Przeglądanie według Temat "young generation"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kategoria „My” a młode pokolenie w pandemicznej erze cyfrowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Wysocka, EwaArtykuł stanowi wybiórczą refleksję dotyczącą funkcjonowania młodego pokolenia (dzieci i młodzieży) w świecie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Autorka dokonuje porównania istotnych dla rozwoju młodych ludzi cech świata tradycyjnego i ponowoczesnej kultury obrazu (cyfrowej). Porównanie to służy wskazaniu podstawowych zagrożeń dla rozwoju młodego pokolenia związanych z kulturą cyfrową. Wskazuje także główne źródła problemów autokreacyjnych dzieci i młodzieży wynikające z destrukcji podstawowych środowisk wychowawczych: rodziny i szkoły, a także grupy rówieśniczej. W artykule wskazano także konsekwencje alienacji od świata realnego i zatopienia się młodych w świecie cyfrowym. W refleksji końcowej Autorka wysuwa wnioski na temat zadań stojących przed pokoleniem dorosłych, by możliwy był prawidłowy indywidualny i społeczny rozwój dzieci i młodzieży w kulturze obrazu.Pozycja Młode pokolenie w kulturze imagologicznej – wyzwania i zagrożenia rozwojowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wysocka, EwaAutorka w artykule przedstawia podstawowe problemy doświadczane przez młodzież w kulturze imagologicznej. Wskazuje główne trendy w rozwoju młodego pokolenia determinowane oddziaływaniem nowych technologii komunikacyjno-informacyjnych (TIK). Pokazuje główne źródła i mechanizmy wynikające z oddziaływań kultury obrazu oraz konsekwencje dla rozwoju młodego pokolenia. Artykuł jest próbą analizy świata życia młodego pokolenia w warunkach stworzonych przez nowe media.Pozycja Nowe media w służbie człowieka czy źródło ułatwiania cyberprzemocy?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wysocka, EwaW artykule przedstawiono główne problemy związane z cyberprzemocą w grupie rówieśniczej: przejawy, formy, źródła i mechanizmy oraz konsekwencje cyberprzemocy. Autorka stawia tezę o ścisłym powiązaniu tradycyjnej przemocy i agresji oraz cyberprzemocy, wskazując jednocześnie, że nowe media nie stanowią samoistnego źródła zagrożenia dla rozwoju młodego pokolenia. Przywołując badania potwierdzające tę tezę, wnioskuje, że nowe media stanowią zagrożenie dla rozwoju młodzieży (poprzez ujawnianie się cyberprzemocy), jeśli występują pierwotne czynniki warunkujące tradycyjną przemoc i agresję rówieśniczą.Pozycja Polszczyzna młodej inteligencji na przykładzie tekstów popularyzujących naukę(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Sagan-Bielawa, MirosławaThe article refers to the concept of intelligentsia as a social group which exerts significant influence on Polish standard patterns. Although the term intelligentsia is vague and questionable, it is well-established term in Polish linguistics, especially in sociolinguistics. Author argues that science communicators (young professional researchers, science journalists, PhD students) represent the young intelligentsia, because these well-educated people pursue their intellectual development and they have sense of public duty. The article examines standard of popular science texts in Internet, new tendencies in written Polish and attitude of young intelligentsia toward traditional linguistic norm. The errors (esp. punctuation and syntax) exemplify impact of technological changes and phenomenon of secondary orality. It would be useful for science communicators to edit carefully their texts. Both researchers and journalists need to improve their writing skills permanently. Nevertheless it must be emphasized that school education and competent teachers seem to have important influence on the linguistic patterns.Pozycja Użytkowanie Internetu przez młodzież z terenu wiejskiego oraz miejskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Papier, MałgorzataNa obecnym etapie rozwoju społeczeństwa informacyjnego coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące korzyści i zagrożeń związanych z funkcjonowaniem dzieci, młodzieży, a także dorosłych w rzeczywistości wirtualnej. W społeczeństwie informacyjnym zmienia się również rola przedstawicieli młodego pokolenia. Często zdobywają oni wiedzę dotyczącą obsługi poszczególnych urządzeń znacznie szybciej aniżeli ich rodzice, przejmując w ten sposób kontrolę nad korzystaniem z Internetu. Niezwykle ważnym problemem jest więc dbałość o wyposażenie ich w umiejętność właściwego wykorzystywania narzędzia, jakim jest Internet. W niniejszym artykule przybliżono pojęcie społeczeństwa informacyjnego oraz wskazano na funkcje, jakie pełnić może Internet w życiu młodzieży. Rozważania te zobrazowane zostały poprzez prezentację wyników ogólnopolskich badań dotyczących użytkowania Internetu przez młodzież, a także wyników badań własnych przeprowadzonych w dwóch szkołach gimnazjalnych zlokalizowanych na terenie wiejskim oraz miejskim w województwie podkarpackim.