Ius et Administratio
URI dla tego Zbioruhttp://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/331
Kwartalnik "Ius et Administratio" powstał w 2004 roku z inicjatywy pracowników Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego - początkowo jako czasopismo dla młodych pracowników nauki. Od 2013 roku formuła czasopisma "Ius et Administratio" została całkowicie zmieniona i unowocześniona.
Kolejne edycje czasopisma ukazują się w wersji elektronicznej na jego stronach internetowych. Raz do roku najlepsze, najciekawsze oraz najbardziej poczytne z nich są publikowane w wersji papierowej.
Pragniemy stworzyć od nowa czasopismo o wysokiej renomie i wymiarze międzynarodowym, w którym będą publikowane artykuły profesorów oraz doktorów.
Czasopismo prowadzone jest przez Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego we współpracy z Wydziałem Prawa Pavla Jozefa Šafárika w Koszycach (Słowacja) oraz z Wydziałem Prawa i Nauk Społecznych Uniwersytetu "1 Decembrie 1918" w Alba Iulii (Rumunia). W skład kolegium redakcyjnego czasopisma "Ius et Administratio" wchodzą wybitni profesorowie z wydziałów prawa uniwersytetów w Polsce, Słowacji, Rumunii, Czech, Rosji, Meksyku.
Publikowane są w nim prace z zakresu prawa i administracji a także nauk pokrewnych.
Wersją pierwotną czasopisma "Ius et Administratio" jest wersja on-line.
Przeglądaj
Przeglądanie Ius et Administratio według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 253
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A casu ad casum – korzenie oraz ewolucja ustrojowa mechanizmu odpowiedzialności politycznej rządu w systemie konstytucyjnym Wielkiej Brytanii(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Pastuszko, GrzegorzArtykuł zawiera prawną analizę czynników, które przyczyniły się do ukształtowania instytucji odpowiedzialności politycznej rządu przed parlamentem w brytyjskim prawie konstytucyjnym. W pierwszym rzędzie Autor przedstawia proces uwalniania się gabinetu od więzi prawnej i politycznej zależności wobec głowy państwa (monarchy). Kolejno omówiona zostaje kwestia tworzenia się w XVIII i XIX w. – na drodze praktyki ustrojowej – nowych relacji prawnych między rządem a parlamentem, w tym w szczególności relacji związanych w wyrażaniem ministrom zasiadającym w gabinecie wotum nieufności. Wreszcie w ostatniej części artykułu Autor opisuje, jak na instytucję odpowiedzialności politycznej rządu wpłynął fakt wytworzenia systemu dwupartyjnego.Pozycja Administracja świadcząca w zakresie realizacji usług publicznego transportu zbiorowego przez organy gminy – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Mielczarek-Mikołajów, JustynaZaspokajanie potrzeb lokalnego społeczeństwa z zakresu transportu publicznego należy do zadań własnych gminy i stanowi jedną z najważniejszych płaszczyzn jej działania. Jest to także sfera funkcjonowania administracji świadczącej, ujmowanej jako działalność polegająca na bezpośrednim zaspokajaniu potrzeb jednostek za pomocą dóbr zarówno materialnych, jak i niematerialnych. Zadania gminy jako organizatora publicznego transportu zbiorowego będą dotyczyć trzech obszarów: planowania rozwoju transportu, organizowania publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzania publicznym transportem zbiorowym. Gmina może świadczyć takie usługi samodzielnie w formie samorządowego zakładu budżetowego lub zlecić ich wykonanie podmiotom prywatnym. Działania te mają na celu usprawnienie realizacji usług oraz zapewnienie dostępu do nich – w miarę możliwości – każdemu mieszkańcowi gminy.Pozycja Administracyjno-prawne aspekty przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Góźdź, SzymonNiniejszy artykuł stanowi przekrojowy przegląd wybranych zagadnień związanych z procesem przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów administracyjno-prawnych, niejako całościowo organizujących szereg czynności praktycznych związanych z logistyką procesu transportowego.Pozycja Administracyjnoprawna ingerencja w obrót gospodarczy przedsiębiorstw energetycznych w zakresie bezpieczeństwa energetycznego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-06) Modzelewski, WojciechTemat bezpieczeństwa energetycznego oraz konieczności dywersyfikacji dostaw są tematami wciąż aktualnymi i powracającymi zarówno w literaturze jak i w polityce. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, często wiąże się z ingerencją w obrót gospodarczy. Przed wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego nowych regulacji, konieczne jest odpowiedzenie na pytanie, jak daleko idąca ingerencja w obrót gospodarczy przedsiębiorstw energetycznych jest dopuszczalna w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego oraz czy aktualne instrumenty prawne przyznane Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki są wystarczające do jego zapewnienia. Należy pamiętać, że każda ingerencja w obrót gospodarczy podlega szczegółowej ocenie zarówno przez polski wymiar sądowniczy jak i podmioty unijne. Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na powyższe pytania w kontekście orzecznictwa oraz szeroko rozumianej literatury.Pozycja An approving gloss to the thesis of the judgement of the Supreme Court of 21st April 2016, ref. III ZS 1/16 regarding legal subjectivity of the Supreme Council of the Chamber of Nurses and Midwives(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Charzewski, PrzemysławOn 21 April 2016, The Supreme Court indicated in its judgment that the Supreme Council of the Chamber of Nurses and Midwives has legal subjectivity, which entails that it has both legal personality and judicial capacity. This is also not prevented by its legal status, i.e. being a body of the Supreme Chamber of Nurses and Midwives. It derives its qualities from the role it actually performs, i.e. representing the professional association of nurses and midwives outside. Of course, it follows from both the Act and the literature that the professional association of nurses and midwives has legal personality. However, it follows from the thesis in the judgment that the Supreme Court took into account the fact that without the Supreme Council, the proper performance of tasks by the professional association of nurses and midwives would be in practice impossible in the current legal state (which is justified by the provisions of the Act on the association of nurses and midwives). The author fully endorses this position, which he justifies with the argumentation below.Pozycja An intelligent system for handwriting biometric forgery detection – communication from the research project implementation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Goc, MieczysławThe aim of this study is to discuss the main assumptions and goals of the “Rękopis” project, as well as to present the achieved results in the current phase of its implementation. The study is divided into two parts. The first part introduces the issue of handwriting in terms of its biometric properties and evaluates the possibilities of utilizing both classical methods and more advanced technologies in the analysis of original manuscripts to determine the technique of their application to a document surface, either manually or mechanically using a CNC device. In the second part, the applied research procedures and techniques will be presented, along with the obtained results of utilizing the characteristics of handwritten script, with particular emphasis on its biometric properties, in achieving the project goal mentioned above. Project “Rękopis” with the number DOB-SZAFIR/06/A/042/01/2020 titled “Intelligent System for Handwriting Biometric Forgery Detection” is funded by the National Centre for Research and Development (NCBR), within the framework of the SZAFIR program, Competition No. 1/SZAFIR/2020. The project is carried out by a consortium composed of the Central Forensic Laboratory of the Police (leader), the Criminalistics Institute of the Polish Forensic Association Ltd., and JAS Technologies Ltd. The project implementation is planned for 48 months from 2020 to 2024.Pozycja Analiza pozycji ustrojowej kierownika budowy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Wiklański, BartłomiejThis study deals with the issue of the position of the construction manager in the current legal order and it contains an indication of the effects of the proposed changes under the "Polish Deal". The discussed change is a postulate to limit the role of the construction manager in the construction of houses up to 70 square meters. For this purpose, the study has been divided into six subsections. The introduction to the discussed topic presents the position of the construction manager in the legal order. Next, a polemic is conducted with the thesis presented in the introduction. The study ends with a summary containing an answer to the problems raised in the article.Pozycja Analiza zróżnicowania kapitału ludzkiego na przykładzie województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Kotarski, Hubert; Bździuch, SławomirPrezentowany artykuł jest próbą refleksji nad rolą kapitału ludzkiego w procesie funkcjonowania społeczności regionalnej na empirycznym przykładzie województwa podkarpackiego. Celem głównym opracowania jest określenie poziomu zasobów kapitału ludzkiego województwa podkarpackiego oraz możliwości wykorzystania endogenicznego zasobu pod kątem rozwoju regionalnego tej jednostki samorządu terytorialnego. Wyniki analiz pozwoliły wskazać na przykładzie województwa podkarpackiego na istnienie związku między zasobami kapitału ludzkiego a rozwojem regionalnym, co stało się podstawą wnioskowania o istnieniu korelacji między poziomem rozwoju regionalnego i możliwością jego podnoszenia a zasobami i jakością kapitału ludzkiego, na które może on oddziaływać.Pozycja Assumptions of the Schengen Borders Code and the Schengen Information System and their role in preventing illegal border crossings(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Semków, DorotaOn December 21, 2007, Poland joined the Schengen Zone. The decision to abolish controls at the internal borders of the EU and the accession of nine new member states to the Schengen Zone was one of the most significant steps toward the full realization of European integration. The expansion of the Schengen Zone contributed significantly to the construction of a united Europe based on mutual trust, collectively striving to maintain a high level of security. The Schengen Agreement’s provisions eliminated controls for individuals crossing borders between member states of the agreement while strengthening police, judicial, security, and asylum policy cooperation. The main focus of this article is on the provisions of the Regulation (EU) 2016/399 of the European Parliament and of the Council of March 9, 2016, concerning the Union Code on the rules governing the movement of persons across borders, also known as the Schengen Border Code. The primary objective is to highlight this Code as a tool for preventing the illegal crossing of Schengen Zone borders, which is closely related to combating crimes against document credibility. The publication also addresses issues related to the functioning of the Schengen Information System.Pozycja Autonomie duńskie na drodze do uzyskania niepodległości(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Szwed, KatarzynaCelem niniejszego artykułu jest ukazanie pozycji ustrojowej autonomii duńskich w perspektywie dążeń do uzyskania pełnej niezależności od państwa macierzystego. Autorka przedstawia liczne próby zdefiniowania pojęcia autonomii terytorialnej i określa jej znaczenie w świetle prawa konstytucyjnego. Artykuł zawiera analizę historycznych, gospodarczych i politycznych uwarunkowań, które zdeterminowały obecny status prawny omawianych autonomii i ich relacje z Królestwem Danii. Analiza ta pozwala na sformułowanie konkluzji, że najbliższe lata mogą być kluczowe dla rozstrzygnięcia politycznej przyszłości Wysp Owczych i Grenlandii. Kwestią otwartą pozostaje to, czy dołączą one do grona państw niepodległych, zachowają dotychczasowy status w ramach Królestwa Danii, czy zacieśnią stosunki z Unią Europejską.Pozycja Bezpieczeństwo jako kategoria analizy socjologicznej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Moczuk, EugeniuszCelem opracowania jest wskazanie, że pojęcie „bezpieczeństwo”, mimo obecności w wielu przepisach polskiego prawa od roku 1989, nie zostało dotychczas szczegółowo zdefiniowane. Brak definicji bezpieczeństwa w polskim prawie wprowadza chaos pojęciowy w rozumieniu tego zagadnienia. Tym samym bezpieczeństwo może być definiowane w różny sposób, w zależności od dziedziny wiedzy, w jakiej jest rozpatrywane, a więc sekuritologii, prawa, socjologii, psychologii, historii, itp. A zatem socjologia, wraz ze swym aparatem pojęciowym, może zaproponować taką definicję bezpieczeństwa, która wykorzystana będzie w przyszłej ustawie o bezpieczeństwie narodowym.Pozycja Bitcoin jako innowacyjna kryptowaluta oparta na technologii blockchain(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-03) Hermanowski, KarolWe współczesnym świecie, w konsekwencji postępu technologicznego i dzięki pojawiającym się innowacjom, których jesteśmy świadkami, otwierają się sprawniejsze powiązania świata rzeczywistego ze światem wirtualnym. Niewątpliwie innowacją są nie tylko same kryptowaluty, ale novum stanowi sam system w oparciu o który one funkcjonują. Przedmiotem niniejszego artykułu jest przybliżenie istoty funkcjonowania bitcoina, sposobów jego uzyskiwania oraz innowacyjnej technologii blockchain na podstawie której działają kryptowaluty.Pozycja Brak sądu konstytucyjnego - fenomen holenderski(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-09) Sagan, StanisławSpecyfika holenderskich doświadczeń ustrojowych i utrwalona kultura polityczna wywiedzione są z tradycji obowiązywania konstytucji, która należy do najstarszych aktów ustrojowych na świecie. Holandia jest państwem, w którym nie ustanowiono sądu konstytucyjnego. Wysokie standardy demokratycznego państwa prawa nie są tu jednak negowane. Holenderska kultura prawna oparta jest bowiem na wysokim prestiżu instytucji tworzących prawo, szacunku i zaufaniu do jakości systemu prawnego. W Holandii na respektowanie prawa i jego jedności moralnej, w tym kontroli konstytucyjności, wpływa mają konsensualny i społeczny tryb tworzenia ustaw, a także szerokie konsultacje społeczne z różnorodnymi organizacjami interesów grupowych. Wspomnieć też należy o wewnątrz parlamentarnej kontroli zgodności ustawodawstwa z konstytucją.Pozycja Brak uzgodnienia z innym organem administracji wymaganego w art. 106 § 1 kpa jako przyczyna wznowienia postępowania administracyjnego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Krupa, BarbaraWznowienie postępowania administracyjnego polega na stworzeniu stronie prawnych możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie już zakończonej wydaniem decyzji ostatecznej. Uzasadnione jest wtedy przeprowadzenie ponownie postępowania administracyjnego. Chociaż postępowanie administracyjne ma jednorodny charakter, to często specyfika postępowań szczególnych wymaga udziału innych organów administracji. Ustawodawca uznał za zasadne, aby organy współdziałające w sposób sformalizowany mogły wyrazić swoje stanowisko. Podstawową regulację prawną w tym zakresie zawiera przepis art. 106 § 1 k.p.a. Organy administracji publicznej mają prawny obowiązek współdziałania, co wynika zarówno z zasady państwa prawnego, jak i z zasady trójpodziału władzy (art. 2 i 10 Konstytucji RP). Konsekwencje prawne naruszenia obowiązku współdziałania określa art. 145 § 1 pkt 6 k.p.a., stanowiący procesową gwarancję, że do współdziałania organów z mocy art. 106 k.p.a. dojdzie. Art. 145 § 1 pkt 6 k.p.a. odnosi się zatem tylko do takich sytuacji, w których w ogóle nie zwrócono się o zajęcie stanowiska. Inne naruszenia art. 106 k.p.a. nie są objęte tym przepisem. Przyczyna ta odnosi się zatem do okoliczności związanych z prowadzonym postępowaniem jeszcze sprzed wydania decyzji dotyczących działalności organu administracji. Zajęcie stanowiska (uzgodnienie lub zasięgnięcie opinii) to typowa kwestia o charakterze formalnym. W związku z tym brak stanowiska innego organu trzeba traktować jako naruszenie zasad samego postępowania. Do powołania się na tę podstawę nie jest konieczne przedstawienie związku przyczynowego między brakiem stanowiska a treścią decyzji, gdyż wznowienie postępowania na podstawie art. 145 § 1 pkt 6 k.p.a. następuje niezależnie od tego, czy brak współdziałania miał wpływ na treść decyzji.Pozycja Bullying in the Workplace in the Context of Slovak Labour Law(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015-09) Olšovská, Andrea; Švec, MarekBullying in the workplace has recently become a frequently discussed topic. Not only does this phenomenon have a negative impact on the working environment, it also touches upon several scientific disciplines. These are the reasons because of which this paper deals with the basic characteristics of this phenomenon in the context of labour law. Because of the fact that the national law on bullying in the workplace is insufficient, enforcement of rights and obligations in conformity with good morals and prohibiting abuse of personal rights may be considered to also apply to the protection of a bullied employee.Pozycja Civil Society and Governance in China, red. J. Yu, S. Guo, wydanie pierwsze, Palgrave Macmillan, Nowy Jork 2012, ss. 240(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Feczko, PiotrPozycja “Climates” of constitutional amendments(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Krajewski, PiotrThe aim of this paper is to present the impact of metaphorical “climates” on understanding and modifying the content of the constitution, which has its source in natural phenomena and social and political events around the world which shape the new thinking and sometimes result in altering the text and/or interpreting the fundamental laws. Although it emphasises their importance as acts that guarantee stability, it also shows that one must think of the future and take actions where a change is necessary. Some examples from EU countries may prove helpful in this regard. Usually these are very complex situations, requiring the involvement of all spheres of life and the functioning of state institutions and bodies. The unsatisfactory pace of changes results from caution and the need for forward thinking.Pozycja Collaboration with local tax authorities providing tax information(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Majka, PawełCurrently, there is an increasing cooperation in the exchange of tax information, and this information is also obtained from local tax authorities by other public administration bodies. The issue of providing tax information by local tax authorities is a part of a broader topic concerning the cooperation between administrative bodies. Collaboration between authorities in this regard brings about numerous challenges related to limiting the scope of information provision and the procedure in which it occurs. It is crucial to have legal mechanisms that ensure an efficient process of providing information while protecting the taxpayer’s rights. There is no doubt about the need to limit, for example, tax secrecy when disclosing information about taxpayers to other public authorities as part of their duties. Any intrusion into the right to privacy should be balanced with both the public interest and the taxpayer’s interest. The existing regulations regarding the subject matter of information provision by local tax authorities and the list of entities entitled to request this information are considered clear and not raising any doubts in their application. However, regarding the procedure for providing information and the form in which disclosure or refusal should take place, legislative changes are necessary, including the introduction of an obligation to inform the taxpayer about the disclosure of their information.Pozycja Comparative study of the constitutional and legal regulation of the status of the foreign compatriots in the Republic of Poland and Ukraine(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-03) Mochulska, MartaIn this article, the author makes a comparative analysis of the constitutional and legal status of the foreign compatriots in Ukraine and the Republic of Poland. The article describes the conditions for granting, suspension and refusal of the status of the foreign compatriot under the laws of these countries. It draws a comparison between the catalogue of rights and freedoms of persons who are holders of the Pole's Card (also known as Polish Charter or Polish Card) and Foreign Ukrainians. Shortcomings of the legal regulation of the status of Foreign Ukrainians in Ukraine are revealed. Some aspects of the legal status of foreigners in the Republic of Poland and in Ukraine are described. It is suggested to improve the current legislation of Ukraine governing the legal status of Foreign Ukrainians, as well as to conclude a number of international agreements on social security and labour activity of Foreign Ukrainians and on regulation of migration flows.Pozycja Considerations Regarding to the Taxation on Profit in Romania(Wydział Prawa i Administracji UR, 2013) Cîrmaciu, DianaThe profit represents earnings, benefits, advantages, respectively the income of the capital used by a company, representing the differences between the actual incomings and the total outgoings (plus value considered to be the result of the whole capital invested). The dispositions of the Fiscal Code in the matter of profit taxation must be easy to apply, to increase the compliance level of the tax-payers and to create lower administration costs. The hereinafter paper makes a review of the actual regulations in the matter of profit taxation, system which is in permanent perfecting development in the context where fiscal reforms must have an important role in the normal progress of economical and financial life. Beyond any general considerations, we can notice that profit taxation shows continuous evolution tendencies also in other member states of the European Union.