Ius et Administratio 3/2017
URI dla tej Kolekcjihttps://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10780
Przeglądaj
Przeglądanie Ius et Administratio 3/2017 według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Brak sądu konstytucyjnego - fenomen holenderski(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-09) Sagan, StanisławSpecyfika holenderskich doświadczeń ustrojowych i utrwalona kultura polityczna wywiedzione są z tradycji obowiązywania konstytucji, która należy do najstarszych aktów ustrojowych na świecie. Holandia jest państwem, w którym nie ustanowiono sądu konstytucyjnego. Wysokie standardy demokratycznego państwa prawa nie są tu jednak negowane. Holenderska kultura prawna oparta jest bowiem na wysokim prestiżu instytucji tworzących prawo, szacunku i zaufaniu do jakości systemu prawnego. W Holandii na respektowanie prawa i jego jedności moralnej, w tym kontroli konstytucyjności, wpływa mają konsensualny i społeczny tryb tworzenia ustaw, a także szerokie konsultacje społeczne z różnorodnymi organizacjami interesów grupowych. Wspomnieć też należy o wewnątrz parlamentarnej kontroli zgodności ustawodawstwa z konstytucją.Pozycja Prawo polskie w świetle nauczania i życia Jezusa Chrystusa(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-09) Maroń, GrzegorzW artykule zestawiono prawo polskie z ewangelicznym przekazem o nauczaniu i życiu Jezusa Chrystusa. Poczynione przez pryzmat Nowego Testamentu studium egzemplifikacyjnie obranych instytucji prawnych przynależących do różnych gałęzi prawa pozwala stwierdzić, iż rodzimy system prawny w niemałym stopniu koresponduje z myślą etyczną Jezusa. Fakt ten z jednej strony dowodzi uniwersalizmu moralnego nauczania Chrystusa. Z drugiej strony stanowi świadectwo roli chrześcijaństwa, czy szerzej tradycji judeochrześcijańskiej, w ukształtowaniu i naznaczeniu polskiej kultury prawnej, będącej z kolei częścią kultury prawnej Zachodu.Pozycja Problematyka migracji a zatrudnianie cudzoziemców w Polsce: bariery i perspektywy zmian(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-09) Łubina, JoannaArtykuł opisuje procedury i obowiązki jakie musi spełnić przedsiębiorca w Polsce zatrudniając cudzoziemca. Problematyka ta jest szczególnie aktualna w kontekście przybierającej na sile fali migracji. Cudzoziemców dzieli się na obywateli Unii Europejskiej 1 i osoby spoza UE. W kontekście ich zatrudnienia poza obywatelstwem, ważna jest sytuacja prawna cudzoziemca, bowiem ustawodawca chroni w ten sposób krajowy rynek pracy m.in. poprzez wprowadzenie dla obcokrajowców ograniczeń w dostępie do tego rynku. Legalne zatrudnienie cudzoziemca wymaga zachowania określonej przepisami procedury, którą określa m.in. ustawa o cudzoziemcach. Artykuł prezentuje aktualne bariery i utrudnienia z jakimi spotykają się pracodawcy, którzy zatrudniają cudzoziemców, a także obowiązki jakie na nich spoczywają. Podstawowe zagadnienia jakie należy wskazać to procedura uzyskania pozwolenia na pracę w Polsce, wyjątki od tej zasady oraz sposoby opodatkowania umów zawieranych z cudzoziemcami. Swoboda przemieszczania się w UE należy do podstawowych praw obywateli UE. Swobodny przepływ pracowników, obok swobody przepływu towarów i kapitału oraz swobody świadczenia usług, jest jednym z fundamentów „rynku wewnętrznego” UE. Podsumowanie artykułu stanowią wnioski de lege lata oraz postulaty de lege ferenda w kontekście procedury zatrudniania cudzoziemców w Polsce wobec fali migracji, która obejmuje głównie cudzoziemców napływających do UE spoza państw członkowskich. W celu lepszego zobrazowania problematyki opracowanie zawiera analizę rozwiązań i procedur wykorzystywanych przy zatrudnianiu cudzoziemców. Zostało ono przygotowane w oparciu o przepisy obowiązującej ustawy o cudzoziemcach, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przepisy prawa UE, raportu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz literaturę przedmiotu.Pozycja Sprawozdanie z konferencji naukowej nt. Społeczna odpowiedzialność administracji publicznej – perspektywa regionalna(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-09) Kłosowska-Lasek, Katarzyna; Gados, AgataPozycja Zasada państwa demokratycznego i państwa prawa a zasada sprawiedliwości społecznej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-09) Ciechanowski, TomaszPrzedmiotem niniejszego artykułu jest zasada sprawiedliwości społecznej, która została sformułowana w art. 2 Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku a swym brzmieniem nie odbiegająca od art. 1 Noweli grudniowej z 1989 roku, gdzie został wyrażony nowy system zasad i wartości nawiązujących do standardów zachodnioeuropejskich demokracji. Art. 2 aktualnie obowiązującej Konstytucji zasadę sprawiedliwości społecznej umieszcza m.in. obok zasad państwa prawa i państwa demokratycznego. Stad w niniejszym artkule został podjęty problem zależności pomiędzy tymi zasadami oraz ich uszczegółowienie w literaturze i orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.Pozycja Znaczenie znamion „reklama” i „promocja” użytych w typie czynu zabronionego stypizowanego w art. 200 § 5 k.k.(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-09) Witczak, KarolinaZnamiona „reklama” i „promocja” występujące w przepisie art. 200 § 5 k.k. nie zostały sprecyzowane przez ustawodawcę w k.k. Ze względu na brak legalnej definicji obydwu pojęć w karnoprawnym porządku, zaprezentowano stanowisko doktryny z zakresu wybranych ustaw o administracyjnoprawnym charakterze, w których zawarto wyjaśnienie omawianych terminów. Na tej podstawie zostały wyodrębnione wspólne cechy dla każdego ze znamion. Ponadto, w artykule dokonano oceny zasadności przeniesienia definicji „reklamy” oraz „promocji” wywodzących się z prawa administracyjnego na grunt prawa karnego, a także stworzenia odrębnych definicji powyższych pojęć na potrzeby k.k. Słowa kluczowe: małoletni poniżej lat 15, przestępstwa seksualne, pedofilia, reklama i promocja.