Ius et Administratio
URI dla tego Zbioru
Kwartalnik "Ius et Administratio" powstał w 2004 roku z inicjatywy pracowników Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego - początkowo jako czasopismo dla młodych pracowników nauki. Od 2013 roku formuła czasopisma "Ius et Administratio" została całkowicie zmieniona i unowocześniona.
Kolejne edycje czasopisma ukazują się w wersji elektronicznej na jego stronach internetowych. Raz do roku najlepsze, najciekawsze oraz najbardziej poczytne z nich są publikowane w wersji papierowej.
Pragniemy stworzyć od nowa czasopismo o wysokiej renomie i wymiarze międzynarodowym, w którym będą publikowane artykuły profesorów oraz doktorów.
Czasopismo prowadzone jest przez Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego we współpracy z Wydziałem Prawa Pavla Jozefa Šafárika w Koszycach (Słowacja) oraz z Wydziałem Prawa i Nauk Społecznych Uniwersytetu "1 Decembrie 1918" w Alba Iulii (Rumunia). W skład kolegium redakcyjnego czasopisma "Ius et Administratio" wchodzą wybitni profesorowie z wydziałów prawa uniwersytetów w Polsce, Słowacji, Rumunii, Czech, Rosji, Meksyku.
Publikowane są w nim prace z zakresu prawa i administracji a także nauk pokrewnych.
Wersją pierwotną czasopisma "Ius et Administratio" jest wersja on-line.
Przeglądaj
Przeglądanie Ius et Administratio według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 98
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaA casu ad casum – korzenie oraz ewolucja ustrojowa mechanizmu odpowiedzialności politycznej rządu w systemie konstytucyjnym Wielkiej Brytanii(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Pastuszko, GrzegorzArtykuł zawiera prawną analizę czynników, które przyczyniły się do ukształtowania instytucji odpowiedzialności politycznej rządu przed parlamentem w brytyjskim prawie konstytucyjnym. W pierwszym rzędzie Autor przedstawia proces uwalniania się gabinetu od więzi prawnej i politycznej zależności wobec głowy państwa (monarchy). Kolejno omówiona zostaje kwestia tworzenia się w XVIII i XIX w. – na drodze praktyki ustrojowej – nowych relacji prawnych między rządem a parlamentem, w tym w szczególności relacji związanych w wyrażaniem ministrom zasiadającym w gabinecie wotum nieufności. Wreszcie w ostatniej części artykułu Autor opisuje, jak na instytucję odpowiedzialności politycznej rządu wpłynął fakt wytworzenia systemu dwupartyjnego.
- PozycjaAdministracyjno-prawne aspekty przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Góźdź, SzymonNiniejszy artykuł stanowi przekrojowy przegląd wybranych zagadnień związanych z procesem przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów administracyjno-prawnych, niejako całościowo organizujących szereg czynności praktycznych związanych z logistyką procesu transportowego.
- PozycjaAn approving gloss to the thesis of the judgement of the Supreme Court of 21st April 2016, ref. III ZS 1/16 regarding legal subjectivity of the Supreme Council of the Chamber of Nurses and Midwives(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Charzewski, PrzemysławOn 21 April 2016, The Supreme Court indicated in its judgment that the Supreme Council of the Chamber of Nurses and Midwives has legal subjectivity, which entails that it has both legal personality and judicial capacity. This is also not prevented by its legal status, i.e. being a body of the Supreme Chamber of Nurses and Midwives. It derives its qualities from the role it actually performs, i.e. representing the professional association of nurses and midwives outside. Of course, it follows from both the Act and the literature that the professional association of nurses and midwives has legal personality. However, it follows from the thesis in the judgment that the Supreme Court took into account the fact that without the Supreme Council, the proper performance of tasks by the professional association of nurses and midwives would be in practice impossible in the current legal state (which is justified by the provisions of the Act on the association of nurses and midwives). The author fully endorses this position, which he justifies with the argumentation below.
- PozycjaAnaliza pozycji ustrojowej kierownika budowy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Wiklański, BartłomiejThis study deals with the issue of the position of the construction manager in the current legal order and it contains an indication of the effects of the proposed changes under the "Polish Deal". The discussed change is a postulate to limit the role of the construction manager in the construction of houses up to 70 square meters. For this purpose, the study has been divided into six subsections. The introduction to the discussed topic presents the position of the construction manager in the legal order. Next, a polemic is conducted with the thesis presented in the introduction. The study ends with a summary containing an answer to the problems raised in the article.
- PozycjaAutonomie duńskie na drodze do uzyskania niepodległości(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Szwed, KatarzynaCelem niniejszego artykułu jest ukazanie pozycji ustrojowej autonomii duńskich w perspektywie dążeń do uzyskania pełnej niezależności od państwa macierzystego. Autorka przedstawia liczne próby zdefiniowania pojęcia autonomii terytorialnej i określa jej znaczenie w świetle prawa konstytucyjnego. Artykuł zawiera analizę historycznych, gospodarczych i politycznych uwarunkowań, które zdeterminowały obecny status prawny omawianych autonomii i ich relacje z Królestwem Danii. Analiza ta pozwala na sformułowanie konkluzji, że najbliższe lata mogą być kluczowe dla rozstrzygnięcia politycznej przyszłości Wysp Owczych i Grenlandii. Kwestią otwartą pozostaje to, czy dołączą one do grona państw niepodległych, zachowają dotychczasowy status w ramach Królestwa Danii, czy zacieśnią stosunki z Unią Europejską.
- PozycjaBezpieczeństwo jako kategoria analizy socjologicznej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Moczuk, EugeniuszCelem opracowania jest wskazanie, że pojęcie „bezpieczeństwo”, mimo obecności w wielu przepisach polskiego prawa od roku 1989, nie zostało dotychczas szczegółowo zdefiniowane. Brak definicji bezpieczeństwa w polskim prawie wprowadza chaos pojęciowy w rozumieniu tego zagadnienia. Tym samym bezpieczeństwo może być definiowane w różny sposób, w zależności od dziedziny wiedzy, w jakiej jest rozpatrywane, a więc sekuritologii, prawa, socjologii, psychologii, historii, itp. A zatem socjologia, wraz ze swym aparatem pojęciowym, może zaproponować taką definicję bezpieczeństwa, która wykorzystana będzie w przyszłej ustawie o bezpieczeństwie narodowym.
- PozycjaBrak uzgodnienia z innym organem administracji wymaganego w art. 106 § 1 kpa jako przyczyna wznowienia postępowania administracyjnego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Krupa, BarbaraWznowienie postępowania administracyjnego polega na stworzeniu stronie prawnych możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie już zakończonej wydaniem decyzji ostatecznej. Uzasadnione jest wtedy przeprowadzenie ponownie postępowania administracyjnego. Chociaż postępowanie administracyjne ma jednorodny charakter, to często specyfika postępowań szczególnych wymaga udziału innych organów administracji. Ustawodawca uznał za zasadne, aby organy współdziałające w sposób sformalizowany mogły wyrazić swoje stanowisko. Podstawową regulację prawną w tym zakresie zawiera przepis art. 106 § 1 k.p.a. Organy administracji publicznej mają prawny obowiązek współdziałania, co wynika zarówno z zasady państwa prawnego, jak i z zasady trójpodziału władzy (art. 2 i 10 Konstytucji RP). Konsekwencje prawne naruszenia obowiązku współdziałania określa art. 145 § 1 pkt 6 k.p.a., stanowiący procesową gwarancję, że do współdziałania organów z mocy art. 106 k.p.a. dojdzie. Art. 145 § 1 pkt 6 k.p.a. odnosi się zatem tylko do takich sytuacji, w których w ogóle nie zwrócono się o zajęcie stanowiska. Inne naruszenia art. 106 k.p.a. nie są objęte tym przepisem. Przyczyna ta odnosi się zatem do okoliczności związanych z prowadzonym postępowaniem jeszcze sprzed wydania decyzji dotyczących działalności organu administracji. Zajęcie stanowiska (uzgodnienie lub zasięgnięcie opinii) to typowa kwestia o charakterze formalnym. W związku z tym brak stanowiska innego organu trzeba traktować jako naruszenie zasad samego postępowania. Do powołania się na tę podstawę nie jest konieczne przedstawienie związku przyczynowego między brakiem stanowiska a treścią decyzji, gdyż wznowienie postępowania na podstawie art. 145 § 1 pkt 6 k.p.a. następuje niezależnie od tego, czy brak współdziałania miał wpływ na treść decyzji.
- PozycjaCivil Society and Governance in China, red. J. Yu, S. Guo, wydanie pierwsze, Palgrave Macmillan, Nowy Jork 2012, ss. 240(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Feczko, Piotr
- PozycjaConsiderations Regarding to the Taxation on Profit in Romania(Wydział Prawa i Administracji UR, 2013) Cîrmaciu, DianaThe profit represents earnings, benefits, advantages, respectively the income of the capital used by a company, representing the differences between the actual incomings and the total outgoings (plus value considered to be the result of the whole capital invested). The dispositions of the Fiscal Code in the matter of profit taxation must be easy to apply, to increase the compliance level of the tax-payers and to create lower administration costs. The hereinafter paper makes a review of the actual regulations in the matter of profit taxation, system which is in permanent perfecting development in the context where fiscal reforms must have an important role in the normal progress of economical and financial life. Beyond any general considerations, we can notice that profit taxation shows continuous evolution tendencies also in other member states of the European Union.
- PozycjaCurrent Tendencies of the European Union Development and their Consequences in Short and Medium Term(Wydział Prawa i Administracji UR, 2013) Herchi, ŞtefanThe institutional development of the European Union requires not only a consolidation of the European Union bodies, but also common and coordinated policies, which inevitably imply the obligation of the Member States to give up to a part of their own powers, in other words to give in of their national sovereignty. The matter in question, at least from our point of view, is whether Romania is or not prepared for this kind of constitutional development.
- PozycjaDemocratic Legislative Process in the European Bicameral Parliamentary Systems(Wydział Prawa i Administracji UR, 2013) Frantsuz-Yakovets, TatianaThe article examines bicameralism as a tendency of parliamentary development. It focuses on the quality of legislation and the stability of the legislative power, giving the importance of these issues for the state and society. Within this article the main factors of impacts of an upper chamber on the legislative process and the stability of government have been substantiated, on the examples of bicameral parliamentary democracies.
- PozycjaDeterminanty ingerencji nadzorczej i sądowej kontroli działalności polskiego związku sportowego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Dytko, JanPolski związek sportowy jest organizacją o statusie stowarzyszenia, którego cele działalności zorientowane są na organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa w danej dyscyplinie sportu. Podstawę działalności polskich związków sportowych stanowi ustawa o sporcie oraz statut, który podlega zatwierdzeniu przez Ministra Sportu i Turystki w formie decyzji administracyjnej. Polski związek sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Jako autonomiczna organizacja podlega nadzorowi weryfikacyjnemu Ministra Sportu i Turystyki. Jedynym kryterium nadzoru jest legalność, a katalog środków nadzorczych ma charakter zamknięty. Najbardziej radykalnym środkiem nadzorczym jest uchylenie decyzji władz związku. Polski związek sportowy winien respektować unormowania konstytucyjnych źródeł prawa. Za nieprzestrzeganie tego wymogu sąd rejestrowy może zawiesić władze związku. Gdy naruszenie prawa bądź statutu ma charakter uporczywy, sąd może związek rozwiązać, co skutkuje utratą jego bytu prawnego.
- PozycjaDobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej z art. 387 k.p.k. w świetle nowelizacji kodeksu postępowania karnego z dnia 27 września 2013 r.(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Bachurska, BeataW artykule została omówiona jedna z najbardziej klasycznych form konsensualnego sposobu zakończenia procesu karnego – instytucja dobrowolnego poddania się karze, która wraz z wejściem w życie zmian wynikających z uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw znacząco zmieni swój dotychczasowy kształt. Autorka pominęła tutaj rozważania ściśle teoretyczne, skupiając się jedynie na zagadnieniach proceduralnych. Publikacja stanowi próbę oceny uchwalonych zmian oraz odpowiedzi na pytanie, czy faktycznie środki zastosowane przez polskiego ustawodawcę są gwarantem właściwych proporcji między postulowaną efektywnością, szybkością i sprawnością postępowania a realizacją celów i zadań procesu karnego.
- PozycjaDualizm środków zaskarżenia wadliwych uchwał wspólników w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Strugalski TomaszThe article deals with the problem of dualism of means of challenging defective shareholder resolutions in a limited liability company. The overall objective of the article is to compare legal effects of the action to declare the invalidity of a resolution with action for its revoking. Therefore, it is needed to look deeper into defectiveness of the legal act regulations. The main conclusion of the legal discussion is that our domestic regulations (Art. 249 and 252 Polish Commercial Companies Code) provide two separate actions which have identical legal effects.
- PozycjaEdukacja seksualna w perspektywie urzeczywistniania praw dziecka(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Zamelski, PiotrPrzedmiotem opracowania jest zagadnienie edukacji seksualnej w perspektywie urzeczywistniania praw dziecka. W rozważaniach odniesiono się do problematyki celów i założeń edukacji, nauczania Kościoła katolickiego w dziedzinie seksualności człowieka oraz filozoficznego, historycznego i socjologicznego tła przemian kulturowych w drugiej połowie XX w. W dalszej części odniesiono się do wybranych praw dziecka w kontekście postulatów edukacji seksualnej. Na zakończenie dokonano podsumowania rozważań. W opracowaniu zaprezentowano stanowisko prawno-naturalne i personalistyczne z uwagi na jego przydatność w dziedzinie edukacji i wychowania.
- PozycjaEuropeizácia slovenského daňového práva (skutočnosť a vízia)(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Babčák, VladimírAutor sa v príspevku zaoberá problematikou práva EÚ, ktoré ovplyvňuje právnu úpravu slovenských daňovo-právnych vzťahov. Za živnú pôdu tohto ovplyvňovania považuje problém straty časti daňovej suverenity Slovenskej republiky. Daňovú suverenitu poníma autor ako jeden zo znakov štátnosti. Z tohto dôvodu znamená vstup Slovenskej republiky do EÚ aj obmedzenie daňovej suverenity Slovenska najmä v oblasti nepriamych daní. Slovenská republika bola nútená v záujme bezproblémového fungovania jednotného vnútorného trhu EÚ, vzdať sa časti svojej daňovej suverenity v prospech EÚ. Táto skutočnosť podľa autora výrazným spôsobom ovplyvnila aj ďalší vývoj a smerovanie daňovo-právnej regulácie na Slovensku. V jednotlivých častiach príspevku autor venuje podrobnú pozornosť otázkam ovplyvňovania daňového zákonodarstva právne záväznými aktmi EÚ v oblasti nepriameho zdaňovania, priamych daní a v oblasti správy daní, s osobitným zameraním na medzinárodnú spoluprácu v tejto sfére, najmä pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu v oblasti daní a poplatkov a vzájomnú pomoc a spoluprácu pri vymáhaní pohľadávok vyplývajúcich najmä z daní a poplatkov. Okrem toho je predmetom jeho záujmu aj oblasť dobrej správy daní, vrátane minimálnych štandardov dobrej správy.
- PozycjaEwolucja instytucji nadzoru budowlanego w Polsce(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Zwolak, SławomirPrzedmiotem niniejszego opracowania jest ukazanie instytucji nadzoru budowlanego na przestrzeni całego okresu jego funkcjonowania. Powstanie instytucji nadzoru budowlanego związane było z koncepcją policji budowlanej, pojmowanej jako władztwo nad realizowaniem formalnych i materialnych przepisów budowlanych. Na przestrzeni całego ustawodawstwa nadzór budowlany podlegał różnym przeobrażeniom organizacyjnym w zależności od przeprowadzanych reform w sferze administracji publicznej. Zarysowana ewolucja instytucji nadzoru budowlanego stanowi tło, które miało wpływ do wykrystalizowania się obecnego modelu nadzoru budowlanego.
- PozycjaEwolucja poglądów na ustrój państwowy oraz zrywanie sejmów w myśli Jana Sobieskiego(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Dankowski, Michał ZbigniewJan Sobieski jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w historii Polski. Dzięki zwycięstwom militarnym hetman wielki koronny, a później król Rzeczpospolitej na stałe wpisał się w krajobraz kulturalny Europy. Do tej pory właśnie przewagi wojskowe oraz polityka zagraniczna, polityka dynastyczna, burzliwy związek z Marią Kazimierą d’Arquien, czy nawet mecenat kulturalny króla były przede wszystkim przedmiotem analiz historyków. Zdecydowanie mniej miejsca poświęcono analizie ewolucji, jaka dokonała się w Sobieskim w stosunku do ustroju Rzeczpospolitej, w tym także do instytucji liberum veto. Sobieski łączył w sobie cechy charakterystyczne dla Sarmaty oraz oświeconego monarchy, czym wyprzedzał epokę. Jego zapatrywania na filozofię państwa, dotychczas marginalizowane przez historyków, ewoluowały wraz z nabywanym przez niego doświadczeniem. Zawsze jednak charakteryzowały się realizmem i utylitaryzmem. Niemniej, w tej dziedzinie nie był doceniany w swoich czasach, zaś w ostatnich latach życia musiał zmagać się z silną opozycją. Zapatrywania Sobieskiego jednakże nie przepadły. Z wielu rozwiązań zaproponowanych przez niego korzystały pośrednio przyszłe pokolenia filozofów państwa, w tym Stanisław Dunin-Karwicki, Stanisław Leszczyński, a także wielcy myśliciele polskiego Oświecenia w dobie panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego i Sejmu Wielkiego.
- PozycjaFałszerstwo dokumentów podróży – skala, charakter i zapobieganie zjawisku w działaniach Unii Europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Semków, DorotaCelem głównym podjętych w artykule rozważań jest ukazanie problematyki fałszerstwa materialnego dokumentów podróży jako nader często występujących form nielegalnego przekraczania granic zewnętrznych Unii Europejskiej. W opracowaniu przedstawiona została skala i charakter posługiwania się fałszywymi dokumentami podróży. Analizie poddano procedery występujące w latach 2015–2018. Unijne dokumenty podróży cieszą się dużym zainteresowaniem wśród oszustów. Co najmniej trzy czwarte fałszywych dokumentów, które wykryte zostały na granicach zewnętrznych, jak również na obszarze bez kontroli na granicach wewnętrznych, to podróbki dokumentów wydawanych zarówno przez państwa członkowskie Unii Europejskie oraz państwa stowarzyszone w ramach Schengen. Przeprowadzone w oparciu o dane Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) badania pozwoliły stwierdzić, iż wprowadzanie bardziej wyrafinowanych zabezpieczeń, metod produkcji i systemów kontroli dokumentów utrudnia dokonanie fałszu materialnego dokumentu. Efektem tego jest coraz mniejsza liczba fałszerstw tradycyjnych, które polegają na przerobieniu bądź podrobieniu danego dokumentu oraz coraz większa skala innego rodzajów procederów, w ramach których jako narzędzie wykorzystywane są dokumenty podróży, czego przykład stanowi kradzież tożsamości. Zamierzeniem autorki niniejszego opracowania było ponadto przedstawienie wybranych form zapobiegania fałszerstwom dokumentów podróży, jakie podejmowane są przez UE. W tym celu dokonano analizy postanowień przyjętego w 2016 tzw. Planu działania na rzecz wzmocnienia europejskiej reakcji na przestępstwa przeciwko wierzytelności dokumentów.
- PozycjaFirma i znak towarowy – istota oznaczeń przedsiębiorstwa oraz roszczenia w przypadku ich naruszenia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Meszka, JustynaBusiness signs stand out from the competition in business transactions. Thanks to them, a given activity is individualized and may be associated with a specific good or service. Along with the economic and technological development, illegal use of labels and unjustified promotion of goods with the trademark of another entrepreneur are becoming an increasing challenge. The article deals with the most important issues concerning business signs, and an indication of legal solutions in Polish legislation in the event of infringement of rights. The aim of the study is to show their essence and importance in current economic activities.