Przeglądanie według Temat "wybory"
Aktualnie wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja DYSKUSYJNA RÓWNOŚĆ W WYBORACH DO ORGANÓW STANOWIĄCYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO(2014-06-20) Janowski, MieczysławW niniejszej dyskusji chciałbym zwróci uwagę na jedną z podstawowych zasad konstytucyjnych, tj. zasadę równości, która, według mnie, jest nieprzestrzegana przy wyborach do organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego. Według mnie, wybory do rad gmin będą-cych miastami na prawach powiatu oraz rad powiatów i sejmików województw, ze względu na sposób przeliczania głosów na mandaty, nie spełniają kryterium równości. Ponieważ następuje przeliczenie oddanych głosów na okręgi wyborcze, a nie poszczególne organy samorządu teryto-rialnego. Dążenie do pełnego respektowania konstytucyjnej zasady równości obywateli powinno, w moim przekonaniu, doprowadzić do niezbędnych zmian w ordynacji wyborczej, czyli potrakto-wanie całej jednostki samorządu terytorialnego jako rzeczywiście jednego organu, do którego dokonuje się wyborów, oraz zmiany podziału mandatów pomiędzy uprawnione komitety wyborcze według zasad obowiązujących przy wyborach do Parlamentu Europejskiego. In this discussion I’d like to draw attention to one of the basic constitutional principles, i.e. the principle of equality which, in my opinion, is not observed in elections to legislative bodies of local government unit. As far as I am concerned the elections to district councils being the cities with district (poviat?) rights and district (poviat) councils and regional parliaments due to the method of counting the votes to seats do not meet the criterion of equality because there is the counting of the votes cast to constituencies and not to individual local government authorities. Striving after full respecting of the constitutional principle of citizens’ equality should, in my opinion, lead to necessary changes in the electoral system, that is, treating the whole local govern-ment unit as really one body to which there are elections and the change of distribution of seats between the eligible electoral committees according to the rules binding in the elections to the European Parliament.Pozycja Instytucja stanu nadzwyczajnego w polskiej praktyce politycznej(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-11-08) Piękoś, KarolNiniejsza rozprawa poświęcona jest instytucji stanu nadzwyczajnego w polskiej praktyce politycznej od momentu odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r., do czasów tzw. epoki covidowej. W pracy usystematyzowano podstawowe zagadnienia związane z tematem rozprawy, z perspektywy nauk o polityce i administracji. W rozprawie ukazano ewolucję instytucji stanu nadzwyczajnego w polskich rozwiązaniach ustrojowych oraz praktyce politycznej. Podjęto również próbę wyjaśnienia problemu niestosowania instytucji stanu nadzwyczajnego w dziejach III RP, mimo pojawiających się przesłanek ze szczególnym uwzględnieniem światowej pandemii COVID-19. Badania zostały przeprowadzone z wykorzystaniem teorii racjonalnego wyboru. Praca została podzielona na V rozdziałów (każdy z nich zakończono podsumowaniem), wstęp oraz zakończenie.Pozycja Integracja środowisk samorządowych w województwie podkarpackim na przykładzie inicjatywy społecznej „Wspólnota Samorządowa” w 2002 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Szczepański, DominikCelem poznawczym artykułu była analiza procesu integracji środowisk samorządowych w województwie podkarpackim z uwzględnieniem trzech poziomów: makro (ogólnych koncepcji integracyjnych na poziomie ogólnopolskim), mikro (odnoszących się do zaangażowanych w ten proces polityków lokalnych) i mezo (uwzględniających aspekty organizacyjne omawianych podmiotów). Wyjaśnieniu poddano integrację środowisk samorządowych w dwóch wymiarach: organizacyjnym – obejmującym różnorodne podmioty polityczne (parlamentarne, samorządowe, społeczne), a także programowym, służącym urzeczywistnieniu konkretnej wizji rozwoju województwa podkarpackiego oraz odnoszącym się do określonego systemu wartości. Do realizacji celu badawczego posłużyły następujące pytania: Jakimi metodami zamierzano osiągnąć porozumienie wyborcze? Z jakimi podmiotami politycznymi zamierzano stworzyć koalicję wyborczą? Czy była to inicjatywa o charakterze samorządowym czy politycznym?Pozycja Political Marketing, or how to win elections?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Rudnik, MariuszThe subject of the presented article is the problem of political marketing as a way to electoral victory. Marketing, promotion and advertising are useful instruments for achieving political goals. The ability to apply these means in practice is an expression of growing professionalism in the field of political knowledge. Marketing instruments are useful not only during election campaigns, but also in the everyday activities of political leaders, social institutions, political parties, trade unions and other participants in political life. This may concern the design and practical application of various political strategies, creating the image of a politician of a newly established political organisation, advertising to the public the government's policy of significant importance for the state or promoting the image of a country, city or region . In recent decades, election campaigns have taken on a permanent character, not being limited as before to the closed periods immediately preceding voting. Thus, knowledge of marketing has become more important in the political environments of modern countries. The adaptation of professional marketing techniques to the sphere of political action and the use of the potential of modern media have significantly influenced the way politics is conducted. The goals, methods and strategy of a political campaign are, in a sense, determined by the audience and the media. The American campaign model has become a model for many countries, especially those – like Poland – which have embarked on the path of democratic transformation after 1989.Pozycja Skuteczność marketingu politycznego w kampaniach na urząd Prezydenta RP w latach 1990-2015(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-06-14) Rudnik, MariuszDysertacja w całości została poświęcona polskim kampaniom prezydenckim, które odbywały się w Polsce w latach 1990-2015, oraz roli, jaką odgrywał w nich marketing polityczny – rozumiany jako swoista odmiana politycznej komunikacji odbywająca się na arenie politycznego rynku. W pracy główny nacisk położony jest na analizę mechanizmów prowadzenia kampanii wyborczych a także metod, technik i środków stosowanych w celu uzyskania jak największej liczby głosów i w konsekwencji wygrania wyborów. Czy konkretne działania w tym obszarze miały bezpośredni wpływ na wyniki wyborów? Czy rzeczywiście tylko marketing polityczny decydował o zwycięstwie lub porażce konkretnego kandydata? Głównym celem dysertacji jest nie tylko ogólny opis konkretnych kampanii prezydenckich, ale także ocena wybranych strategii, do których uciekali się poszczególni kandydaci oraz ich skuteczności. Z historycznego punktu widzenia marketing polityczny jest złożoną „strukturą”, w ramach której tworzone są coraz to nowsze sposoby zdobywania poparcia wyborców. Pojawia się jednak pytanie, czy tego typu działania mogą być potencjalnie niebezpieczne? Kontrolowanie i manipulowanie świadomością odbiorców i nieznajomością pewnych faktów, inicjowanie zmian w zachowaniach społecznych, poleganie na informacjach dostępnych w nowych mediach – czy są to nieistotne zagrożenia i nadal można je bagatelizować? Praca stara się na te pytania odpowiedzieć.Pozycja Stronnictwa ludowe PSL Piast i PSL Wyzwolenie wobec wyboru pierwszego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Wichmanowski, MarcinPoglądy stronnictw ludowych PSL Piast i PSL Wyzwolenie dotyczące władzy państwowej, w tym głowy państwa, kształtowały się jeszcze w okresie zaborów. Galicyjscy przywódcy PSL „Piast” mieli bogate i raczej korzystne doświadczenia ze współpracy z monarchią konstytucyjną. Jednak koncepcje monarchiczne były sprzeczne z „duchem czasów” i nastrojami polskiego społeczeństwa. Od 1918 roku stronnictwa ludowe wypowiadały się wyraźnie za demokratyczno-republikańską formą rządów. Partie chłopskie wchodzące do Sejmu Ustawodawczego nie miały ściśle sprecyzowanych zasad konstytucyjnych i na temat władzy w państwie wypowiadały się w kategoriach ogólnych. W poglądach zarówno polityków z PSL „Piast”, jak i PSL „Wyzwolenie” niewiele miejsca zajmowała w tamtym czasie analiza prerogatyw głowy państwa. Znalazły one miejsce dopiero w okresie prac dotyczących konstytucji. Poglądy na władzę polityczną stronnictwa przedstawiły wyraźnie dopiero we własnych projektach konstytucji. PSL „Wyzwolenie”, w Podstawie Ładu Rzeczypospolitej Polskiej, dla głowy państwa proponowało nazwę (tytuł) Rzecznik Rzeczypospolitej. Ostatecznie zdecydowało się na nazwę Naczelnik Państwa; nawiązywano do Naczelnika Kościuszki, chcąc równocześnie usatysfakcjonować Józefa Piłsudskiego. Naczelnik miał być wybierany przez cały naród. W projekcie PSL „Piast” głowa państwa – prezydent miał być wybierany również w wyborach powszechnych, postulat był zawarty także w programie Stronnictwa uchwalonym 29 czerwca 1919 roku. Celem artykułu jest ukazanie i porównanie poglądów polityków ludowych z PSL „Piast” i PSL „Wyzwolenie” dotyczących instytucji głowy państwa. W artykule została przedstawiona ewolucja ich poglądów, a także dylematy związane z wyborem pierwszego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Pozycja Ważność aktów prawnych wydanych przez Parlament w przypadku stwierdzenia nieważności wyborów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Drozd, JakubCelem niniejszej pracy było ukazanie w jaki sposób dokonywana jest w Polsce kontrola legalności wyborów do Sejmu i Senatu oraz przedstawienie bytu aktów prawnych wydanych przez wadliwie obsadzony Parlament. Główną metodą badań przyjętą w tej pracy była analiza wyroków polskich sądów ze względu na niewielki zasób tekstów doktryny w tym temacie. Po przeanalizowaniu źródeł autor artykułu wskazał tezy, dotyczące ważności aktów prawnych i stwierdził, że akty wydane przez Parlament w okresie od ukonstytuowania do wydania postanowienia Sądu Najwyższego są ważne, oraz drugą tezę dotyczą zrównania terminów na pierwsze posiedzenie nowego parlamentu oraz terminu na wydanie postanowienia przez Sąd Najwyższy. Aktualność tematu podkreśla fakt, iż obecny rok jest rokiem wyborczym oraz brak ustawowych i doktrynalnych uregulowań tej kwestii.Pozycja Wizerunek kandydatów na urząd prezydenta miasta Rzeszowa na portalu społecznościowym Facebook a preferencje wyborcze elektoratu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Boratyn, DominikWybory samorządowe w 2018 r. w Rzeszowie zakończyły się zwycięstwem Tadeusza Ferenca, który jako kandydat na prezydenta miasta uzyskał najlepszy wynik wyborczy i po raz piąty otrzymał klucze stolicy Podkarpacia. Ważną rolę w kampanii wyborczej odegrał Internet – media społecznościowe, w tym przede wszystkim portal Facebook. Wirtualna rzeczywistość stała się miejscem wzmożonej aktywności politycznej i rywalizacji o poparcie. Nowe media powoli, ale sukcesywnie i konsekwentnie zastępują media tradycyjne, wymuszając tym samym stosowanie nowych metod prowadzenia kampanii wyborczych przez osoby, które aspirują do tego, aby pełnić funkcje publiczne. W dobie nowoczesnych technologii wpływ sieci, a także właściwe wykorzystanie Internetu i mediów społecznościowych może zadecydować o sukcesie wyborczym, nie są one jednakże jego ostatecznym gwarantem. Współcześnie aktywność na portalach takich jak Facebook stanowi jedynie dodatek do kampanii tradycyjnej i tylko w połączeniu z nią może przynieść zamierzony efekt.Pozycja Wybory parlamentarne w okresie pandemii COVID-19 na przykładzie Trynidadu i Tobago(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Piękoś, Karol; Hadała-Skóra, AnnaWybory, za pomocą których zbiorowy suweren dokonuje wyboru swoich przedstawicieli, są podstawowym sposobem kreowania składu poszczególnych organów władzy publicznej. W niniejszym artykule autorzy dokonali analizy przebiegu, a także skutków wyborów do Izby Reprezentantów przeprowadzonych 10 sierpnia 2020 r. w Trynidadzie i Tobago podczas światowej pandemii COVID-19. Wskazano również na liczne budzące niepokój wydarzenia, które dla współczesnych państw demokratycznych są sygnałem ostrzegawczym. Analiza prowadzi do konkluzji, że wybory przeprowadzone na Trynidadzie i Tobago ze względu na nietypową kampanię wyborczą można uznać za szczególne.Pozycja Wytyczanie granic okręgów wyborczych w wyborach do Izby Reprezentantów USA(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Turek, MaciejZgodnie z przepisami Konstytucji USA, co 10 lat w tym kraju przeprowadzany jest spis ludności. Pozyskane dane, poza spożytkowaniem na rozmaite cele społeczno-ekonomiczne, mają też znaczenie dla systemu politycznego. Od liczby mieszkańców danego stanu zależna jest bowiem liczba ich przedstawicieli w Izbie Reprezentantów, izbie niższej federalnego Kongresu. Dla zapewnienia adekwatnej reprezentacji stany są zobowiązane do rewizji granic okręgów wyborczych, w których wyłaniani będą deputowani do Izby. Artykuł omawia reguły, którymi kierują się odpowiedzialne za zmianę granic stanowe organy – legislatury i specjalne komisje, skupiając się na zmianach wprowadzonych w dekadzie 2011–2020. Autor wskazuje na widoczny proces defederalizacji regulacji w zakresie tworzenia granic okręgów wyborczych oraz wyłączenie spod jurysdykcji sądów federalnych tzw. politycznego gerrymanderingu jako na dwie najważniejsze modyfikacje w omawianej dekadzie.Pozycja Życie polityczne w województwie tarnobrzeskim w latach 1989-1998(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-09-15) Drzewień-Bieniek, AgnieszkaCelem dysertacji było przedstawienie rozwoju życia politycznego i działalności partii politycznych w województwie tarnobrzeskim od 1989 r. do 1998 r. W rozdziale pierwszym Demokratyzacja życia politycznego po 1989 r. w Polsce przedstawione zostały wydarzenia związane z transformacją ustrojową państwa, a także ich wpływ na przemiany polityczne i ustrojowe. W rozdziale drugim Przełom polityczny 1989 roku w województwie tarnobrzeskim przedstawione zostały zagadnienia związane z położeniem, gospodarką oraz sytuacją finansową województwa oraz wybory kontraktowe. Rozdział trzeci Uczestnicy życia politycznego w województwie odnosi się do istniejących w omawianym okresie w województwie tarnobrzeskim partii politycznych. Kolejny rozdział Wybory do organów władzy centralnej w województwie tarnobrzeskim w latach 90 XX w. przedstawia sytuację polityczną w województwie w trakcie poszczególnych wyborów do 1998 r. W ostatnim, piątym rozdziale Życie polityczne w samorządach województwa tarnobrzeskiego 1990- 1998 przedstawione zostały wybory do rad gmin, pierwsze i kolejne wybory samorządowe oraz wybory do rady powiatu oraz sejmiku wojewódzkiego, które były wieńczeniem wdrażania kolejnego szczebla administracji samorządowej oraz nowego podziału terytorialnego państwa.