Przeglądanie według Temat "writers"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja „Mowa dziejów, mądrość poezji. Szkice” – nowa książka prof. dra hab. Gustawa Ostasza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Ożóg, ZenonThe author of the review presents and evaluates Gustaw Ostasz’s book. He draws attention to the multitude of articles it contains and their diversity: there are sketches, reviews, studies - analyzes and interpretations of poems, as well as reflections on the achievements of selected writers. The author recommends the book to students, teachers and literary researchers.Pozycja Włoska proza w „czarnym dwudziestoleciu” (1922–1943). Studium postaw pisarskich(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-07-15) Kowalska, MarlenaCelem pracy było zaprezentowanie postaw wybranych włoskich pisarzy wobec faszyzmu w okresie „czarnego dwudziestolecia” (1922–1943). Rekonstrukcja owych postaw oparta została na analizie udokumentowanych źródłowo faktów biograficznych oraz tekstów literackich (głównie prozy). W swym postępowaniu badawczym autorka starała się ujawniać fakty dotąd nieznane, jak również weryfikować sądy mogące uchodzić dziś za błędne lub niepełne. Badania archiwalne dotyczące wybranych twórców (zwłaszcza w Centralnym Archiwum Państwowym w Rzymie) skonfrontowane zostały z dotychczasowym stanem badań, przede wszystkim jednak z innymi źródłami: prasą, dokumentami osobistymi oraz utworami literackimi. Dzięki temu możliwa się stała modyfikacja przyjętych obiegowo opinii o rzekomo jednoznacznie antyfaszystowskiej postawie niektórych włoskich intelektualistów. Autorka podkreśla istotną rolę beletrystyki w badaniach historycznych. Zwraca uwagę na korzyści wynikające z jej analizy i interpretacji w procesie rekonstrukcji przeszłości. Wyniki przeprowadzonych interdyscyplinarnych badań pozwoliły na wyodrębnienie w rozprawie typologii postaw pisarskich wobec faszyzmu: służalczej, obojętnej (sprytnej?) oraz rzekomo antyfaszystowskiej (budzącej kontrowersje ze względu na niedawno ujawnione dokumenty). Postawy te cechowała niejednokrotnie – jak wykazała autorka, analizując reprezentatywne fakty z biografii wybranych włoskich pisarzy – niekonsekwencja, a nierzadko konformizm.