Edukacja – Technika – Informatyka
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1648
Redaktorzy czasopisma naukowego „Edukacja – Technika – Informatyka” stawiają sobie za cel prowadzenie szerokiej dyskusji nad podstawowymi problemami edukacji formalnej i nieformalnej w polskich i zagranicznych systemach edukacyjnych. Szczególnie pragniemy zwrócić uwagę na pedagogiczne konsekwencje wynikające z pojawiających się ciągle nowych kierunków rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Czasopismo ukazuje się w postaci czterech numerów w roku.
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 786
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A Computer Tech Pedaguge: the Cultural Linguistic Perspective(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dziama, AnnaUnderstanding the complexity of a teacher and its role in modern society is vitally important for the advancement in education. The aim of this research paper is to introduce the concept of cultural linguistics and to determine the impactsand the broad understanding of the role of a teacher, referredin this article as the pedagogue in the era of information and communication technology. Evidence suggest that there is a growing need to reestablish the position of a pedagogue which is one of the most important factors in the proper approach to the use of technology in modern schools. To recognize this role, the fundamentals of cultural linguistics and its schemes will be used to highlight the need for further research. A number of cross-sectional studies has accentuated the problem of digital technology in the classroom and the role/scheme of a pedagogue (Palmer, 1996; Ceratto Pargman, 2019; Sharifian, 2011, 2017). This study identified the key elements of a pedagogue and presented a sample of exercises that can be used by a teacher to utilities the digitalization of schools.Pozycja A médiatudatossággal kapcsolatos nevelés iskolai gyakorlata – dokumentumelemzés(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Herzog, CsillaA digitális kompetencia a magyar oktatásban is a kulcskompetenciák közé tartozik. Jelen tanulmány a dokumentumelemzés módszerével vizsgálja meg azokat az iskolai írásos dokumentációkat, amelyek a médiatudatossággal kapcsolatosak. A megvizsgált írásos iskolai dokumentumok és fejlesztési tervek alapján igazoltuk, hogy a jól átgondolt és megtervezett tanórai, és tanórán kívüli médiaoktatással nagyon különböző kereszttantervi területeteket vagyunk képesek lefedni, és ezáltal biztosítani a széles körű nevelési célokat.Pozycja Ako vzdelávať budúcich učiteľov chémie k ochrane zdravia a starostlivosti o prostredie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Feszterová, MelániaNeoddeliteľnou súčasťou prípravy budúcich učiteľov chémie je starostlivosť o bezpečnosť a ochranu zdravia (BOZP) a ochranu prostredia vo výchove a vzdelávaní. Cieľom príspevku je informovať o možnostiach vzdelávania budúcich učiteľov chémie v oblasti poskytnutia prvej pomoci pri intoxikácii odpadmi. Príspevok oboznamuje, s on-line inovatívnym študijným materiálom obsiahnutým v e-learningovom kurze pripravenom v rámci projektu KEGA (Kultúrna a vzdelávacia grantová agentúra) č. 044UKF-4/2017, ktorý je určený budúcim učiteľom. Pretože budúci učitelia chémie pracujú s chemikáliami, je dôležité pri manipulácii s nimi zamerať sa na nebezpečenstvá, ktoré ohrozujú nielen ich zdravie, ale aj okolité prostredie. Vzdelávacie témy kurzu analyzujú danú situáciu, hľadajú riešenia a východiská na zlepšenie aktuálneho stavu prostredia a ochranu zdravia. Príspevok opisuje nebezpečenstvá, ktoré hrozia pri práci v chemickom laboratóriu (požiar, výbuch a poranenie). Upozorňuje na dôležitosť predchádzania úrazom v pracovnom priestore dodržiavaním zásad bezpečnej práce. Poukazuje na dôležitosť výchovy a vzdelávania k dodržiavaniu BOZP a ochranu prostredia pre profesnú prípravu budúcich učiteľov chémie.Pozycja Aktywizacja ruchowa dzieci w dobie rozwoju nowych technologii – wyzwanie dla nauczycieli(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zadarko-Domaradzka, Maria; Momola, Irena; Zadarko, Emilian; Polak, EwaArtykuł porusza problematykę potrzeb zdrowotnych dzieci z zakresu aktywności ruchowej w kontekście wymagań współczesnej rzeczywistości. Celem artykułu jest przedstawienie przykładowych możliwości aktywizacji ruchowej dzieci z wykorzystaniem nowych technologii oferowanych szkołom w czasach obniżania się aktywności fizycznej.Pozycja Aktywność edukacyjna osób starszych w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Adamczyk, Monika DorotaOsoby starsze nie stanowią homogenicznej grupy społecznej. Seniorzy są zróżnicowani pod względem cech społeczno-demograficznych oraz fazy starości, w jakiej się znajdują. Zróżnicowana jest też ich aktywność, w tym edukacyjna. Artykuł prezentuje poziom aktywności edukacyjnej osób starszych w Polsce.Pozycja Aktywność pracy mózgu w procesie dydaktycznym w ujęciu badań elektroencefalograficznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Prauzner, Tomasz; Prauzner, Małgorzata; Prauzner, KacperW artykule przedstawiono wyniki badań encefalograficznych w zakresie aktywności pracy mózgu podczas procesu dydaktycznego. Głównym celem badań jest analiza aktywności poznawczej podczas uczenia się z wykorzystaniem symulacji komputerowych w kształceniu technicznym. Porównano aktywność poznawczą z uwzględnieniem wybranych czynników zakłócających w trakcie pracy ucznia na podstawie obserwacji częstotliwości fal pracy mózgu w badaniach QEEG.Pozycja Aktywność rad młodzieżowych na portalu społecznościowym Facebook – analiza porównawcza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Boratyn, DominikArtykuł porusza tematykę aktywności rad młodzieżowych na portalu społecznościowym Facebook. Badaniom poddane zostały facebookowe strony rad młodzieżowych ze wszystkich miast wojewódzkich w Polsce. Celem publikacji jest zweryfikowanie, na jaką skalę rady młodzieżowe prowadzą aktywną działalność w zakresie komunikacji społecznej z wykorzystaniem Facebooka, a także analiza treści zamieszczonych na badanych stronach oraz odpowiedź na pytanie, czy rady młodzieżowe aktywnie zabiegają o informowanie społeczności lokalnej o swoich działaniach.Pozycja Aktywność zawodowa jako forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Włodarska-Zoła, LidiaW niniejszym artykule autorka wskazała znaczenie aktywności zawodowej w procesie kompleksowej rehabilitacji osób niepełnosprawnych, omówiła prawne aspekty zatrudniania osób z niepełnosprawnością, a także dokonała identyfikacji barier związanych z aktywnością zawodową osób z dysfunkcjami.Pozycja Aktywności edukacyjne studentów kierunku pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chodkowski, ZbigniewAktywność człowieka stanowi ważny fundament w jego rozwoju osobistym i zawodowym. Artykuł przedstawia wyniki badań dotyczące aktywności edukacyjnej studentów studiów pedagogicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego w zakresie uczestnictwa w szkoleniach, organizacjach studenckich i w programie Erasmus+.Pozycja Aktywny uczeń na I etapie edukacyjnym – od idei do codziennych wyborów zawodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Szumna, DorotaEdukacja wczesnoszkolna, mimo zachodzących powoli zmian, to wciąż etap zdominowany przez transmisyjny model nauczania oparty na nauczycielskim przekazie gotowych treści. Wprowadzenie do codziennych zajęć rzeczywistej intelektualnej aktywności uczniów nie wydaje się tak trudne i obciążające, jak to czasem deklarują nauczyciele. Można np. zacząć od wyrównania proporcji w zakresie stosowanych metod (opartych głównie na aktywności nauczyciela i na aktywności uczniów), a przy tym postawić na zadania będące wyzwaniami dla uczniów.Pozycja Algorytm klasyfikacji obiektów na przykładzie przestrzeni medialnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kwater, Tadeusz; Pękala, Robert; Salamon, AleksandraW artykule zaprezentowano rozwiązanie zagadnienia klasyfikacji obiektów w przestrzeni medialnej. Zastosowano sekwencyjny algorytm grupowania dla wybranych obiektów będących informacjami w portalach internetowych, a reprezentowanych wektorem cech. Uzyskano zadawalające rezultaty klasyfikacji zależne od przyjętego wektora cech i od założonych parametrów wejściowych.Pozycja Analfabetyzm funkcjonalny czasu transformacji cywilizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarOmawiane w artykule zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego odnosić możemy wyłącznie do efektów tzw. wykształcenia ogólnego, powszechnego wykształcenia ludzi dorosłych.Pozycja Analiza algorytmów syntezy mowy na potrzeby zastosowania w urządzeniu przenośnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zacniewski, Artur; Kleinszmidt, Marcin; Zdunek, Radosław; Zacniewska, JoannaW artykule pokazano kolejne etapy występujące w syntezie mowy, a także sposoby postępowania z poszczególnymi fragmentami tekstu, który ma zostać przetworzony na mowę. Przedstawiono wyniki badań wydajności algorytmów normalizacji treści, realizowanych na potrzeby projektu ToucanEye – urządzenia przenośnego z systemem sztucznej inteligencji, mającego wspomóc osoby z dysfunkcją wzroku. Pokazano, jak istotne jest dobranie i optymalizacja zastosowanych algorytmów ze strony implementacyjnej, po to by zwiększyć komfort użytkownika końcowego.Pozycja Analiza dokładności interpolacji kołowej obrabiarek CNC(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Dzik, Krzysztof; Prach, PiotrW artykule dokonano analizy wpływu parametrów procesu na błędy okrągłości i walcowatości detali. Próbki o cylindrycznym kształcie wykonano poprzez frezowanie z zastosowaniem interpolacji kołowej i poddano ocenie geometrycznej i wymiarowej.Pozycja Analiza i archiwizacja pomiarów analogowych z wykorzystaniem cyfrowych rejestratorów ADLINK(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Twaróg, Bogusław; Gomółka, Zbigniew; Żesławska, EwaW artykule przedstawiono koncepcję wykorzystania cyfrowego rejestratora USB 1901 ADLINK do akwizycji pomiarów i analizy danych analogowych. Przygotowano specjalne skrypty pozwalające analizować badane sygnały z dodatkowym wykorzystaniem algorytmu szybkiej transformaty Fouriera.Pozycja Analiza parametrów okulograficznych zarejestrowanych podczas percepcji rysunków w sytuacjach zadaniowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rożek, Bożena; Rosiek, RomanW artykule przedstawiono fragment badań przeprowadzonych metodą eye-trackingową. Okulografia jest zbiorem metod i technik badawczych polegających na rejestracji i analizie ruchu gałek ocznych, co umożliwia dotarcie do różnych aspektów i szerszy opis procesów poznawczych człowieka. Celem badań było poszukiwanie parametrów okulograficznych charakteryzujących procesy percepcji uczniów podczas rozwiązywania zadania wymagającego analizy rysunku. Zaprezentowano analizę materiału badawczego zgromadzonego podczas percepcji tego samego rysunku w dwóch różnych sytuacjach zadaniowych. Wyniki badań wskazują, iż podczas krótkiego czasu przeznaczonego na ekspozycję i analizę dwóch następujących po sobie slajdów badani wykorzystują przechowywany w pamięci operacyjnej obraz analizowanej figury.Pozycja Analiza pojęcia i klasyfikacji emocji z punktu widzenia procesów uczenia się(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Walat, Wojciech; Warchoł, TomaszW artykule na podstawie teoretycznej analizy przeprowadzonej w oparciu o procesy uczenia się wybrano właściwą kodyfikację pojęcia emocje i wskazano najbardziej dopasowaną do tych procesów ich klasyfikację. Artykuł podkreśla również ważność problematyki emocji w procesie uczenia się na podstawie wyników aktualnie prowadzonych badań.Pozycja Analiza procesu percepcji danych przedstawianych na wykresach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Stolińska, Anna; Bartkowski, MaciejW artykule przedstawiono wyniki badań, w których wykorzystano technikę eyetrackingową w celu analizy procesu odczytywania informacji przedstawionych za pomocą wykresów. Badanie przeprowadzono wśród studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Rozważany problem dotyczy możliwości identyfikacji wzorców przetwarzania informacji za pomocą techniki śledzenia ruchów gałek ocznych.Pozycja Analiza stopnia złożoności obrazu w eyetrackingowych badaniach dzieł sztuki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rosiek, Roman; Ganczarek, Joanna; Pietras, KarolinaW artykule zawarto propozycję metod analizy stopnia złożoności obrazów dla celów badań eyetrackingowych. Problem niejednorodności parametrów fizycznych obrazu jest częstą przyczyną modyfikowania bodźców w celu ich ujednolicenia pod kątem tych parametrów. W przypadku badania odbioru dzieł sztuki taka operacja prowadzi do naruszenia struktury samego dzieła i rodzi problemy metodologiczne. Uwzględnienie współczynnika złożoności obrazu pozwala na porównanie danych eyetrackingowych uzyskanych z różnorodnych bodźców bez konieczności modyfikacji obrazu. Niniejszy artykuł opisuje sposób obliczania tego współczynnika w oparciu o gradient dla poszczególnych pikseli obrazu. Metoda ta może mieć zastosowanie w szeregu badań eyetrackingowych z wykorzystaniem złożonych bodźców.Pozycja Analogowo-cyfrowe spotkania edukacyjne w przestrzeni wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Piątek, TeresaWyzwaniem współczesnej szkoły jest edukacja dla przyszłości, odchodzenie od tradycyjnych metod nauczania. Jednak przeszkodę mogą stanowić relacje nauczyciel–uczeń wynikające z pokoleniowej różnicy w myśleniu. Uczniów nieznających świata bez komputerów i internetu uczą nauczyciele, którzy zetknęli się z komputerem dopiero w dorosłym życiu, których mózgi kształtowały się, gdy zakres mediów ograniczał się do prasy, radia i telewizji oraz telefonów stacjonarnych, a myślenie ma charakter linearny – analogowy. Rozważania dotyczą wzajemnego porozumienia i możliwości podmiotowej edukacji.