uczelnie, edukacji w zakresie umiejętności informacyjnych uznanych za kompetencje kluczowe. W artykule podkreślono konieczność dostosowania narzędzi kształcenia do potrzeb i wymagań „pokolenia sieci”. Nowe narzędzia dydaktyczne powinny tworzyć wirtualną przestrzeń kształcenia, która zapewnia interaktywność, dostęp do światowych zasobów informacyjnych i indywidualizację nauki. Dokument przedstawia możliwość zastosowania bloga biblioteki uniwersyteckiej w nieformalnej edukacji w obszarze kompetencji informacyjnych.Pozycja Centralna Biblioteka Publiczna w Amsterdamie – nowoczesna i przyjazna(2015-09-28) Kawiorski, StanisławPozycja Cyfrowe archiwum profesora Kazimierza Brauna w Pracowni Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego(2014-07-11) Dolata, GrzegorzPozycja Folksonomia w serwisie bibliosfera.net – liczby, przykłady, charakterystyka(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Paleczna, DominikaArtykuł zawiera omówienie folksonomii w serwisie bibliosfera.net. Wzięto pod uwagę zarówno aspekt ilościowy, jak i dokonano analizy wykorzystania konkretnych słów i fraz używanych do opisywania treści (najpopularniejszych oraz grupy losowo wybranych). Zbadano system tagów jako narzędzie nawigacji w serwisie. Wskazano słabości folksonomii w serwisie dla bibliotekarzy i na możliwości poprawy jej efektywności jako języka informacyjno-wyszukiwawczego.Pozycja Gromadzenie druków zwartych w bibliotece akademickiej - na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Bytnar, EwelinaW artykule scharakteryzowano podstawowe sposoby pozyskiwania druków zwartych w bibliotece akademickiej: zakup, dary, wymianę i egzemplarz obowiązkowy. Dokonano analizy gromadzenia zbiorów w Bibliotece Uniwersytetu Rzeszowskiego w latach 2006-2011 wskazując na najważniejsze tendencje w tym obszarze.Pozycja Kolekcje archiwalne poetów emigracyjnych w Pracowni Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dolata, GrzegorzPozycja Koncepcja podwójnego kodowania Allana Paivio w procesie percepcji czytanego tekstu(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kawiorski, StanisławW procesie rozumienia tekstu ważną rolę spełnia tzw. „domysł językowy” czyli wnioskowanie. Wzbogaca ono recepcję tekstu o dodatkowe informacje wydobyte z zasobów pamięci długotrwałej czytelnika. O przyswajaniu tekstu na dwóch poziomach – słownym i obrazowym mówi teoria podwójnego kodowania A. Paivio. Według niej pobudzenie reprezentacji obecnych w pamięci jednego rodzaju uaktywnia reprezentacje w pamięci drugiego rodzaju. Połączenie informacji werbalnych z wizualnymi wzmacnia przekaz informacyjny i ułatwia zrozumienie.Pozycja "Korespondent Krajowy i Zagraniczny" z roku 1793: najstarsze czasopismo w zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego(2015-09-28) Kawiorski, Stanisław„Korespondent Krajowy i Zagraniczny” ukazywał się od 1 stycznia do 31 grudnia 1793 r. w Warszawie. Było to czasopismo polityczno-informacyjne. Pismo informowało o niezwykle ważnych wydarzeniach roku 1793 w Polsce m. in. o wojnie polsko-rosyjskiej, konfederacji targowickiej i sejmie w Grodnie. Pisano w nim również o wydarzeniach w innych krajach, wiele miejsca poświęcając rewolucji francuskiej. Na końcu każdego numeru drukowano ogłoszenia. W egzemplarzu „Korespondenta” z 1793 r. znajdującym się w zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego jest wiele ciekawych zapisków wykonanych ręką właściciela egzemplarza tej gazety, odnoszących się do opisywanych wydarzeń.Pozycja Literatura elektroniczna a czytelnictwo młodzieży akademickiej(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Ziaja, JoannaDo pełnego rozwoju intelektualnego młodego człowieka niezbędny jest kontakt z utrwaloną tradycją kulturalną. Niezaprzeczalnym jest fakt, iż od wieków integralną część kultury stanowi książka. Literatura – tak jak i kultura – ulega przeobrażeniom. Zmiany zachodzące w sferze społecznego komunikowania się – języka, druku, środków masowej komunikacji – sprawiły, że i literatura wstąpiła na grunt rozwoju technologicznego. Pojawienie się literatury elektronicznej nie mogło z kolei pozostać bez wpływu na czytelnictwo ludzi w różnym wieku. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie zjawiska e-literatury oraz nakreślenie postawy młodzieży akademickiej w stosunku do tego rodzaju książki.Pozycja Niealfabetyczne systemy piśmiennicze a komunikacja językowa w Internecie(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Opaliński, ŁukaszArtykuł skupia się na starożytnych, niealfabetycznych systemach piśmienniczych rozważanych w kontekście współczesnej komunikacji językowej w Internecie. Tytułem wstępu przedstawiono w nim zwięźle podstawowe teorie dotyczące nauki o komunikacji. Celem niniejszej publikacji jest porównanie wybranych elementów, zaczerpniętych z obu obszarów zainteresowania, aby przekonać się na czym właściwie polega owo hipotetyczne podobieństwo. Zaprezentowano najbardziej charakterystyczne cechy pism piktograficznych, ideograficznych oraz sylabariuszy. Podzielono własności języka na trzy grupy: formalną, semantyczną oraz fonetyczną, po czym podjęto próbę przeprowadzenia analogii pomiędzy powiązanymi składnikami omawianych typów języków. Przypuszczalnie najwyższy stopień zbieżności dostrzegalny jest w warstwie semantycznej żargonu internetowego, szczególnie zaś w użyciu popularnych emotikonów. Jednakże, również symbole fonetyczne (np. wyrażenia dźwiękonaśladowcze) ujawniają pokrewieństwo z niektórymi komponentami systemów sylabicznych. Konkludując, wyrażono przekonanie o istnieniu kilku powodów uprawniających autora do stwierdzenia, że zachodzi pewna zależność (lecz nie – identyczność) między rozpatrywanymi konstrukcjami symbolicznym.Pozycja Nowoczesna biblioteka cyfrowa – o projekcie Podkarpacka Biblioteka Cyfrowa(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Janda, BożenaPozycja Od książki 1.0 do książki 2.0 – próba usystematyzowania terminologii(2014-07-11) Kotuła, Sebastian D.W artykule przybliżono znaczenia określeń (terminów, quasi terminów) referujących nowe, cyfrowe postacie książki: książka elektroniczna (e-book, e-książka, książka cyfrowa), książka ładowalna, książka hipertekstowa, książka interaktywna, książka multimedialna, książka konwergencyjna, książka wirtualna, książka wizualna, książka online, książka internetowa, książka webowa, książka adnotowana oraz książka sieciowa. Następnie, odwołując się do cech charakterystycznych modeli Internetu Web 1.0, Web 1.5 i Web 2.0, poprzez analogię przedstawiono propozycję typologii postaci książki. Wydzielono trzy kategorie: książka 1.0, książka 1.5 i książka 2.0, do których zakwalifikowano wymienione powyżej określenia denotujące książki, co pozwoliło uporządkować zaprezentowaną terminologię.Pozycja Pedagogika biblioteczna według Heleny Radlińskiej a jej obecny obraz(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Galej-Mularz, GabrielaW artykule zostało omówione zagadnienie pedagogiki bibliotecznej Heleny Radlińskiej i współczesny jej obraz. Przedstawiono najważniejsze założenia i zmiany jakie dokonały się na przestrzeni prawie 100 lat w postrzeganiu tej dziedziny naukowej oraz wpływ badaczki na kształtowanie się współczesnego obrazu pedagogiki bibliotecznej.Pozycja Periodyki i czasopisma Wydawnictwa Diecezji Rzeszowskiej wydawane w latach 1992-2002(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Motyka, BartłomiejPozycja Piotr Dufour, drukarz warszawski doby Oświecenia – działalność zawodowa i społeczna(2015-09-28) Zych-Kwiatkowska, AgnieszkaW artykule została przedstawiona działalność wybitnego drukarza, wydawcy i księgarza warszawskiego czasów polskiego Oświecenia. Krótko omówiono propozycje reform na rynku wydawniczo-księgarskim, trudności z nimi związane, spory z innymi wydawcami warszawskimi. Przedstawiono najważniejsze z wydawanych tytułów.Pozycja Pracownia Digitalizacji Zbiorów Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie(2015-09-28) Rak, Agata; Zajdel, MichałArtykuł przedstawia proces powstania i rozwoju Pracowni Digitalizacji Zbiorów Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie z wykorzystaniem funduszy unijnych. Omówiono cele i zadania Pracowni, scharakteryzowano warunki lokalowe, wyposażenie oraz zastosowane rozwiązania informatyczne, a także nakreślono plany rozwoju. Pracownia Digitalizacji Zbiorów WiMBP w Rzeszowie kompleksowo rozwija usługi i zasoby cyfrowe m. in. w ramach takich projektów jak: Podkarpacka Biblioteka Cyfrowa oraz E-usługi w nowoczesnej bibliotece.Pozycja Promowanie czytelnictwa i bibliotek z pomysłem: przegląd wybranych akcji czytelniczych(2015-09-28) Belcer, AgnieszkaW artykule przestawiono zagadnienia promowania czytelnictwa i bibliotek za pomocą kampanii czytelniczych wykorzystujących różne media. Omówiono podstawowe założenia marketingu mix bibliotek oraz przedstawiono przykłady wybranych akcji czytelniczych: telewizyjnych, internetowych, opartych na reklamie zewnętrznej, i innych m. in. street art, murale, bookcrossing, flashmob.Pozycja Publikacje pracowników Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego za lata 2001-2015(Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Gotkowska, Ewa