Przeglądanie według Temat "zadania publiczne"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Niektóre aspekty prawne finansowania zadań publicznych samorządu terytorialnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Koroblowski, MariuszProblematyka prezentowana w niniejszym artykule odnosi się do konkluzji wynikających z analizy kwestii finansowania zadań publicznych, które są przedmiotem porozumień zawieranych między jednostkami samorządu terytorialnego oraz tymi podmiotami a wojewodą. Poza zakresem rozważań pozostają natomiast inne porozumienia, a w szczególności takie, których stronami są samorządowe osoby prawne nie mające statusu jednostek samorządu terytorialnego. Po zarysowaniu zagadnienia przedmiotu porozumień autor przechodzi do rozważań na temat gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. W dalszej kolejności omawiana jest kwestia dotacji oraz innych środków otrzymywanych przez podmioty w celu finansowania zadań publicznych objętych porozumieniami. W tym celu dokonywana jest wykładnia odpowiednich przepisów, tj. art. 8 ust. 1 pkt 2, art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a także art. 168, 169, 251 i 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W końcowej części rozważań autor wskazuje, że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym dopuszczalne jest dofinansowanie ze środków unijnych tzw. projektu określonego w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Dodatkowo, na marginesie zasadniczego nurtu rozważań, zwrócono uwagę na etap przedakcesyjny do Wspólnot Europejskich oraz rolę, jaką w zakresie pozyskiwania środków na realizację zadań publicznych odgrywał program PHARE.Pozycja Podział zadań publicznych między państwo a samorząd a problem zapewnienia stabilności fiskalnej jednostek samorządu terytorialnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Wójtowicz, KatarzynaCelem artykułu jest próba oceny obowiązującego katalogu zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego (JST) z punktu widzenia ich konsekwencji dla stabilności fiskalnej sektora samorządowego w Polsce. Opracowanie składa się z trzech części. W pierwszej z nich scharakteryzowano ogólne reguły podziału zadań publicznych między państwo a samorząd terytorialny (i jego poszczególne szczeble). W drugiej części artykułu wskazano na niektóre kwestie związane z obowiązującą konstrukcją katalogu zadań samorządowych, a także zasadami ich realizacji oraz finansowania, mogące stanowić zagrożenia dla stabilności fiskalnej JST, zaś część trzecia zawiera podsumowanie. Z przeprowadzonej analizy wynika, że najistotniejsze zagrożenia dla stabilności fiskalnej JST wiążą się z nagminnym łamaniem konstytucyjnej zasady adekwatności. Odnosząc się do istotnego z punktu widzenia stabilności fiskalnej problemu zagwarantowania przez samorządy stosownego poziomu usług publicznych oraz finansowania przyszłego rozwoju wspólnot terytorialnych nie można pominąć kwestii braku precyzyjnych kryteriów umożliwiających jednoznaczne rozgraniczenie sfer odpowiedzialności odrębnych szczebli samorządowych za poszczególne rodzaje usług publicznych. Istotny problem stanowi także brak dostatecznych możliwości autonomicznego kreowania fakultatywnych zadań własnych. Ważnym zagadnieniem jest ponadto ograniczenie realnego wpływu samorządów na wykonywanie niektórych ważnych z punktu widzenia wspólnot terytorialnych kategorii usług publicznych z uwagi na pozostawienie kompetencji ustrojowo-organizacyjnych w gestii administracji centralnej.Pozycja Rola i znaczenie współdziałania w ujęciu prawnohistorycznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-06) Pilarz, KarinaCelem niniejszego opracowania jest przedstawienie rozwoju idei współdziałania na przestrzeni wieków, a także wskazanie przykładowych rozwiązań podejmowanych w tym zakresie. Obejmują one zarówno inicjatywy, w których uczestniczyły całe państwa, jak i poszczególne miasta czy jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto w artykule podjęta została próba ukazania, że podejmowanie wspólnych inicjatyw oraz wykonywanie zadań wspólnie z innymi podmiotami jest zwykle korzystniejsze niż działania realizowane samodzielnie.Pozycja Świadczenie administracji jako kluczowa misja samorządu terytorialnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Bielecki, LeszekW opracowaniu staram się przybliżyć pojęcia samorządu terytorialnego oraz administracji, zwłaszcza administracji świadczącej. W tym zakresie poprzez zaprezentowanie roli i zadań samorządu terytorialnego, a w szczególności samorządu lokalnego, prezentuję tezę, zgodnie z którą samorząd lokalny nie tyle administruje określoną wspólnotą lokalną (zbiorowością), ile zasadniczo poprzez wykonywanie zadań świadczy takiej wspólnocie administrację jako usługę publiczną.Pozycja The Polish law regulations of decentralization of the official authority(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Feret, ElżbietaAccording to the accepted title, with subject of deliberations included in hereby drawing up, determining determinants confirming the decentralization of the official authority in Poland will be. One should recognize choice about this subject in every respect justified at least from two reasons. Firstly, one of political principles of functioning of the state implemented by the Constitution of the Republic of Poland - decentralization of the official authority, lets for simpler getting to know appropriate needs of individual citizens. On the other whereas, is passing 25 anniversary of functioning of the local self-government in Poland what the rise to certain summaries and conclusions constitutes. In order to move chosen issues closer, first historical achievements of foreign literature, concerning bases and justifying the decentralization of the official authority will be analysed. In second whereas, self-reliances applying in Poland to regulations attesting to the decentralization of the official authority and her signs towards the functioning of self-government units, with particular reference to of their functioning. One's support also in the developed judicature and Polish doctrine will find moreover drawing up. Presented very short dissertations proved it, that the decentralization of the official authority in the form of handing sure entitlements over for self-government units was possible exclusively with simultaneous granting them self-reliances. Because the self-reliance of action is an actual guarantor of the public execution of tasks about so-called character self-government. What behind it is going, there is at the lack of this self-reliance no speech about causing the decentralization of the official authority. How he results from appointed regulations, applying in Poland to conclusions de lege lata one should accept years, that fully are using up issues of the decentralization of the power, as well as self-reliances of self-government units this way. The merit in this respect is sitting down above all on provisions of separate acts resulting from the constitution, political acts, as well as provisions specifying signs of the self-reliance of the functioning of the local self-government in Poland. Of course in Poland one should read out 25 years of functioning of the restored local self-government as the full success, at least not free from certain shortcomings. Due to their lack of clarifying a need more and more more frequent to come to the judicature or literatures on the subject exist, hence as the demand de lege ferenda it would be possible to accept full defining, not arousing the doubt of signs of the self-reliance of functioning of self-government units in Poland.Pozycja Transformacja cyfrowa z punktu widzenia samorządu terytorialnego – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kaczyńska, Aneta; Kańduła, Sławomira; Przybylska, JoannaPrzedmiotem artykułu są wybrane zagadnienia związane z transformacją cyfrową Polski widziane przez pryzmat samorządu terytorialnego. Jego celem jest odpowiedź na pytania: Jak należy rozumieć transformację cyfrową w ogóle i transformację cyfrową samorządu terytorialnego? Dlaczego samorząd terytorialny powinien wejść na drogę tej transformacji i jaki ma ona na niego wpływ? W artykule zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wnioski wypływające z badań są następujące: transformacja cyfrowa samorządu terytorialnego jest to całokształt zachodzących w nim przemian dotyczących usług, procesów, zasobów, kultury organizacyjnej oraz kompetencji wykorzystujących technologie cyfrowe. Celem tych przemian jest poprawa jakości życia i realizacja celów zrównoważonego rozwoju. Każda jednostka samorządu terytorialnego musi wejść na ścieżkę transformacji cyfrowej. Jest ona obiektywną koniecznością wynikającą przede wszystkim z potrzeb (oczekiwań) społecznych, do zaspokajania których samorząd został powołany. Potrzeby te można podzielić na kilka kategorii. Mieszkańcy oczekują ułatwień w dokonywaniu zakupów i załatwianiu spraw administracyjnych oraz dostępu do informacji i sprawnej komunikacji. Zgłaszają też potrzebę poprawy warunków pracy, utrzymania zatrudnienia, dostępu do rozwoju zawodowego. W dalszym ciągu aktualne jest również oczekiwanie zmniejszania nierówności społecznych. Mieszkańcy i przedsiębiorcy oczekują zapewnienia dostępu do Internetu i swobodnej mobilności, a ci ostatni także wsparcia w zakresie optymalizacji procesów biznesowych. W warunkach rozwoju gospodarki cyfrowej oczekujemy też stworzenia sprawnego systemu ostrzegania o zagrożeniach i zapewnienia bezpieczeństwa w Internecie. To wszystko powoduje, że następują zmiany w gospodarce i finansach samorządu terytorialnego. Dotyczą one przede wszystkim jego funkcji i zakresu wykonywanych zadań, sposobów zaspokajania potrzeb społecznych oraz wykorzystywanych narzędzi.Pozycja Wpływ organizacji pozarządowych na kształtowanie bezpieczeństwa(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-12) Jaworski, BogdanBezpieczeństwo rozumiane jak określony stan pewności i braku zagrożeń jest jedną z podstawowych wartości, którą człowiek stara się chronić i dbać o nie. We współczesnym świecie jednostka nie jest w stanie sprostać i przeciwdziałać występującym licznym zagrożeniom, dlatego rolą państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa w skali globalnej oraz lokalnej. W tym celu powołano szereg podmiotów, których głównym lub jednym z wielu zadań jest czuwanie nad bezpieczeństwem. Do grona szeroko rozumianej administracji bezpieczeństwa generalnie zaliczane są podmioty administracji publicznej, jednak w tym obszarze ważną rolę zaczynają odgrywać podmioty prywatne i organizacje pozarządowe. Z tego powodu rozważania zostały skoncentrowane na działalności fundacji i stowarzyszeń, które podejmują się działalności społecznie użytecznej w zakresie bezpieczeństwa. Na przykładzie Polskiego Czerwonego Krzyża, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, a także Ochotniczej Straży Pożarnej, w opracowaniu dokonano analizy roli organizacji pozarządowych w kształtowaniu różnych rodzajów bezpieczeństwa.Pozycja Zadania jednostek samorządy terytorialnego w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego – aspekty teoretyczne i praktyczne(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-12) Kusto, Barbara; Bonusiak, EwaArtykuł zawiera analizę wybranych regulacji prawa administracyjnego dotyczących zadań jednostek samorządu terytorialnego w sferze ochrony zdrowia, wpływających na poziom bezpieczeństwa zdrowotnego oraz ukazuje tzw. praktyczne aspekty realizacji tych zadań przez samorząd terytorialny. Praktyka wskazuje, że programy polityki zdrowotnej, realizowane przez samorządy terytorialne, powinny charakteryzować się dużą efektywnością. Okazuje się jednak, że wiedza o tym, w jaki sposób opracować poprawny i dobry program polityki zdrowotnej nie jest powszechna. Z danych statystycznych publikowanych przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wynika, że wciąż duża liczba projektów programów zdrowotnych przekazywanych do zaopiniowania tejże Agencji nie uzyskuje opinii pozytywnej. Działania związane z opracowaniem i realizacją programów z tego zakresu są często chaotyczne i doraźne. Wskazuje to na potrzebę udzielania szerokiego i różnorakiego wsparcia dla osób przygotowujących programy polityki zdrowotnej w poszczególnych samorządach terytorialnych. Celem niniejszego opracowania jest analiza regulacji prawnych dotyczących zadań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego w ramach obowiązujących przepisów prawnych oraz ukazanie efektów praktycznych realizacji tych zadań przez samorząd terytorialny. Aby zrealizować założony cel dokonano analizy aktualnych regulacji prawnych dotyczących wyżej wymienionych zagadnień oraz zweryfikowano informacje udostępnione przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczące realizacji programów polityki zdrowotnej przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce w latach 2014 – 2015.