Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(27)2019
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4799
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 1(27)2019 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 41
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Axiological Analysis of the Conceptual Categorial Apparatus of Professional Burnout in the System of Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Ridei, Nataliia; Katsero, Oksana; Khitrenko, Tetiana; Daineko, OlenaThe importance of professional health is actualized. The structural-logical scheme of the genesis of the conceptual-categorical apparatus of the study was constructed and its axiological and structural-functional analysis of “professional burnout” was carried out. Specifies the author’s interpretation of the definition of “professional burnout”; the structural and logical scheme of the process of professional burnout is developed.Pozycja Basic Provisions of Noospheric Education in the Context of Modern Civilization Paradigm(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Terentieva, Nataliia; Yashnik, SvitlanaThe main idea of sustainable development of society is the formation of a holistic ecological, Noosphere worldview, and formation of a holistic Noosphere consciousness, the components of which are integral thinking, ethical bio-adequate method of behavior (ecological ethics) and ecological worldview are defined as the main goal of Noosphere education.Pozycja „Był on dla mnie nie tylko nauczycielem, ale jakby starszym bratem i towarzyszem” – o relacjach nauczycieli domowych z pracodawcami i ich dziećmi w Królestwie Polskim w XIX i na początku XX wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Hajkowska, MonikaDynamiczny rozwój edukacji domowej nastąpił po utracie niepodległości przez Polskę. Przyczyniło się do tego wiele czynników, m.in.: polityka oświatowa władz, niski poziom nauczania w szkołach publicznych, prądy umysłowe oraz świadomość pedagogiczna rodziców. Pracę w zawodzie nauczyciela domowego podejmowało wiele osób, kierując się przekonaniem o jego łatwości. Tymczasem wymagał on odpowiedniego przygotowania, wysokich kwalifikacji. W związku z częstą zmianą miejsca pracy niezwykle ważna była umiejętność nawiązywania kontaktów. Dzięki niej nauczyciel domowy mógł łatwiej i szybciej zaklimatyzować się w domu pracodawców oraz znaleźć wspólny język z rodziną ucznia.Pozycja Cechy osobowościowe dyrektora warunkujące kulturę organizacyjną przedszkola – propozycja metodologii badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pietrzycka, MałgorzataW artykule skupiono się na opracowaniu propozycji do badań na temat „Cechy osobowościowe dyrektora warunkujące kulturę organizacyjną przedszkola”. Określono główny cel prowadzonych badań oraz cel poznawczy, metodologiczny i praktyczny.Pozycja Contents of the Training of Masters for Professional Counseling in the Field of Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Saiuk, ValentynaThe article actualizes the problem of the content of masters training in professional counselling in the field of education. It is determined that the content of education is a certain system of normative documents aimed at forming the general and professional competences of graduates. It is emphasized that qualitative professional training of future specialists depends on maximizing the approximation of the content of education to the future employment of graduates.Pozycja Cyberagresja w szkole – wyzwania dla nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bartkowicz, Zdzisław; Chudnicki, AndrzejZ eskalacją cyberagresji stosowanej przez uczniów szkoły usiłują radzić sobie poprzez restrykcje, a nawet „wojnę”, powodując tym nakręcanie spirali przemocy. Tymczasem skuteczne przeciwdziałanie cyberagresji jest możliwe środkami typowo edukacyjnymi, czyli kształtując empatię i inne sprawności stanowiące przeciwwagę dla antyspołecznego zachowania. Wskazano na rolę szkoły w uczeniu odpowiedzialnego, zsocjalizowanego korzystania ze środków elektronicznej komunikacji.Pozycja Cyfrowe dzieciństwo. Nowe technologie a rozwój dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kowaluk-Romanek, MarzenaEkspansja nowych technologii sprawia, że cyfrowy świat zaczyna wkraczać w środowisko dziecka na coraz wcześniejszym etapie jego rozwoju, a siła i wpływ mediów stają się coraz większe. Nowe technologie stanowią nieodłączny element funkcjonowania dziecka – służą do zabawy, komunikowania się z innymi i nauki. W artykule dokonano przeglądu badań dotyczących korzystania przez małe dzieci z urządzeń technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zawarto rozważania na temat możliwości i zagrożeń wynikających z ich użytkowania.Pozycja Digital Technologies of Learning Foreign Languages in Postgraduate Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Tolochko, Svitlana; Voitovska, Oksana; Deda, Ruslana; Kolesnyk, TetianaIn the European Union, by 2025, it is planned to create a single European educational space. It means that knowledge of English is of vital importance for representatives of all professions and for teachers in particular. According to the research, teachers’ English language proficiency is on a rather low level. Digital technologies can help to improve the situation. Today, there are many opportunities on the Internet to learn a foreign language using Youtube, blogs, podcasts, where many content has already been generated. The Blended Learning Concept of Foreign Languages is being developed using the online platform “Lingva Skills” for language training specialists at universities. Thanks to digital technologies, knowledge and content become public, helping to align hierarchies previously based on knowledge and focus instead on skills and intelligence. For deep and comprehensive learning, it is worth using digital technologies that promote more intensive and better assimilation of foreign languages.Pozycja Dydaktyczne aspekty projektowania aplikacji w środowisku Unity 3D(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dymora, Paweł; Mazurek, Mirosław; Kowal, BartoszW artykule przedstawiono zagadnienia związane z etapami tworzenia aplikacji i gier z przeznaczeniem do wykorzystania w edukacji w oparciu o silnik gier Unity. Skupiono się na możliwościach, jakie daje ten silnik, opisano proces tworzenia prostych gier oraz wykorzystania technologii VR. Zagadnienia te mogą mieć szerokie zastosowanie w procesie dydaktyki przedmiotów informatycznych, szkoleniach itp. W szczególności tematyka odpowiada aktualnym wyzwaniom jak np. Przemysł 4.0.Pozycja Edukacja włączająca jako odpowiedź na potrzeby studentów z niepełnosprawnością(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Pater, PatrycjaCelem artykułu jest zaprezentowanie problematyki edukacji włączającej na poziomie szkolnictwa wyższego. Szczególna uwaga zostanie skierowana na określenie założeń uczelni otwartej na niepełnosprawnych oraz procesu nauczania uwzględniającego potrzeby studentów z niepełnosprawnością.Pozycja Formation of Professional Competencies in the Prospective Agronomy Research Workers(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Antipova, Nataliia; Antipov, IhorThe article specifies the content and structure of the professional training of masters-agronomists in selective breeding and genetics, and sets out the main functional groups of professional competencies in their preparation.Pozycja Funkcjonowanie kół informatycznych na terenie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Waśkowicz, WaldemarRozpowszechnienie technologii informacyjnej zmienia edukację, sposoby przekazywania informacji oraz spędzania czasu wolnego. Urządzenia multimedialne wykorzystujące sygnały cyfrowe do przekazywania informacji, znajdują coraz powszechniejsze zastosowanie w środowisku szkolnym, przez co wymuszają zmiany w realizacji procesu nauczania. Dlatego ważnym zadaniem w placówkach resocjalizacyjnych typu schroniska dla nieletnich i zakłady poprawcze jest realizowanie oddziaływań opartych na technologii informacyjnej w celach edukacyjnych i rozrywkowych.Pozycja Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w świecie nowych technologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Garbuzik, PawełArtykuł prezentuje szanse i zagrożenia, które we współczesnym świece daje rozwój nowoczesnych technologii dla osób niepełnosprawnych. Przedstawia ich inkluzyjny charakter, który jest dostrzegany w uzupełniających się płaszczyznach, oraz ich ogromny potencjał w usamodzielnianiu i upodmiotowieniu osób niepełnosprawnych, ale również nową przestrzeń i poziomy wykluczenia cyfrowego.Pozycja Influence of the Use of Digital Technologies on the Physical Activity of Children Aged 7–17 Years in the Opinion of Parents(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Rywczyńska, Anna; Jaroszewski, PrzemysławToys with integrated technology are not a new thing. We are familiar with talking dolls or remote control cars. However, the interactive toys connected to the internet, which has appeared in recent years, and which are the natural consequence of the development of the internet of things, may bring a revolution to the world of children. Following article is the result of the research project „Internet of Toys a support or a threat to child’s development?” aimed at verifying the readiness to introduce digital toys as well astesting what is the level of security associated with the smart connected toys usage. A mixed methods research: pilot qualitative study in the form of interviews concerning various attitudes and practices relating to the use of digital devices, in particular connected smart toys, together with a quantitative study, gave an overview on the smart toys popularisation and the level of knowledge about their safety. Moreover, tests over selected products from the viewpoint of cyber threats and precautions implemented bythe vendor made it possible to come up with safety recommendations for future or present smart connected toys users. Communicative companions may bring not only fun and education, but also a dose of threats. What happens to the data collected by the toys, how easy it is to reach unauthorised access to the device and who potentially may come into these data possession? Last but not least this article tries to answer the questions on what consequences might bring to children social development, permanent parental supervision,restrictions of children’s privacyand the possibility that digital toys might become a replacement of a real participation in the child’s life.Pozycja Kształcenie zawodowe na terenie placówek resocjalizacyjnych w schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Waśkowicz, WaldemarPraktyczna nauka zawodu w takich placówkach, jak schroniska dla nieletnich i zakłady poprawcze, jest jedną z najistotniejszych składowych oddziaływań resocjalizacyjnych. W niniejszym opracowaniu przedstawiono profili kształcenia zawodowego w tego typu ośrodkach w dobie dzisiejszej reformy związanej z przekształcaniem szkół zawodowych w szkoły branżowe.Pozycja Machine Learning Based on Cloud Solutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Chmielecki, PrzemysławCognition is a domain of thinking creatures, isn't it? Based on that computers cannot learn anything more than was in the initial data feed. In this article, I just want to defend that nowadays technical solutions can break this rule. The aim of this article is to provide a short technical overview what Machine Learning (ML), Artificial Intelligence (AI) and Neural Networks (NN) were before in the area of standalone gigantic servers, and how do they look now in Cloud Computing (CC) times. The ML paradigm is not any more reserved for big enterprises only but now is available for single internet user. I just want to present AWS and Azure, as the biggest CC providers, functionalities and potential usage of such Cognitive Services (CS) in current internet services. The great example is for instance bot usage instead of diving deep in the FAQ on the company website or digging into the corporate wiki. Another big area is graphics analysis and sound or text recognition. Those are only examples of predefined CC functions ready for use right now in the public cloud.Pozycja Measurement of Angular Parameters and Velocities of the Upper Limb Segments in Tennis Using Inertial Motion Sensors for the Purposes of the Didactic Process(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wołoszyn, FilipThe aim of the study is to show differences in accurate and missed forehand and backhand strokes in tennis, as a feedback for coaches, teachers and players. The main assumptions of the study are to show the values of angular parameters and velocity, as well as to analyse every phase of a stroke. The priority in the study is to show how the abovementioned parameters affect the accuracy and velocity of forehand and backhand strokes. Material and research methods: A professional tennis player was tested using the individual case method and kinematic analysis. The motion capture system (MCS) was used for research purposes using inertial motion sensors. Results: Strokes were analysed to demonstrate the angular parameters and velocities of selected upper limb segments. Three upper limb segments were taken into account, i.e. the right hand, the right forearm and the right shoulder. The results of the angles and velocities achieved by individual segments were analysed in three axes of the body: X, Y, Z. The results concern the beginning of the acceleration phase, the end of the acceleration phase, i.e. the moment of impact, and the final, follow-through phase. Conclusion: The results show that a stroke can be accurate despite a significant change in angle and velocity. This situation applies to both forehand and backhand strokes.Pozycja Media a zachowania proanorektyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wojnarska, AnnaAnoreksja jest zaburzeniem, które można uznać za chorobę cywilizacyjną. Wśród przyczyn tego zaburzenia zwraca się uwagę na wpływ mediów: prasy kobiecej, reklam, telewizji i internetu. Porównanie wyników grupy członkiń ruchu Pro-ana i grupy kontrolnej wykazało, że Motylki są bardziej skoncentrowane na własnym wyglądzie, najczęściej są na diecie, nie czerpią satysfakcji z jedzenia, marzą o karierze modelek i bardzo zależy im na opinii otoczenia. Obie grupy młodych kobiet w równym stopniu nie są zadowolone ze swojego wyglądu, a wiedzę na temat zdrowia i urody czerpią z przekazów medialnych.Pozycja Media jako środowisko samodzielności edukacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Juszczyk-Rygałło, JoannaWe współczesnej epoce całożyciowego uczenia się wymaga się od jednostki nabywania umiejętności świadomej i samodzielnej autoedukacji. Samodzielność wykształca się podczas aktywnych działań i gromadzenia doświadczeń. W artykule na tle związku między aktywnością i samodzielnością pokazano mechanizmy nabywania samodzielności jako kategorii aktywnego samostanowienia. Przeprowadzono również analizę, w jakim zakresie aktywność medialna staje się inicjatorem samodzielności edukacyjnej.Pozycja Metoda projektów a nowoczesne środki techniczne (multimedia) w edukacji historycznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Ausz, Mariusz; Barnaś-Baran, EwaArtykuł porusza tematykę wykorzystania metody projektów z twórczym wykorzystaniem nowoczesnych środków dydaktycznych, czyli tzw. multimediów. Metoda ta z zastosowaniem tych środków stawia wielkie możliwości przed nauczycielem i uczniami. Jest to metoda na miarę XXI w. Jej umiejętne zastosowanie zwiększy efektywność i atrakcyjność procesu dydaktycznego.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »