Przeglądanie według Temat "violence"
Aktualnie wyświetlane 1 - 14 z 14
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja FGM/C jako przykład przemocy ze względu na płeć i jej pozaprawne zwalczanie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Jankowska-Prochot, IzabelaW niniejszym artykule omówiona została problematyka związana z rytualnym okaleczaniem dziewcząt i kobiet (FGM/C) oraz pozaprawne metody jego zwalczania. Asumpt dla powyższych rozważań stanowiła nowelizacja polskiego Kodeksu karnego z dnia 13 stycznia 2023 r., na mocy której wprowadzono nowe typy przestępstw, tj. okaleczania żeńskich narządów płciowych (156 § 1 pkt 3 k.k.) oraz nakłaniania i zmuszania innych osób do poddania się temu procederowi (156 a k.k.). I choć penalizacja ww. czynności sprawczych należy niewątpliwie uznać za krok w dobrą stronę, to jednak samo podjęcie działań legislacyjnych to za mało. Dla zaprzestania tej praktyki potrzebne są bowiem nie tylko instrumenty prawne i instytucjonalne, które zapewnia prawodawstwo międzynarodowe i ich aplikacja w prawie polskim, ale także podjęcie wysiłków w celu informowania społeczeństwa o szkodliwości tych rytuałów.Pozycja History as Trauma: Death, Violence, and Loss in the Poetry of Taras Mel’nychuk(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Borysiuk, IrynaThe paper examines the liaison of key motifs and ways represented in the poetry of Taras Melnychuk through the concepts of trauma and violence. Body, home, and language are the main constituent elements of the indigenous space, and their dramatic destruction is a crucial motif in Melnychuk’s poetry. On the one hand, the poet appeals to the holistic, consistent, formulaic language of folklore and mythology as to a mirror of an idyllic and non-fragmented world. On the other hand, dismemberment and fragmentation conceptualized as an act of violence committed against holistic language become the only way of describing the perverse and violent world in circumstances with no language for its expression at all.Pozycja O agresji i przemocy rodzeństwa – przegląd wybranych wątków teoretycznych i empirycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Gindrich, PiotrCelem artykułu jest prezentacja zagadnień teoretycznych i empirycznych dotyczących agresji i przemocy rodzeństwa. Zjawisko to, mimo że dość powszechnie występuje w społeczeństwie, rzadko jest przedmiotem badań. Artykuł zawiera różne wątki, takie jak: terminologia, epidemiologia, fenomenologia, percepcja społeczna zjawiska, wybrane koncepcje teoretyczne wyjaśniające genezę agresji rodzeństwa oraz przegląd badań na ten temat z uwzględnieniem wybranych zmiennych.Pozycja Policja wobec problemu przemocy w rodzinie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Dudek, ZygmuntW artykule autor przedstawił rolę Policji w zapobieganiu przemocy w rodzinie oraz ukazał narzędzia, jakimi posługują się funkcjonariusze tej formacji w celu skutecznego zwalczania tego typu przestępczości. Szczególną rolę w realizacji tych zadań odgrywa procedura tzw. „Niebieskiej Karty”, która pozwala na szybkie ujawnianie i eliminowanie zagrożeń wynikających ze stosowania przemocy fizycznej i psychicznej sprawców wobec osób najbliższych.Pozycja Przemoc wobec kobiet w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kubas, SabinaPrzemoc wobec kobiet należy do coraz częstszych czynów, których sankcjonowanie występują zarówno na gruncie przepisów wewnętrznych, jak i uregulowań międzynarodowych. Bez wątpienia są to naruszenia praw człowieka i podstawowych wolności. Unormowania europejskie do tego typu praw zaliczają przede wszystkim prawo do życia i zdrowia, a także do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego. Stąd też stosowanie przemocy w stosunku do kobiet stanowi bezwzględne naruszenie zakazu nieludzkiego i poniżającego traktowania i jest oczywistą formą dyskryminacji człowieka i obywatela ze względu na płeć. Kobiety przez wiele wieków były uzależnione psychicznie oraz fizycznie od swoich mężów i ojców, wobec tego o wiele częściej stosowano w stosunku do nich przemoc. Biorąc pod uwagę wskazaną tematykę, należy podkreślić, że sprawy dotyczące agresji wobec kobiet, a także ich poniżanie uwarunkowane płcią wielokrotnie było i nadal jest przedmiotem skarg rozpatrywanych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka.Pozycja Przemoc wobec osób starszych – sposoby przeciwdziałania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Rynkowska, DorotaCurrent demographic trends indicate that we will live in an increasingly aging society, with all its conditions including changes taking place in daily life. Contemporary civilization promotes the cult of youth, vitality and physical strength. Numerous manifestations of ageism are an expression of fear, fears of the consequences of the natural process of aging and old age. Elder people experience not only health problems, but more and more often loneliness, marginalization, violence, neglect and abuse, both from the closest family and aid institutions. The ongoing demographic changes require special attention to the problem of violence against elder people. The prevention of violence against elder people is particularly important in the event of increasing population aging. The purpose of the article is to present forms of violence towards seniors, a determination of the scale of this phenomenon, motives and methods of counteracting this negative behaviour in the light of the literature on the subject. It is necessary to undertake a wide range of activities to change the image of elder people and the phenomenon of old age and also draw attention to the problem of violence against elder people in the public forum.Pozycja Szkolny program mediacyjny jako narzędzie zapobiegania przemocy w szkole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Urbańska, MagdaPrzemoc i agresja należą do zjawisk coraz częściej spotykanych także w środowisku szkolnym. Za pomocą agresji fizycznej rozwiązywane są różne konflikty uczniowskie, przemoc uwidacznia się również w dręczeniu i prześladowaniu szkolnych kolegów. W artykule zaprezentowany został jeden ze sposobów stosowanych w profilaktyce przemocy w szkole, jakim są mediacje prowadzone w postaci mediacji szkolnych i/lub mediacji rówieśniczych. Mediacja uczy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, bez użycia przemocy, w oparciu o dialog i współpracę na rzecz znalezienia korzystnego dla jej uczestników rozwiązania problemu. Szkolne programy mediacyjne to narzędzie rozwiązywania nie tylko konkretnych konfliktów szkolnych, ale też sposób na rozwijanie umiejętności komunikowania się całej społeczności szkolnej i szansa na zmianę podejścia do konfliktów: odejścia od stylu rywalizacyjnego na rzecz stylu nastawionego na współdziałanie i twórcze poszukiwanie wspólnego rozwiązania.Pozycja The Right to Life Denied: The Culture of Violence along the Us-Mexican Border(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kaczmarek, AgnieszkaWith a focus on Ed Vulliamy's “Amexica: War Along the Borderline” (2010), the outcome of the author's field research in the American-Mexican borderlands, the article aims to present the progressive brutalization of the border's public life. Discussing the quantitative and qualitative scale of violence in Mexico, it explains the main reasons for the escalation of bloodshed, attributable, among other things, to cartels, which function in a similar way to legal international corporations. The article also exemplifies how drug trafficking organizations shape the culture of violence in public space, discourse, entertainment, and education. In addition, the purpose of this paper is to show that to a certain extent the United States is co-responsible for the flourishing culture of violence there, which clearly affects not only its southern neighbor, but also American citizens.Pozycja Tożsamość i trajektorie biograficzne kobiet doświadczających przemocy(Uniwersytet Rzeszowskiego, 2018-06-21) Misiąg, MalwinaPrzedmiotem rozprawy uczyniono subiektywny obraz społecznej rzeczywistości kobiet doświadczających przemocy, którego celem było poznanie tożsamości i trajektorii biograficznych kobiet doświadczających przemocy. W pracy rozpoznano problem przemocy oraz sprecyzowano definicje tożsamości i trajektorii. Jako paradygmat pracy zaproponowano zaś teorię krytyczną z uwzględnieniem feminizmu radykalnego. W związku z paradygmatem pracy odwołano się do postmodernistycznej i dekonstrukcyjnej myśli feministycznej uznającej świat jako serię opowieści bądź tekstów, które wspierają połączenie wiedzy i opresji a badania oparte na metodzie ilościowej za nieprzedstawiające adekwatnych segmentów świata społecznego. W pracy zastosowano zatem badania jakościowe odnoszące się do metodologii teorii ugruntowanej, będącej konsekwencją założeń teoretycznych interakcjonizmu symbolicznego. Za najwłaściwszą metodę uznano autobiograficzny wywiad narracyjny. Rozprawa składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy z nich wprowadza czytelnika w problematykę przemocy. Kolejny ukazuje pomoc udzielną osobom doświadczającym przemocy. Rozdział trzeci przedstawia charakterystykę kobiet doświadczających przemocy. Rozdział czwarty to wprowadzenie do empirycznej części rozprawy. W kolejnych czterech rozdziałach zawarto analizę i interpretację przeprowadzonych badań pozwalających dostrzec biograficzne struktury procesowe porządkujące historie życia kobiet doświadczających przemocy, w tym ich wewnętrzne rozwoje tożsamości.Pozycja Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chodkowski, ZbigniewCzłowiek zachowuje się agresywnie bez względu na wiek. Jest to widoczne coraz częściej zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Agresja zakłóca normalne funkcjonowanie człowieka i zagraża mu w codziennych relacjach. Na podstawie badań przedstawiono występowanie różnych przyczyn i konsekwencji zachowań agresywnych. Artykuł ten jest próbą wyjaśnienia agresji ludzkiej, eksplikuje przyczyny zachowań agresywnych, a także wskazuje na sposoby przeciwdziałania im oraz minimalizowania tych zachowań.Pozycja Zachowania sekstingowe młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Barabas, MagdalenaRozwijające się nowe technologie, zwłaszcza media komunikacyjne, przyczyniły się do intensywności zachowań przemocowych w świecie wirtualnym. Niejednokrotnie z różnymi formami cyberprzemocy łączy się zjawisko sekstingu. Polega ono na przesyłaniu za pośrednictwem różnych mediów osobistych materiałów o charakterze erotycznym, a nawet pornograficznym. Artykuł stanowi pewną próbę zwrócenia uwagi na zjawisko sekstingu oraz skutki niewłaściwego korzystania przez dzieci i młodzież z mediów cyfrowych, szczególnie takich, jak internet czy telefonia komórkowa.Pozycja Zagrożenia towarzyszące nauce zdalnej w domu i szkole w trakcie pandemii COVID-19 – wybrane aspekty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Tłuczek-Tadla, EwaCzas pandemii COVID-19 pojawił się niespodziewanie i objął swoim zasięgiem generalnie wszystkie obszary życia ludzi w różnym wieku. Dla dzieci i młodzieży to czas szczególny, zarówno w zakresie życia rodzinnego, jak również szkolnego. Wielu badaczy podjęło w tym okresie badania dotyczące różnych aspektów ich życia. W tekście zostały zaprezentowane wybrane wyniki badań własnych dotyczących niektórych zagrożeń (przemocy fizycznej i psychicznej, zaniedbywania w rodzinie, cyberprzemocy) towarzyszących młodzieży w domu i szkole. Analiza i interpretacja wyników badań własnych, poprzedzona została rozważaniami teoretycznymi dotyczącymi specyfiki czasu zarazy oraz problematyki zagrożeń. W podsumowaniu znajdą się wnioski wynikające z badań własnych oraz rekomendacje skierowane do rodziców, nauczycieli oraz młodzieży.Pozycja Zjawisko przemocy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Misiąg, MalwinaThe article presents an analysis of the phenomenon of violence, one of the most crucial social problems affecting modern family. The quantitative data concerning the range of the problem shows that the people most affected with violence are women and children, and the people suspected of using violence in families are men. Moreover, the data indicates the forms of violence most often reported by the victims. Bearing in mind the fact that the problem of violence is both the result of and the reason for a family dysfunction, it is crucial to emphasize the importance of preventing and counteracting violence as well as creating a consistent system of aid for the wronged. It is the social workers, police officers, therapists and other representatives of widely understood social services who on daily basis prevent family violence with actions based on legal acts. The effectiveness of their actions depends on their professionalism and commitment which influence the citizens’ feelings of security and trust in assisting institutions.Pozycja Zombie nad Wisłą. Na marginesie powieści Igora Ostachowicza i Jacka Dehnela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Piechota, DariuszThis article is an attempt to answer the question why zombie motif is so popular in contemporary Polish literature. The author analyses two novels („Noc żywych Żydów” by Ostachowicz, „Ale z naszymi umarłymi” by Dehnel) in which zombies appear. In Ostachowicz’s novel they symbolize Jewish people, who were killed during the 2nd World War. In his story the writer indicates the fact that Polish society has forgotten about their existence. Whereas in Dehnel’s novel zombie symbolizes fascism which is rising in contemporary Poland. It is worth mentioning that both writers use post-apocalyptic genre to talk about fears and prejudice of Polish society. What is more, the writers indicate that violence is now a huge problem in Poland. This convention seems to be the most adequate to discuss about moral condition of society.