Przeglądanie według Temat "wychowanie narodowe"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Rola edukacji religijnej w procesie wychowawczym w gimnazjach Okręgu Szkolnego Krakowskiego w okresie II Rzeczypospolitej(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-01-20) Jaworski, PiotrWychowanie religijne dzieci i młodzieży zawsze stanowiło przedmiot szczególnej troski władz kościelnych i państwowych, jak również społeczeństwa polskiego. Tematyka niniejszej rozprawy dotyczy roli edukacji religijnej w procesie wychowania uczniów szkół gimnazjalnych w Okręgu Szkolnym Krakowskim w Polsce lat 1918-1939. Podejmuje więc w szerszym zakresie problematykę ogólną dotyczącą wychowania uczniów szkół średnich w tym okresie, natomiast w szczegółowym zakresie kwestie postaw religijnych uczniów, jednego z zagadnień ważnych w całokształcie problematyki wychowawczej tegoż szkolnictwa. W II Rzeczypospolitej ważność problematyki wychowawczej w szkolnictwie średnim wynikała z faktu jej ścisłego związku z koniecznością odbudowy świadomości narodowej i obywatelskiej polskiego społeczeństwa. Wychowanie religijne było po części wkomponowane w założenia wychowania narodowego i zarazem patriotycznego. Konstrukcja pracy została podyktowana przez tematykę zaznaczoną w temacie oraz charakter dostępnego materiału źródłowego. Pod względem konstrukcji rozprawa składa się z sześciu rozdziałów. Realizacja tematu rozprawy – przedstawienie wpływu edukacji religijnej na proces wychowawczy uczniów szkół średnich w Okręgu Szkolnym Krakowskim w okresie międzywojennym w możliwie szerokim kontekście – mam nadzieję nie tylko wyeksponuje znaczenie pierwiastka religijnego w procesie wychowawczym, ale również pokaże wzajemne powiązanie i przenikanie wychowania religijnego, patriotycznego i narodowego., a także będzie inspiracją do podejmowania dalszych badań w tym kierunku.Pozycja Syberiada, czyli polska golgota na Wschodzie. Historyczna pamięć społeczna elementem wychowania patriotycznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Niedojadło, AndrzejMija 102 lata od czasu odzyskania niepodległości w 1918 r. i 82 lata od wybuchu II wojny światowej. Artykuł poświęcony jest sytuacji Polaków wywiezionych w głąb ZSRR, ich martyrologii, a nawet holocaustowi (sowietom lepiej było wyniszczać przez ciężką pracę niż przez rozstrzelanie – oszczędność amunicji), zmusza do refleksji nad kwestiami patriotyzmu, tożsamości narodowej oraz bezpieczeństwa i obronności kraju w dzisiejszych czasach. Artykuł zamykają cezury czasowe lat 1939–1943, czyli najtrudniejszego okresu dla Polaków przebywających w ZSRR. Niech on stanowi przestrogę dla polskich nauczycieli, rodziców i rządzących państwem polskim przed powtórzeniem się opisywanej sytuacji. Obecnie należy uczyć i wychowywać młodzież nie tylko w duchu tolerancji, poszanowania innych narodów, ale również obrony polskiej racji stanu. Ważnym elementem wychowania jest nauczenie wyciągania wniosków z przeszłości przez młode pokolenia Polaków. Nie można żyć po porażkach w myśl zasady, że „Polak mądry po szkodzie; lecz jeśli prawda i z tego nas zbodzie, nową przypowieść Polak sobie kupi, że i przed szkodą, i po szkodzie głupi” (Jan Kochanowski, Pieśń V). Uczenie szacunku dla własnej wolności, demokracji, wolnych wyborów i przeciwstawiania się wszelkim rodzącym się totalitaryzmom. Artykuł pozwala poznać dramatyczne losy zesłańców polskich na Syberii, przypomnieć o nich i zapisać ich tragedię na trwałe w pamięci kolejnych pokoleń. Kształcić umiejętność obiektywnego myślenia i oceny przyczyn, które doprowadziły do martyrologii Polaków w ZSRR. Wpływać na przyjmowanie pożądanych wartości i postaw wobec bieżących wydarzeń politycznych na świecie.Pozycja Wartości patriotyczne i narodowe w procesie dydaktyczno-wychowawczym w szkołach powszechnych II Rzeczypospolitej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Juśko, Edmund; Niedojadło, AndrzejTematyka publikacji dotyczy problemu wartości patriotycznych i narodowych w procesie dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkołach powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej. Związana jest z kształtowaniem się i funkcjonowaniem polskiego szkolnictwa stopnia najniższego oraz ideowymi aspektami funkcjonującego w tym okresie wychowania narodowego, a następnie państwowego. Te modele wychowawcze mimo pewnej zmienności w zakresie zalecanej hierarchii wartości, zarówno w nauczaniu jak i wychowaniu, odcisnęły wyraźne, korzystne piętno na postawach patriotycznych i utrwalaniu świadomości oraz tożsamości narodowej polskiej młodzieży okresu międzywojennego. Całość publikacji składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiony został problem kształtowania się i organizacji szkolnictwa powszechnego w Polsce latach 1918-1939. W drugim ukazano idee i złożenia procesu wychowawczego. Rozdział trzeci przedstawia wzorce wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem legendy Józefa Piłsudskiego. W czwartym rozdziale dokonano charakterystyki wartości patriotycznych i narodowych, a także ich praktykowana w formie uroczystości o charakterze państwowym, szkolnym i religijnym, związanych z rocznicami wydarzeń historycznych i współczesnych. W rozdziale piątym scharakteryzowano patriotyczne znaczenie pamięci o powstaniach narodowych w pracy wychowawczej szkół, zaś w szóstym – omówiono ten pierwiastek w pracy organizacji szkolnych i społecznych. Rozdział siódmy traktuje o wartościach i patriotycznych i narodowych w szkolnym procesie dydaktycznym. Publikacja zwiera również wstęp, zakończenie, bibliografię, indeks nazw osobowych oraz indeks nazw miejscowych i geograficznych. Podstawowym materiałem źródłowym, który został wykorzystany w opracowaniu są kroniki szkolne, księgi protokołów z posiedzeń rad pedagogicznych, programy nauczania, inne pojedyncze dokumenty i publikacje majce charakter źródłowy. Przy opracowaniu przedstawionej problematyki wykorzystane zostały materiały źródłowe zarówno rękopiśmienne, jak i drukowane zgromadzone w archiwach państwowych i szkolnych. W kontekście literatury przedmiotu niniejsza praca stanowi kontynuację i istotne poszerzenie części aspektów problematyki wychowawczej szkolnictwa powszechnego z okresu Drugiej Rzeczypospolitej.Pozycja Wpływ Rady Szkolnej Krajowej na wdrażanie narodowego modelu wychowawczego w latach 1918–1926 (na przykładzie OSK)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Niedojadło, AndrzejW artykule przedstawiono wpływ Rady Szkolnej Krajowej (RSK) na początki tworzenia się państwa i szkolnictwa polskiego oraz wychowania narodowego. Pomimo początkowej niechęci do władz centralnych RSK zarządziła palące zmiany w programach nauczania i obowiązkowe uczestnictwo młodzieży szkolnej w nabożeństwach odprawianych za wolną ojczyznę. Zwracała uwagę, aby w programach i podręcznikach nauczania znalazły się treści i bohaterowie wspomagający narodowy model wychowania. W okresie jej funkcjonowania wydano pierwsze świadectwa z polskim godłem narodowym i przyjęto na trwałe świętowanie ważnych uroczystości rocznicowych – Konstytucji 3 Maja, insurekcji kościuszkowskiej, powstań narodowo-wyzwoleńczych i odzyskania niepodległości – w polskich szkołach. Wpływała na kształtowanie postaw patriotycznych, moralnych i utrwalanie tożsamości narodowej.