Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "wychowanie religijne"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kluby Inteligencji Katolickiej jako instytucje wsparcia wykształcenia i wychowania w Diecezji Tarnowskiej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Jaworski, Piotr
    Wśród różnych form zrzeszeń katolickiego laikatu w Kościele można wyróżnić stowarzyszenia i organizacje – działające na podstawie prawa kanonicznego lub przepisów prawa cywilnego o stowarzyszeniach – oraz nieformalne środowiska: ruchy religijne, zespoły, kręgi i małe grupy. Trudna sytuacja Kościoła w Polsce po II wojnie światowej nie sprzyjała powstawaniu organizacji, których działalność byłaby zgodnie zatwierdzona przez zarówno władze kościelne, jak też władze państwowe. Jeżeli zaś pojawiały się organizacje quasi-kościelne czy religijne, uznawane przez władze cywilne, to były to niestety organizacje, które z troską o dobro Kościoła i wiernych niewiele miały wspólnego. Na tym tle Kluby Inteligencji Katolickiej były pewnego rodzaju ewenementem. Ciesząc się aprobatą władz kościelnych i w jakiejś mierze mimowolnie uznaniem władz państwowych, dążyły do wzmocnienia wychowania religijnego poprzez formowanie człowieka i wspólnoty w duchu chrześcijańskim, kształtowanie postaw społecznych, tworzenie i pogłębianie kultury chrześcijańskiej, rozwój intelektualny oraz różne formy działalności charytatywnej. Na terenie Diecezji Tarnowskiej powstały trzy Kluby Inteligencji Katolickiej: w Nowym Sączu, w Tarnowie i w Mielcu.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Rola edukacji religijnej w procesie wychowawczym w gimnazjach Okręgu Szkolnego Krakowskiego w okresie II Rzeczypospolitej
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2022-01-20) Jaworski, Piotr
    Wychowanie religijne dzieci i młodzieży zawsze stanowiło przedmiot szczególnej troski władz kościelnych i państwowych, jak również społeczeństwa polskiego. Tematyka niniejszej rozprawy dotyczy roli edukacji religijnej w procesie wychowania uczniów szkół gimnazjalnych w Okręgu Szkolnym Krakowskim w Polsce lat 1918-1939. Podejmuje więc w szerszym zakresie problematykę ogólną dotyczącą wychowania uczniów szkół średnich w tym okresie, natomiast w szczegółowym zakresie kwestie postaw religijnych uczniów, jednego z zagadnień ważnych w całokształcie problematyki wychowawczej tegoż szkolnictwa. W II Rzeczypospolitej ważność problematyki wychowawczej w szkolnictwie średnim wynikała z faktu jej ścisłego związku z koniecznością odbudowy świadomości narodowej i obywatelskiej polskiego społeczeństwa. Wychowanie religijne było po części wkomponowane w założenia wychowania narodowego i zarazem patriotycznego. Konstrukcja pracy została podyktowana przez tematykę zaznaczoną w temacie oraz charakter dostępnego materiału źródłowego. Pod względem konstrukcji rozprawa składa się z sześciu rozdziałów. Realizacja tematu rozprawy – przedstawienie wpływu edukacji religijnej na proces wychowawczy uczniów szkół średnich w Okręgu Szkolnym Krakowskim w okresie międzywojennym w możliwie szerokim kontekście – mam nadzieję nie tylko wyeksponuje znaczenie pierwiastka religijnego w procesie wychowawczym, ale również pokaże wzajemne powiązanie i przenikanie wychowania religijnego, patriotycznego i narodowego., a także będzie inspiracją do podejmowania dalszych badań w tym kierunku.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Uwagi katechetyczne – nieznany tekst ks. Walentego Gadowskiego przeznaczony dla rodziców „by umieli pomagać w nauczaniu”
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Jaworski, Piotr
    Ks. Walenty Gadowski należał do jednego z pionierów ruchu odnowy katechetycznej, propagatorem nowych metod szeroko rozumianej edukacji religijnej. Ksiądz W. Gadowski opracował katechizmy z nowym sposobem prze­kazu wiedzy. Wprowadził ilustracje, teksty Pisma Świętego, opowiadania biblijne, przykłady z dziejów ojczystych i życia świętych. Katechizmy prze­mawiały więc do całej osobowości ucznia. Wkład ks. W. Gadowskiego we współczesną katechetykę jest ogrom­ny. Był on przede wszystkim praktykiem katechezy, odważnym pionierem, który nie bał się szukać nowych dróg, rozwiązań w nauczaniu religii, nie rezygnując z dorobku naukowego i doświadczenia jego poprzedników oraz katechetyków, a co najważniejsze, sam był nie tylko autorem katechizmów dla dzieci, młodzieży, dorosłych, ale również znakomitym praktykiem kła­dącym duży nacisk na dostosowanie nauczania do możliwości percepcyj­nych odbiorców, czyli na przystępność nauczania. Archiwum Diecezjalne w Tarnowie posiada w swoich zasobach bogatą spuściznę naukową ks. Walentego Gadowskiego, a wśród nich również teksty praktycznie nieznane, gdyż nie były nigdzie publikowane, lub publikowane tylko częściowo. W poczet tych pism należy zaliczyć: Wychowanie religijne, Dydaktykę i metodykę, Pedagogikę chrześcijańską oraz tzw. Czytanki majowe[1] pisane z myślą o nabożeństwach majowych w diecezji ale i poza jej terenem. Oprócz wymienionych do tego zbioru zaliczyć należy także mniej obszerne teksty jak: Przygotowanie do pierwszej spowiedzi i pierwszej Komunii św. dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katechizowanie elementarne, czy też niezwykle ważny tekst W sprawie ulepszenia katechizmu. W zbiorach stanowiących spuściznę ks. Gadowskiego znajduje się również liczący 7 kart niezwykle ciekawy tekst Uwagi katechetyczne napisany w Bochni w 1951 r. i dotyczący wskazówek dla rodziców odnośnie edukacji i wychowania religijnego. Wszystkie wspomniane teksty pozostają w zbiorach tarnowskiego Archiwum Diecezjalnego. [1] Należy w tym miejscu podkreślić, że wspomniane pisma tj. Wychowanie religijne, Dydaktykę i metodykę, Pedagogikę chrześcijańską oraz tzw. Czytanki majowe są w chwili obecnej na etapie opracowania edycji źródłowej w ramach badań prowadzonych przez Ks. Jacka Siewiorę i autora prezentowanego artykułu.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość