Ius et Administratio 4/2016
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10733
Przeglądaj
Przeglądanie Ius et Administratio 4/2016 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Dalsze losy bankowego tytułu egzekucyjnego w świetle orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i ustawy nowelizującej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Chmielowiec, KrzysztofKonsekwencją wprowadzenia do obrotu gospodarczego w sferze bankowości produktów finansowych w postaci umów kredytowych rodzajowo określanych jako kredyty złotówkowe waloryzowane/denominowane w walucie obcej, było z powodu gwałtownego załamania się kursu walut obcych względem złotego i wzrostu niewypłacalności kredytobiorców uruchomienie na szeroką skalę środka zabezpieczającego spłatę udzielonych kredytów - Bankowego Tytułu Egzekucyjnego. Instytucja BTE jako przywilej egzekucyjny przynależny bankom charakteryzowała się prostotą procedury jaką bank egzekwując należność się posługiwał dochodząc wierzytelności. Owa nieskomplikowana, uproszczona procedura, której zasadność pozostawała poza kontrolą sądową, na etapie do wszczęcia egzekucji przez komornika powodowała liczne wypaczenia w jej nagminnym stosowaniu przez banki, które nie musiały jak inne podmioty dochodzić swych wierzytelności przechodząc wcześniej kolejne etapy postępowania sądowego. Owa dysproporcja prawna w traktowaniu podmiotów jak i często niezasadne stosowanie BTE doprowadziły do zadania pytania prawnego przez sąd powszechny Trybunałowi Konstytucyjnemu o zgodności z Konstytucją stosowania tej instytucji w obrocie prawnym. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności przepisów prawa generujących powstanie BTE zmieniło obraz prawny sytuacji stron w toczących się procesach sądowych. W następstwie, ustawodawca dokonał nowelizacji Prawa bankowego derogującej instytucję BTE. Jednakże odroczenie przez Trybunał Konstytucyjny wejścia w życie orzeczenia jak i zastosowanie w nowelizacji przepisów przejściowych skutkuje zmianą obrazu obrotu prawnego ze względu na powstałe nowe, różne możliwości dokonywania wykładni opartych na dokonanych zmianach prawa w relacji do ich skutków realizujących się aktualnie w sferze praktykowanych norm prawnych.Pozycja Doktryna „substantial compliance” (merytorycznej zgodności) w anglosaskim prawie spadkowym, na przykładzie Australii i Nowej Zelandii.(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Janowski, PawełPozycja Działalność administracyjna sądów(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Klatt, KamilW sporze pomiędzy Ministerstwem Sprawiedliwości, a Krajową Radą Sądownictwa głównym przedmiotem konfliktu nadzór nad działalnością administracyjną sądów powszechnych. Niemniej przedmiot tego nadzoru tj. działalność administracyjna sądów pozostaje jednak pozornie oczywisty. Analiza ustaw ustrojowych sądów działających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi do wniosku, że jedynie w art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. – Dz.U. z 2015 r., poz. 133 ze zm.), dalej jako u.s.p., umiejscowiona została definicja legalna działalności administracyjnej sądów. Pojęcie to jednak jest tak szerokie i pojemne, iż czasami czynności będące uregulowane jako działalność administracyjna sądu de facto zarezerwowane są wyłącznie dla nadzoru judykacyjnego. Doktryna prawa administracyjnego postuluje precyzyjne zakreślenie kompetencji nadzorczych w przepisach prawa, aczkolwiek niedopełnienie tego obowiązku nie skutkuje niemożnością wykonywania przez organ nadzorczy swoich kompetencji, za wyjątkiem stosowania środków oddziaływania. Ostatecznie ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (t.j. – Dz.U. z 2014 r., poz. 1647 ze zm.), jak i ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o ustroju sądów wojskowych (t.j. – Dz.U. z 2015 r., poz. 1108 ze zm.), nie zawierają autonomicznych regulacji w przedmiocie działalności administracyjnej i delegują w tym zakresie do odpowiedniego stosowania przepisów u.s.p. Należy zatem postulować podjęcie prac nad doprecyzowaniem zakresu działalności administracyjnej sądów lub zapoczątkować przez doktrynę rozważania w tym przedmiocie z poszanowaniem zadań i niezależności władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.Pozycja "Finansowanie terroryzmu- zagrożenia i sposoby przeciwdziałania, wnioski de lege lata i postulaty de lege ferenda"(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Golonka, AnnaPrzedmiotem niniejszego opracowania jest problematyka związana z przestępstwem finansowania terroryzmu. Punktem wyjścia uczyniono w nim zagadnienia dotyczące istoty samego procederu, jak również współczesne jego oblicze oraz skalę zagrożenia. Jako przykładem posłużono się przy tym źródłami finansowania tzw. Państwa Islamskiego. W dalszej kolejności omówiono natomiast stosowne przepisy ustawy z dnia 16 listopada o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także art. 165a k.k. i stanowiący podstawę jego wykładni- art. 115 § 20 k.k. Pozwoliło to na wykazanie wielu wad i nieścisłości, jakimi obarczone są wspomniane przepisy k.k., a w rezultacie również wysunięcie własnych propozycji dotyczących ich zmiany.Pozycja Nauka w języku niemieckim w polskich placówkach oświatowych w świetle zobowiązań wynikających z Europejskiej Karty języków regionalnych lub mniejszościowych(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Siejak, PawełThis article reviews German minority in Poland. The first part of the paper brings a long and difficalt history of relations between the people of Poland and Germany in 20th century on Polish territories. The present mentality both nations was created by the historical facts, particularly from 20th century. The tragic history of the Second World War – persecutions and extermination of Polish nation were recalled here. Nonetheless resettlements of the Germans from Lower Silesia, Warmia, Mazuria Lake District and Pomerania took place after the end of the Second World War. This article says about the hard period of existance of the Germans in Polish People’s Republic until 1989 and during democratic transformations in Central Europe. The second problem the author recounted was the system of protection the rights of national minorities relied in Polish People’s Republic until 1990. Special attention was devoted to a great deal of the legal interial acts, for example the law about foreigners. The author emphasized the significance of Polish and German Treaty which refered to good relations between these two countries. Nonetheless, the author underlined the importance of the institutions and international organizations which increase on the position of the Germans in Poland (the United Nations, European Union, Organization for Security and Co-operation in Europe with High Commissioner on National Minorities, and above all Council of Europe with Charter of Regional or Minority Languages and the Framework Convention for the Protection of National Minorities). In conclusion the author elaborated the prezent problem of teaching German language the people of Germany in Poland and contained an extensive analysis of this problem from perspective of norms of Council of Europe and Polish agreements when our country became a party of Charter of Regional or Minarity Languages.Pozycja Recenzja książki: W. Góralczyk jr, Kierownictwo w prawie administracyjnym, Warszawa 2016, ss. 277(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Kłosowska-Lasek, KatarzynaPozycja Selektywność prokuratorska(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Licak, TomaszPozycja Ustawa podatkowa jako szczególny rodzaj aktu normatywnego powszechnie obowiązującego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Sagan, MartaCelem artykułu jest charakterystyka ustawy podatkowej jako źródła prawa. Konstytucja RP zawiera ich zamknięty katalog, jednakże na podstawie dodatkowych wymagań stawianych przez Ustrojodawcę w ustawie zasadniczej aktowi takiego rodzaju, a także pewnych odrębności wynikających z aktów prawnych niższej rangi dostrzegalne są różnice między ustawą podatkową, a taką, której zakres przedmiotowy nie dotyczy kwestii podatkowych. W opracowaniu dokonano próby ich charakterystyki, a także wskazano postulat de lege ferenda w odniesieniu do poruszanej tematyki.Pozycja „Zdatność arbitrażowa jako forma kontroli państwa nad sądownictwem polubownym”(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-12) Moryc, IwonaArtykuł dotyczy kontroli państwa sprawowanej nad jedną z alternatywnych metod rozwiązywania sporów jaką jest sądownictwo polubowne. Formą kontroli państwa nad sądownictwem polubownym jest instytucja zdatności arbitrażowej jako przesłanka dopuszczalności poddania sporu pod właściwość sądu polubownego, stanowiąca o tym, co może być przedmiotem rozstrzygnięcia przez sądy polubowne. Zdatność arbitrażowa to wyznaczenie granicy pomiędzy kompetencjami sądownictwa prywatnego i powszechnego. Przedmiotem niniejszej pracy jest ustalenie w jakim celu ustawodawca wprowadził klasyfikację sporów mogących być przedmiotem rozstrzygnięcia przez sąd polubowny oraz jakie elementy kontroli dotyczą rozstrzygnięć takich sądów. Zastanawiam się również czy zasadnym jest wprowadzanie przez państwo aparatu kontroli rozstrzygnięć, które zapadają na gruncie pozasądowym np. w drodze umowy stron. Jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą powierzenie sądom polubownym wszelkich kategorii spraw do rozwiązania i jakie może mieć to konsekwencje.