Przeglądanie według Temat "youth"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 43
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Adaptation of a Polish version of the National Youth Tobacco Survey Questionnaire. A pilot study(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lintowska, Agnieszka; Mazur, ArturIntroduction. In today’s world, tobacco is the most common cause of morbidity and mortality and is associated with unhealthy behavior. Poland is among the countries with high rates of smoking, and occurrence of tobacco related diseases. Tobacco use by children and adolescents is a serious public health problem because of the immediate and long-lasting harmful effects on health. A large group of current smokers begin smoking during youth. The goal of the work was to culturally and linguistically adapt, and test and pre-evaluate a Polish version of the National Youth Tobacco Survey (NYTS), which identifies and monitors trends in tobacco use among young people. Materials and methods. The test was administered by a test-retest method in 2015 with participation of 47 (25 girls and 22 boys) people aged 17–18. Respondents filled out the questionnaire twice within two weeks. The compliance percentage of individual test items and correlations between individual items in repeated measurements were evaluated. Results. More than seventy percent have reliability ratios at very high or high levels with twenty five percent at moderate levels. Conclusion. The tested Polish version of the NYTS questionnaire may be used in adolescent studies.Pozycja Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Chudnicki, AndrzejOstatni rok nauki w szkole średniej to czas, w którym będący na progu dorosłości młodzi ludzie w dużej mierze już samodzielnie dokonują wyborów. Także takich, które mogą zaważyć na całym ich przyszłym życiu. Istotny wpływ na decyzję o kontynowaniu edukacji lub podjęciu pracy zawodowej mają: ocena dotychczasowego przebiegu kariery szkolnej oraz świadomość swoich celów życiowych i możliwości ich realizacji. Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, brak doświadczenia życiowego i profesjonalnego wsparcia nierzadko utrudniają dokonanie trafnych wyborów i podjęcie właściwych decyzji. Artykuł prezentuje wyniki badań aspiracji edukacyjnych i zawodowych młodzieży z klas maturalnych uczącej się w szkołach średnich zlokalizowanych w miastach powiatowych.Pozycja Czas w percepcji młodych użytkowników sieci globalnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Wojtkowiak, MonikaInternet stał się medium, które w istotny sposób wpływa na ludzkie życie i funkcjonowanie społeczne. Szczególne miejsce środowisko Internetu zajmuje w życiu młodzieży. To dla młodych sieć jest codziennym miejscem zawierania społecznych relacji, nauki, rozrywki, zabawy. To współcześni nastolatkowie są pierwszym pokoleniem wychowanym w erze wszechdostępności tego medium. Artykuł podejmuje tematykę postrzegania czasu w Internecie przez młodych użytkowników globalnej sieci. Zdecydowano się na prezentację fragmentów badań dotyczących opinii o e-środowisku wśród młodzieży, a odnoszących się do linearności i trójdzielności czasu w Internecie. Zaprezentowano wyniki uzyskane w badaniach ankietowych i w toku wywiadów, które opisują wyobrażenie młodych respondentów na podjęty temat.Pozycja Czas wolny jako wskaźnik stylów życia młodziezy pogranicza polsko-ukraińskiego(PRZEGLĄD WSCHODNIOEUROPEJSKI (East European Review), 2015) Długosz, PiotrThe article shows the results of research into ways of spending free time and the lifestyles of young people living near the Polish-Ukrainian border. The data were collected from a questionnaire survey carried out on a sample of 1,318 respondents. The findings indicate that young people living on both sides of the border spend free time in a similar manner. In their free time, the subjects spend time together, enjoying themselves and relaxing. The results of factor analysis made it possible for the analyst to observe the subjects’ lifestyles. These were most often affected by cultural capital. Young people with cultural capital had an active and creative lifestyle. This phenomenon could be observed on both sides of the border.Pozycja Demokratyzacja edukacji w liceach – jak ją rozumieją uczniowie?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Tłuczek-Tadla, EwaPodjęta w artykule problematyka jawi się w rozważaniach teoretycznych, jak i podejmowanych w ostatnich 30 latach badaniach – jako szczególnie istotna z perspektywy kondycji demokratyzacji polskiej szkoły. Trwająca ponad dwa lata pandemia COVID-19 była czasem szczególnych doświadczeń dla młodzieży, również tych edukacyjnych. Artykuł rozpoczęły rozważania teoretyczne dotyczące wartości, które są szczególnie istotne z perspektywy określania stanu demokratyzacji tej instytucji. Dalsza część tekstu poświęcona została problematyce organów szkolnej demokracji, tj. samorządowi uczniowskiemu i radzie szkoły. W kolejnej części artykułu przedstawiona została procedura badań własnych. Natomiast w części zasadniczej zaprezentowano wyniki badań własnych dotyczących tego, jak licealiści rozumieli demokratyzację edukacji w swoich szkołach, w tym szczególnym czasie trwającej pandemii COVID-19 (w trakcie nauki zdalnej i bezpośrednich kontaktów w szkole). Tekst zakończyły wnioski z badań własnych oraz rekomendacje pedagogiczne dla dyrektorów liceów, nauczycieli i pedagogów szkolnych oraz licealistów.Pozycja Fatigue and Health Behaviour of Ill Youth from Rural and Urban Areas(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Duda, MarlenaThe issue of chronic diseases in the population of children and youth should be constantly monitored due to the dynamically changing conditions of life. The risk of health deterioration and the process of convalescence are related to negative health behaviours, the feeling of fatigue and lowering quality of life. These phenomena are determined by the type of disease, individual decisions and many other factors of social nature: support, place of residence or income. The aim of this paper is to analyse the feeling of fatigue and health behaviours declared by youth in the period of late adolescence.Pozycja Formalno-organizacyjne uwarunkowania polityki młodzieżowej na poziomie europejskim, krajowym i regionalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kołomycew, AnnaThis article presents the formal and organizational basis for the implementation of youth policy at the European, national and regional level. The author made an attempt to verify to what extent the existing mechanisms inherent in the model of youth policy in the broad sense, understood as a system of cross-sectoral and multi-stakeholder activities for young people, are treated subjectively, not only as beneficiaries of the initiatives taken by the public authorities. In the first part of the submitted paper, the author focused on the construction of a European system of youth policy, outlining the solutions adopted by various European institutions in recent years. In the second part, the Polish solutions for youth policy were presented. The last part of the given article concerns the formal and institutional arrangements for young people adopted on the regional level in Poland. The present paper is based on an analysis of legislation and strategic documents, desk research and internet sources. In the last part of this work, the author has used the comparative method.Pozycja Involvement of Young People in Extracurricular Activities in General Education Secondary School – an Opportunity for their Balanced Development(The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Tłuczek-Tadla, EwaThe article addresses important issues related to the daily educational experiences of Polish secondary school students. In the first place it focuses on the general concepts conveyed by the title, such as balanced development, extracurricular activities, and volunteering. The theoretical and exploratory purpose as well as practical and implementation related goals have been formulated. The main research problem was defined as follows: What was secondary school students’ involvement in extracurricular activities in school, in the context of their opportunities for balanced development? The study applied a method of diagnostic assessment, a survey technique and a specially designed questionnaire. The survey was conducted in May and June 2022 among 286 secondary school students in the Podkarpackie Region. Majority of the respondents did not engage in extracurricular activities. The students who were involved in some kind of extracurricular activity most often perceived various gains for themselves. The most popular were volunteering projects organised by the school. The students reported that involvement in extracurricular activities most often allowed them to gain knowledge, develop skills and help other people. The gains perceived by the respondents can contribute to their balanced development.Pozycja Manipulacja i perswazja w reklamie na stronach czasopism młodzieżowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Hallada, MarekW artykule została przedstawiona analiza wykorzystania manipulacji i perswazji na stronach wybranego czasopisma młodzieżowego.Pozycja Maturzyści o wartościach – deklaracje, oczekiwania, wnioski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kopeć, UrszulaThe article discusses the results of studies on values declared by high school graduates. The survey was conducted in September 2017 in two high schools in Rzeszów. 130 respondents were asked to point out 3 of the most treasured positive values and 3 of the most undesirable anti-values. The high school graduates were also asked what they expected from their Polish teachers who discover the world of values with them. The analysis of students’ answers indicates that high school graduates appreciate the most the following values: love, family, friendship. By contrast, they consider hatred, falsehood, disease and egotism to be the most unwanted anti-values. In the respondents’ view it is worth discussing thoroughly and delving into the meaning of notions such as: erotic love, friendship, freedom or hatred.Pozycja Melancholics on the Vistula River(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Piechota, DariuszThe article discusses the theme of melancholy in Polish prose of the 21st century, using four contemporary novels – „Pokolenie Ikea” [The IKEA generation] (2012) by Piotr C., „Wszyscy jesteśmy hipsterami” [We are all hipsters] (2016) by Dariusz Radecki, „Melanżeria” [Melangery] (2011) by Anna Klara Majewska and „Za pięć rewolta” [Five minutes to a revolt] (2011) by Dawid Kain – as conspicuous examples of its presence. The author suggests that due to the increased pace of social and technological changes the generation of thirty-year-olds experiences a feeling of melancholy, formerly characteristic for elderly people and analyses the protagonists of the novels selected to present how they cope with a reality that does not fulfil them.Pozycja Melancholicy nad Wisłą(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piechota, DariuszThe theme of melancholy in the Polish prose of the 21st century is still valid and directly related to the issue of identity and maturity of protagonists. People who suffer from depression exist in a world in which “ all that is solid, melts into the air”. This feeling complicates their existence because they often cannot describe their own identity (both individual and collective). The modern homo melancholicus often treats his or her own life as someone else’s project, which intensifies the experience of incoherent self-image and sense of alienation. In the latest realistic prose, reflections on passing away appear in thirty-year-old protagonists who lose the illusion of a quick career which would give them (apparently) happiness. Recalling the past, rooted in communist Poland, turns out to be a type of autotherapy. Melancholics see their lives as scattered, deformed, similar to the puzzles that should be put together again. The ongoing depersonalization and identity problems make that the heroes wander around the labyrinth, looking for a way out of it. The experience of melancholy proves to be the experience of transgression in which a person can find himself by accepting the complexity of the world.Pozycja Mity dotyczące energii odnawialnej w opinii młodzieży województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Woźniak, MarianElectricity is one of the factors shaping the quality of life of society. The Polish energy sector is to a large extent identified with fossil fuel used in conventional energy, based mainly on hard coal, which is not fully in line with the current energy policy of the European Union. Therefore, today it is necessary to use renewable energy more efficiently, which, in addition to the clearly indicated economic effect, also accentuates environmental effects. The purpose of the work is to show the opinions of young people aged 15–24 in terms of their awareness of the interpretation of myths about renewable energy, which is a key problem in the development of the modern energy sector, and to indicate the directions of development of the energy policy in Poland.Pozycja Młodzież a nowe technologie. Profil korzystania z komputera przez studentów oraz uczniów szkół średnich – studium badawcze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Łęski, ZbigniewAutor przygląda się profilowi korzystania z komputera przez młodzież. Podstawą rozważań są przede wszystkim wyniki badań prowadzonych przez NASK w 2016 r. oraz badania własne prowadzone na przełomie 2017 i 2018 r. Jednocześnie autor zwraca uwagę na fakt, iż sama umiejętność korzystania z nowych technologii przez młodzież nie świadczy jeszcze o ich kompetencjach w tym zakresie, oraz podkreśla konieczność wprowadzenia na szerszą skalę programów profilaktycznych z zakresu edukacji medialnej, które swoim zasięgiem obejmą nie tylko młodzież, ale też nauczycieli, wychowawców i rodziców.Pozycja Młodzież a wirtualna osobowość naszych czasów – nowy wymiar „stawania się” czy destrukcja tożsamości? Refleksja na kanwie wybranych źródeł(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Wysocka, EwaW artykule przedstawiono główne problemy związane z kształtowaniem się tożsamości/osobowości młodzieży. Autorka stawia tezę o ścisłym powiązaniu osobowości online i offline, wskazując jednocześnie, że nowe media stanowią samoistne źródło zagrożenia dla rozwoju młodego pokolenia. Wskazuje, że wynika to zarówno z mrocznej strony osobowości wirtualnej, jak i jej dominacji w procesie stawania się osoby. Przywołuje wybrane badania (E. Aboujaoude, M. Spitzer, G. Small, G. Vorgan) argumentujące tezę o różnym znaczeniu (pozytywnym lub negatywnym) Internetu/nowych mediów dla rozwoju osobowości. Stawia tezę o konieczności refleksyjnego kontrolowania ich wpływu na rozwój osobowości młodych ludzi.Pozycja Młodzież współczesna wobec bezprecedensowo zmiennej rzeczywistości – aspekty społeczne, kulturowe i pedagogiczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Przewoźnik, SylwiaZawarte w prezentowanym tekście rozważania skłaniają do refleksji nad kondycją współczesnej młodzieży, która jako grupa oscylująca pomiędzy dzieciństwem a dorosłością jest najbardziej podatna na wpływy otaczającej rzeczywistości. Uwikłanie w tej zmiennej rzeczywistości oraz w procesy globalizacji i chaos wartości postmodernizmu czyni życie młodych ludzi bardzo trudnym i skomplikowanym. Młodzież szkolna i akademicka jest pod nadzwyczaj dużym oddziaływaniem szybko przeobrażającej się rzeczywistości, co nie pozostaje bez wpływu na sposób jej funkcjonowania w podstawowych środowiskach życia i rozwoju człowieka. Młodzi ludzie narażeni są dziś na wiele nieznanych dotąd zagrożeń i niebezpieczeństw.Pozycja Możliwości recepcji emigracyjnych wzorców edukacji wojskowej i wychowania obywatelskiego we współczesnych organizacjach proobronnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Zapart, RobertW artykule podjęto próbę analizy możliwości wdrożenia emigracyjnych wzorców edukacji wojskowej i wychowania obywatelskiego we współcześnie działających organizacjach pozarządowych o proobronnym profilu. W świetle stawianej w nim tezy zbudowanie międzypokoleniowego pomostu, w ramach którego następuje przekazanie tym ostatnim wiedzy i doświadczeń przymusowego wychodźstwa, może, poprzez odwoływanie się do niekomunistycznych wzorców i tradycji II Rzeczpospolitej, zwiększyć w poszukującym nowych bodźców młodym pokoleniu poziom partycypacji publicznej ze szczególnym uwzględnienie jego aktywnego uczestnictwa w systemie narodowego bezpieczeństwa i stanowić ważny fundament dla budowania etosu służby dla Ojczyzny. Powyższy proces mogą wspierać przedstawione przez autora rekomendacje, oparte na dorobku jednego z emigracyjnych kół wojskowych, Brygadowego Koła Młodych „Pogoń”, oraz zbliżonego profilem jego późniejszego krajowego odpowiednika, Związku Strzeleckiego „Strzelec” Józefa Piłsudskiego. Doświadczenia przymusowego wychodźstwa mogą być również w jakiejś mierze użyteczne dla innych podmiotów realizujących podobne zadania poza granicami własnego kraju.Pozycja Nierówności edukacyjne jako problem społeczny w społeczeństwach posttransformacyjnych(Wydawnictwo UJ, 2017-12-01) Długosz, PiotrThe article presents results of the research on educational inequalities in Poland, Ukraine and Hungary. Th e research was conducted with the use of the survey method and the auditorium questionnaire technique. Th e research sample was chosen using the quota sampling method. Secondary school-leavers were the respondents. 1232 students were researched in Poland, 392 in Ukraine and 359 in Hungary. Th e results of the research have shown that educational inequalities perceived as a relation between socio-economic status and educational aspirations and school achievements are present in all the researched countries. Th e conducted analyses have shown that high educational aspirations and high school achievements are in correlation with higher status and cultural and economic capital as well as sex.Pozycja Nierówności w health literacy – aspekty przestrzenne i edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Korporowicz-Żmichowska, ViolettaHealth literacy (literacy) jest to zdolność jednostki do „odczytywania zdrowia” przez uzyskiwanie dostępu do informacji oraz efektywnego wykorzystywania jej w celu utrzymania dobrego stanu zdrowia. Przejawia się to przez: rozumienie treści przekazywanych w informacjach medycznych, umiejętności korzystania z usług medycznych, a następnie respektowanie zaleceń profesjonalistów. Występują tutaj jednak liczne nierówności. Nierówności te związane są zarówno z typem kształcenia (różnice między uczniami uczącymi się w różnych typach szkół), jak i przestrzenią, i to nie tylko między regionami, ale też wewnątrz regionów, czyli między młodzieżą mieszkającą w miastach i mieszkającą na wsiach. Celem artykułu jest wskazanie na nierówności dotyczące health literacy dorosłej, uczącej się młodzieży województwa mazowieckiego, biorąc pod uwagę typ kształcenia: licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe i układ przestrzenny (miasto – wieś) oraz prezentacja sondażu diagnostycznego (badania) „Młodzież Mazowsza”. Tezą badania jest stwierdzenie, że nierówności w zachowaniach zdrowotnych zależne są od typu kształcenia i od zróżnicowań przestrzennych. Sondaż był realizowany wśród młodzieży uczącej się w szkołach ponadpodstawowych w roku szkolnym 2017/2018. Narzędziem badawczym jest tu skonstruowany na potrzeby badania autorski kwestionariusz ankiety do przeprowadzenia wywiadu audytoryjnego. Na podstawie sondażu z zakresu health literacy oceniano, w jaki sposób typ kształcenia wpływa na ocenę własnego zdrowia oraz na świadomość możliwości jego kształtowania przez własne zachowania, gdzie pod uwagę brano poszczególne wytypowane zachowania, a następnie zróżnicowania tych zachowań między miastem a wsią. W świetle badania „Młodzież Mazowsza” można zaobserwować wśród respondentów województwa mazowieckiego szczególnie ze szkół branżowych ogólną, stosunkowo niższą w stosunku do pozostałej badanej młodzieży ocenę własnego zdrowia i zachowań zdrowotnych. Natomiast brak jest istotnych zróżnicowań między miastem a wsią.Pozycja Od napojów energetyzujących do narkotyków. Nowe wyzwania polityki prewencyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Motyka, Marek A.Zaprezentowane dane pochodzą z badań empirycznych zrealizowanych wśród młodzieży województwa podkarpackiego. Głównym celem pomiaru było oszacowanie skali używania środków psychoaktywnych w tej grupie oraz ustalenie czynników sprzyjających inicjacjom narkotykowym. Badanie przeprowadzono wśród uczniów szkół średnich (19 miejscowości; 27 szkół). Zastosowano warstwowo-losowy dobór próby. Do gromadzenia danych użyto autorskiego kwestionariusza ankiety. Zebrano dane od 2273 uczniów. Spożywanie napojów energetyzujących wskazało 63% badanych, alkoholu – 65%, palenie tytoniu – 23%, a używanie narkotyków – 31%. Statystyczne opracowanie zebranego materiału pozwoliło na identyfikację związków między spożywaniem napojów energetyzujących a paleniem tytoniu, spożywaniem alkoholu i zażywaniem narkotyków. Uzyskane wyniki korespondują z założeniami teorii bramy Denise Kandel, przy czym należy zaznaczyć, że autorzy tej koncepcji nie badali związków między korzystaniem z napojów energetyzujących a sięganiem po narkotyki. Z uwagi na wielkość próby badanie to można określić jako pionierskie. Jego wyniki sugerują potrzebę realizacji dalszych badań określających wpływ konsumpcji napojów energetyzujących na używanie innych środków psychoaktywnych. Istotne wydaje się również wprowadzenie adekwatnych oddziaływań prewencyjnych zarówno wśród młodzieży, jak i rodziców przyzwalających na niekontrolowane spożycie takich napojów.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »