Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 44(4)cz.1/2015
URI dla tej Kolekcjihttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1443
Przeglądaj
Przeglądanie Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 44(4)cz.1/2015 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 34
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Akceptacja wybranych usług Smart City przez osoby starsze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Gontar, Beata; Pamuła, AnnaWykorzystanie technologii komunikacyjno-informacyjnych (ICT) odgrywa ważną rolę we wzroście przychodów z gospodarki w każdym kraju, jak i w ujęciu globalnym na świecie. Dobrym przykładem są usługi turystyczne, oferowane tą drogą jako jedne z pierwszych. Innym przykładem e-usług, które są dopiero w fazie początkowej rozwoju są usługi oferowane przez nowy rynek energii. Te stosunkowo nowe usługi, niezwykle istotne z punktu widzenia naszych domowych budżetów, mają szanse stać się jednymi z tych, z których będziemy korzystać najczęściej, np. planując zakupy sprzętu elektrycznego czy korzystając z urządzeń w najtańszych okresach doby. Celem badań była weryfikacja stopnia wykorzystywania wybranych e-usług przez osoby starsze w zakresie usług związanych z turystyką i usługami oferowanymi przez dostawców energii elektrycznej. Podstawą badań była przygotowana ankieta, która kierowana była do osób w wieku 50+ potrafiących korzystać z Internetu. Analiza wyników przeprowadzonych badań stała się podstawą do wyprowadzenia wniosków dotyczących badanej grupy.Pozycja Bariery w informatyzacji Polski Wschodniej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Jegorow, DorotaNa łamach niniejszego artykułu dokonano identyfikacji barier informatyzacji Polski Wschodniej, tj. pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Wyodrębniony obszar nie jest przypadkowy, a związany jest z realizacją jednego z największych projektów informatycznych wpisanych w perspektywę finansową 2007–2013 „Sieć szerokopasmowa Polski Wschodniej”. Budowa infrastruktury technicznej w zakresie dostępu do Internetu, a w szczególności budowa sieci szerokopasmowej nie jest jedynym poważnym problemem informatyzacji Polski Wschodniej. Zaprezentowana na łamach artykułu analiza wskazuje na występowanie dysonansu pomiędzy realnymi potrzebami technicznymi i organizacyjnymi w przedmiotowym zakresie. Okazuje się bowiem, że w ramach ogółu działań związanych z informatyzacją dochodzi zarówno do powielania wdrażanych rozwiązań technicznych, czyniąc je tym samym docelowo bezużytecznymi, jak również tworzenia usług elektronicznych niskiej jakości. Odrębną kwestią w identyfikacji barier procesu informatyzacji jest wymiar społecznych kompetencji teleinformatycznych, który winien być kompatybilny z budowaną infrastrukturą. Wykorzystanie kapitału społecznego w tworzeniu innowacyjnej gospodarki wymaga jednak w pierwszej kolejności dostępu do nowoczesnych narzędzi pracy wpiętych w systemy teleinformatyczne i do tego wymiaru zawężona została zaprezentowana na łamach niniejszego artykułu analiza. Wyniki zrealizowanych badań wskazały na istnienie szeregu barier, z których większość ma jednak charakter systemowy wykraczający poza granice Polski Wschodniej.Pozycja Creation of User’s Online Behaviour Analysis Model for Increase of an Enterprise Competitiveness(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Budnikas, GermanasThe goal of the research was to create a user’s online behaviour analysis model. The goal was achieved by accomplishing a set of phases. A general user’s behaviour scenario at a web page of category „Consumer Goods and Services” with respect to Open Directory Project was formalised using Business Process Modeling Notation. Needed data to represent behaviour was defined and include user’s IP address, task id and time moment to be passed using Google Analytics TrackEvent() function while user browses a web page. Historical data about user behaviour are used for an artificial neuron training. After the training, most important factors that affect transaction finalisation (e.g. service order) can be defined. While monitoring actual on-line user’s behaviour the developed artificial neuron model permits the estimation of a behaviour outcome – would it be finalised or not. In a later case, it is foreseen an interaction of a web site, which can suggest visiting pages that has the most impact level for transaction finalisation. In such a way, competitiveness of an enterprise is achieved.Pozycja E-usługi publiczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Hawrysz, LilianaArtykuł poświęcony jest e-usługom publicznym. Omówiono w nim ewolucję idei e-administracji na świecie i w Polsce, przywołano modele dojrzałości usług świadczonych przez e-administrację oraz scharakteryzowano stan zaawansowania e-usług publicznych. Podstawą analiz oprócz literatury przedmiotu były informacje zgromadzone na stronach internetowych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz urzędów gmin i starostw powiatowych. Stan zaawansowania e-usług publicznych w Polsce uznano za niezadowalający. Po czternastu latach od podjęcia działań na rzecz wdrożenia e-usług zrealizowano około 39% zaplanowanych usług, a dysproporcje pomiędzy poszczególnymi obszarami ich świadczenia są duże, np. stopień zaawansowania e-usług wymiaru sprawiedliwości i sądownictwa wynosi 73%, podczas gdy w ochronie zdrowia wynosi on 11%. Ten stan jest najprawdopodobniej konsekwencją braku kompleksowego, wielowymiarowego i perspektywicznego podejścia do e-usług publicznych. Podjęto decyzje o wdrożeniu licznych rozwiązań dziedzinowych, obsługujących poszczególne obszary działania administracji publicznej, funkcjonujących w praktycznej izolacji od systemów, które wymagają współpracy.Pozycja Efektywność wykorzystania e-usług w działalności polskich przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Dębkowska, KatarzynaCelem artykułu jest zbadanie efektywności wykorzystania e-usług w polskich przedsiębiorstwach przy pomocy metody DEA. Metoda ta wymaga określenia zmiennych stanowiących po jednej stronie nakłady, a po drugiej efekty. W badaniu wykorzystano dane GUS określające sytuację informatyzacji polskich przedsiębiorstw, jak również wykorzystanie w swojej działalności e-usług (nakłady) oraz dane dotyczące sytuacji finansowej przedsiębiorstw (efekty). Analizę przeprowadzono dla województw Polski, co pozwoliło na porównanie i dokonanie rankingu badanych jednostek terytorialnych ze względu na efektywność wykorzystania informatyzacji i usług elektronicznych w przedsiębiorstwach tam zlokalizowanych.Pozycja Ewolucja systemu certyfikacji ECDL – wpływ zmian w procedurze oceny egzaminów na jakość systemu certyfikacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Hall, RyszardAutor podejmuje próbę oceny zmian w systemie certyfikacji umiejętności ECDL z punktu widzenia zmian projakościowych. Opisuje główne zmiany w strukturze organizacyjnej, koncentrując się na procedurach egzaminacyjnych. Perspektywę tworzą jego wieloletnie doświadczenia jako trenera, wykładowcy akademickiego i egzaminatora od czasów, gdy nie istniał internetowy system egzaminacyjny ECDL, a cała organizacja egzaminu należała do egzaminatora. Autor negatywnie ocenia wprowadzoną zasadę, że egzaminator podczas oceny egzaminu nie ma dostępu do zadań (pytań), które miał wykonać egzaminowany, a oceny dokonuje jedynie na podstawie instrukcji oceny pytań (zwanego „arkuszem oceny”) i pliku (lub plików) z efektami wykonania przez egzaminowanego zadań. Trudno stworzyć taką jednoznaczną instrukcję w postaci zamkniętej kilkuelementowej kafeterii standaryzującą ocenę wykonania zadań wymagających kreatywności. Odcięcie oceniającego od treści zadań przekazanych do wykonania egzaminowanemu może powodować błędy oceny, co nie może mieć miejsca.Pozycja Informacja, wiedza i zaufanie w kreowaniu ekspansji innowacyjnych struktur integracyjnych w dobie społeczeństwa cyfrowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Chorób, Roman; Chorób, ElżbietaGłównym celem opracowania jest próba wskazania znaczenia wiedzy i transferu informacji w rozwoju innowacyjnych więzi integracyjnych, jakimi są struktury klastrowe. Szczególną rolę w kreowaniu ekspansji powiązań integracyjnych spełnia zaufanie, jakim obdarzają siebie nawzajem uczestnicy układu zintegrowanego, ze wskazaniem na lidera klastra. Zasadniczą rolą, jaką odgrywają klastry w budowaniu gospodarki opartej na wiedzy jest wspieranie dyfuzji wiedzy i innowacji wewnątrz klastra, a także poza nim m.in. poprzez przepływ informacji pomiędzy przedsiębiorstwami a sferą B+R. W opracowaniu dowiedziono, że prawidłowo funkcjonujące, jak również tworzące się struktury integracyjne występujące w gospodarce są jednym z istotnych warunków jej dynamicznej ekspansji.Pozycja Informatyczne wspomaganie organizacji inteligentnej na przykładzie polskiego sektora MSP(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Adamczewski, PiotrOrganizacja inteligentna, to organizacja opierająca się na zarządzaniu wiedzą w ramach społeczeństwa informacyjnego. Celem artykułu jest ukazanie uwarunkowań informatycznego wspomagania organizacji inteligentnych na przykładzie polskiego sektora MSP. Po scharakteryzowaniu organizacji inteligentnej odniesiono się do zaawansowanych rozwiązań ICT w sektorze MSP (ze szczególnym uwzględnieniem modelu przetwarzania w „chmurze” – cloud computing) i wskazano oczekiwane tendencje rozwojowe w tym zakresie.Pozycja Instrument „Łącząc Europę” w aktywizacji współpracy i osiąganiu celów społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Greta, Marianna; Tomczak-Woźniak, EwaNa nową perspektywę finansową (2014–2020) został powołany nowy instrument finansowy utworzony z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Funduszu Spójności (FS), który ma obsługiwać regiony peryferyjne (dysproporcyjne), w tym regiony współpracy transgranicznej, które ów warunek peryferyjności spełniają w pełni. Pojawia się więc pytanie o jego znaczenie w tych regionach i wpływ na tak pożądaną w Unii Europejskiej konwergencję. Z uwagi na fakt, iż założone wsparcie przez instrument „Łącząc Europę” odnosi się do trzech obszarów, w tym m.in. cyfryzacji (oprócz tego do transportu i energii), należy wnioskować, iż ten instrument służąc współpracy transgranicznej będzie służył budowaniu i osiągnięciu celów społeczeństwa informacyjnego. Taki też jest cel główny opracowania, które przybliżając instrument „Łącząc Europę” ma przedstawić jego znaczenie we współpracy transgranicznej i we wpływie na realizację założeń społeczeństwa informacyjnego, które jest podstawą gospodarki opartej na wiedzy. Autorki przedstawiły wnioski z badań pilotażowych na poziomie NUTS II o znajomości tegoż instrumentu w polskich regionach.Pozycja Marketing internetowy Uniwersytetu Łódzkiego i jego wpływ na opinie studentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Biczysko, DanielRozwój społeczeństwa informacyjnego jest stymulowany przez niskie ceny sprzętu komputerowego i niską cenę dostępu do Internetu szerokopasmowego. Wszystkie instytucje musiały zaakceptować fakt, że ich obecność w Internecie jest kluczowa dla ich dalszego istnienia. Nawet uczelnie musiały zrobić coś więcej niż tylko założyć wizytówkową stronę internetową, więc zaczęły budować swój wizerunek w mediach społecznościowych. Ten artykuł zawiera studium przypadku studentów Wydziału Ekonomii i Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, pokazujące wpływ mediów społecznościowych na ich decyzje o wyborze uczelni.Pozycja Metodyka identyfikacji utrudnień i dysfunkcji występujących w pracy zdalnej w celu jej zhumanizowania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Makowiec, MarekW ramach opracowania, na podstawie przeprowadzonych badań opisano wpływ pracy zdalnej na człowieka identyfikując dysfunkcje pojawiające się w trakcie świadczenia telepracy domowej. Praca zdalna jest jedną z elastycznych form zatrudnienia i świadczenia pracy, która jest już stosowana od dawna w wielu podmiotach gospodarujących i w instytucjach w Stanach Zjednoczonych oraz Europie, coraz częściej znajdując zastosowanie w Polsce. W opracowaniu zaprezentowano autorską metodykę identyfikacji utrudnień i dysfunkcji występujących w pracy zdalnej, która może być praktycznie wykorzystywana jako narzędzie służące usprawnianiu organizacji telepracy domowej i eliminacji pojawiających się wszelkich znamion dehumanizacji.Pozycja Model proporcjonalnego hazardu Coxa jako statystyczna metoda wyznaczania determinant jakości życia w grupie chorych leczonych onkologicznie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Król, Mieczysław Jan; Król, Piotr SewerNieodłączną cechą społeczeństwa informacyjnego jest dbałość o różnorodne aspekty jakości życia. Istnieje wiele metod, w tym statystycznych, służących wyznaczaniu i ocenie wpływu determinant (cech) warunkujących jakość życia. W pracy rozpatrywano możliwość zastosowania w tym celu modelu proporcjonalnej intensywności Coxa. Użyto wariantu modelu opisującego zjawiska, w którym zdarzenia niepożądane występują w rozłącznych przedziałach czasowych. Używając estymatorów Kalbfleische’a-Prentice’a wyznaczono funkcje przeżycia S(x,t) i ryzyka h(x,t) dla badanych jednostek zróżnicowanych wektorem cech endo- i egzogennych. Omawiane funkcje szacowano na przykładzie wyników leczenia onkologicznego grupy chorych na raka głośni. Badano wpływ cech o charakterze demograficznym, społecznym i ekonomicznym bezpośrednio na rezultaty terapii, a pośrednio na jakość życia.Pozycja Neutralność sieci – dogmat czy postulat(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Ładny, PiotrW artykule scharakteryzowano genezę i znaczenie pojęcia neutralności sieciowej w odniesieniu do infrastruktury teleinformatycznej, w tym szczególnie sieci Internet. Na przykładzie praktyk rynkowych operatorów sieci oraz regulacji prawnych stosowanych w różnych krajach przedstawiono ewolucję zasady otwartej i neutralnej sieci oraz jej przyczyny i potencjalne skutki dla dalszego rozwoju sieci i świadczonych za jej pośrednictwem usług. W końcowej część artykułu przedstawione zostały propozycje dotyczące prawnego usankcjonowania zasad dotyczących neutralności sieciowej na poziomie międzynarodowym i krajowym.Pozycja Nieautoryzowane kopiowanie dóbr informacyjnych w erze Internetu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Czetwertyński, SławomirNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki sprzyjają masowemu zjawisku nieautoryzowanego kopiowania dóbr informacyjnych poprzez Internet? Pytanie to zostało sformułowane pod wypływem obserwacji coraz szerszej praktyki powielania wartości intelektualnej wbrew woli jej prawnych właścicieli. Zwykle jawi się to jako piractwo internetowe i związane jest ściśle z łamaniem praw autorskich. Wraz z rozpowszechnieniem się Internetu zjawisko to przybrało na sile i obecnie szacuje się, że co czwarty użytkownik Internetu poszukuje treści (dóbr informacyjnych) do których nie ma praw. W konsekwencji prowadzi to do zmniejszenia się potencjalnych zysków twórców i posiadaczy praw własności intelektualnej. Kwestie zaognia ambiwalentny stosunek społeczeństwa to praktyki nieautoryzowanego kopiowania, co prowadzi do jej trywializacji i uznania za nieszkodliwą lub nieistotną. W artykule zajęto się poszczególnymi składowymi zjawiska nieautoryzowanego kopiowania, co ma pozwolić na identyfikację czynników mających na nie znaczący wpływ oraz weryfikacji postawionych hipotez roboczych.Pozycja Ocena jakości informacji dotyczących zdrowia na stronach WWW(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Krzesaj, MarcinObszar informacji medycznej należy do jednej z najbardziej eksplorowanych sfer poszukiwań informacji dokonywanych przez obywateli w sieci Web. Celem opracowania jest przedstawienie wyników pilotażowego badania dotyczącego oceny jakości informacji zdrowotnej w serwisach WWW. Badania dowiodły, że większość z badanych stron wykazała niską jakość informacji dotyczących zdrowia. Należy podkreślić, że wyniki badań są ograniczone ze względu na reprezentatywność próby.Pozycja Ontologiczna inżynieria wiedzy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Dobrowolski, Dariusz; Kapłański, Paweł; Łojewski, Zdzisław; Marciniak, AndrzejOntologiczna inżynieria wiedzy jest dobrą podstawą metodologiczną, a ontologie dziedzin przedmiotowych ważnym elementem konstrukcyjnym semantycznych systemów reprezentacji wiedzy. W artykule omówiono budowanie ontologii w oparciu o edytor ontologii FluentEditor i język CNL (Controlled Natural Language). Przykładową ontologię dotyczącą fragmentu procesu produkcji rolniczej wykorzystano do budowy semantycznej bazy wiedzy. W tym celu wykorzystano projekt architektury opartej o strukturalno-funkcjonalną kompozycję systemów AllegroGraph, Drupal i MongoDB.Pozycja Platformy edukacyjne z neuronowym sprzężeniem zwrotnym – zestaw badawczy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Golus, Wojciech; Łojewski, ZdzisławTrwający proces przechodzenia do społeczeństwa informacyjnego, a w tym edukacja, powinien być wspomagany nowoczesnymi narzędziami informatycznymi. Takim narzędziem niewątpliwie mogą stać się platformy edukacyjne z biologicznym sprzężeniem zwrotnym, a w szczególności z neuronowym sprzężeniem zwrotnym. Artykuł prezentuje zagadnienia dotyczące zastosowania interfejsu mózg – komputer do współpracy z aplikacją edukacyjną. Celem artykułu jest projekt i prezentacja zestawu sprzętowego realizującego praktycznie platformę edukacyjną z dodatnim biologicznym sprzężeniem zwrotnym. W badaniach, jako interfejs mózg – komputer, wykorzystywany jest 2-kanałowy elektroencefalograf (EEG) z elektrodami suchymi. Artykuł szczegółowo opisuje konfigurację sprzętową zestawu badawczego. Przedstawione są wymagania dotyczące zasad eksploatacji takiego zestawu w warunkach placówek dydaktycznych i edukacyjnych w kontekście minimalizacji artefaktów. Prowadzone badania mają na celu sprawdzenie efektywności procesu nauczania z wykorzystaniem efektu dodatniego sprzężenia zwrotnego uzyskiwanego na poziomie pomiaru czynności kory mózgowej.Pozycja Problemy informatyzacji w sektorze publicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Mazur, Zygmunt; Mazur, HannaZakres oferowanych usług w sektorze publicznym oraz czas i koszt ich wykonywania w dużej mierze zależą od stopnia informatyzacji i dostosowania systemów informatycznych do wzajemnej współpracy i wymiany danych (interoperacyjności). Duże znaczenie mają również obowiązujące przepisy prawne i przyjęte dokumenty strategiczne. Czynniki te mają istotny wpływ na jakość i zakres usług realizowanych drogą elektroniczną. W pracy omówiono problemy wynikające m.in. ze skali podejmowanych przedsięwzięć informatycznych oraz konieczności zapewnienia interoperacyjności systemów nie tylko w ramach kraju, ale także Europy i świata. Międzynarodowy charakter różnych obszarów działalności wymusza opracowywanie rozwiązań i standardów w porozumieniu z innymi państwami i organizacjami zagranicznymi, co jest przyczyną wielu trudności. Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa danym oraz budowanie zaufania do nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych jest kluczowym elementem rozwoju gospodarczego i społecznego z wykorzystaniem e-usług. Obawa o utratę prywatności oraz danych (osobowych, finansowych, medycznych) wiele osób zniechęca do korzystania z możliwości oferowanych przez nowe technologie. W pracy omówiono główne problemy w upowszechnianiu e-usług oraz kluczowe zadania dla państwa w celu realizacji przyjętych strategii i zadań związanych z informatyzacją kraju. Dla cyfryzacji państwa zasadniczą sprawą jest zapewnienie wszystkim obywatelom możliwości dostępu do szybkiego Internetu oraz warunków rozwoju kompetencji cyfrowych. Serwisy internetowe administracji publicznej powinny spełniać wymagania zawarte w normie ISO/IEC 40500:2012 (odpowiadające zaleceniom WCAG 2.0). W pracy zaprezentowano także wyniki przeprowadzonego wśród studentów badania ankietowego dotyczącego ICT.Pozycja Przestrzenna alokacja producentów motoryzacji na świecie a aspekty telematyki transportu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Hys, KatarzynaCelem pracy jest zasygnalizowanie problematyki lokalizacji zakładów produkcyjnych branży motoryzacyjne na świecie w świetle zagadnień telematyki transportu. W celu poszukiwania innowacyjnych rozwiązań optymalizujących procesy logistyczno-transportowe zachodzące pomiędzy zakładami produkcyjnymi a klientami rozpatrywane są podstawowe cechy charakterystyczne telematyki transportu w branży motoryzacyjnej.Pozycja Społeczeństwo informacyjne Litwy: teoretyczne i praktyczne aspekty rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Lašakevič, ReginaGłównym celem niniejszego opracowania jest analiza poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego Litwy. Na początku pracy przedstawiono metodologię badań, opartą o przegląd pewnych miar, używanych do oceny poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Następnie przedstawiono aktualną strategię rozwoju społeczeństwa informacyjnego Litwy na lata 2014–2020. W części empirycznej omówiono najważniejsze kierunki rozwoju i wskaźniki wdrażania danej strategii. Na podstawie danych z międzynarodowych raportów, dotyczących elektronicznej gospodarki, przeprowadzono analizę porównawczą pozycji Litwy na tle państw świata i UE.