Przeglądanie według Temat "values"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 28
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aksjonormatywny paradygmat nauki prawa administracyjnego i jego metodologiczne konsekwencje dla nauki administracji i nauki polityki administracyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Peszkowski, SławomirNormatywne konstrukcje prawa administracyjnego stanowią funkcję wartości wyróżnianych ze względu na dobro wspólne (dobrostan wspólnoty). Prawo administracyjne tworzy zarazem podstawę do wykonywania administracji publicznej, której differentia specifica stanowi realizowanie lub ochrona prawnie relewantnych wartości w sposób bezpośredni. Z perspektywy tych generalnych założeń uzasadnione staje się dokonanie konceptualizacji aksjonormatywnego paradygmatu nauki prawa administracyjnego jako koncepcji badawczej możliwej do zastosowania w badaniach szczegółowych, bez konieczności każdorazowego rekonstruowania podstaw teoretyczno-metodologicznych. Daje to uniwersalną teoretyczno-metodologiczną podstawę do badań dogmatycznych w zakresie nauki prawa administracyjnego. Z perspektywy triady nauk administratywistycznych przyjęcie w nauce prawa administracyjnego paradygmatu aksjonormatywnego daje podstawę do zrekonstruowania adekwatnych teoretycznie i spójnych metodologiczne założeń w odniesieniu do nauki administracji i nauki polityki administracyjnej. Założenia te można ująć w postaci aksjonormatywnego schematu eksplanacyjnego dostosowanego do specyfiki tych nauk. Przyjęcie aksjonormatywnego schematu eksplanacyjnego w zakresie nauki administracji i nauki polityki administracyjnej pozwala adekwatnie identyfikować eufunkcje i dysfunkcje administracji publicznej, w sposób respektujący konstytutywne uwarunkowania administracji publicznej w demokratycznym państwie prawnym.Pozycja Aktywność protestacyjna Polaków w latach 1989-2009(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Sekuła, PaulinaThe study tackles the problem of Poles’ protest activity after the fall of communism. It engages in empirically testing whether the protest mobilization in Poland, comparatively low in the initial stage of democratic transformation, had strengthened since then. The results of surveys analyzed in the paper prove that whereas the level of protest support had risen, protest activity had even declined. Most active were several occupational groups, who in consecutive waves of protest acted in defence of their economic interests, mainly by going on strikes. Disputes concentrated on values, including the post-materialist, were episodic.Pozycja Aller plus loin dans vos peintures... O Portrecie Czapskiego Wojciecha Karpińskiego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Trygar, BarbaraThe article analyzes the book A Portrait of Czapski by Wojciech Karpiński. In the first part the author describes Czapski’s life and artistic work and in the second one, his paintings, The Boy in Front of de Staël and Self-portrait in the Mirror (Mirrors). Czapski interprets the world using geometric figures; they help him to show the tension between the sacred and the profane, at the same time marking out the direction and way to genuine values. Czapski experiences beauty the moment he discovers truth in a work of art.Pozycja Corporative culture as an instrument of human resources management(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Milushyna, MarynaThe article is devoted to the study of the corporate culture of organizations as a strategic tool in human resource management system. The essence of «corporate culture» concept has been studied and explained from the positions of psychology. We consider the main components of the corporate culture. Corporate culture is represented as a socio-psychological phenomenon, which actually determines the nature of the organization (corporate environment) and, consequently, the content of its activity, creating the appropriate worldview, value-regulatory, as well as behavioral patterns of its functioning. The views of foreign and national scientists concerning the classification of organizational culture typologies are analyzed. The article contains a number of theoretical conclusions, practical tips and advices on the further development of the corporate culture of the organization.Pozycja Financialization of Values – An Institutional Anatomy of the Financial Crisis(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pyrkosz, Damian S.The aim of the paper is to present the idea that values inherently affect economic outcomes, and hence can be considered a powerful economic institution. The change of values consequently imposes a shift in economic institutions. The testing ground for examination of the above thesis is the economic downturn which began in the USA in 2007 and spilled all over the global markets. Commencing with reference to authors defining institution and their role in economy and society, the article goes on to present how values were capable of bringing change to the way markets operated by means of several mechanisms of institutional change, Financialization, understood as removing all norms and constraints on what can be traded, of the world values and consequently economic (market) and political institutions (the State) was the key process that linked all these elements and adversely affected the global community. The cited instances of the decline of values that followed suit were the rise of the role of money (at the cost of values), decline of human relationships (at the expense of transactions), and disregard for cooperation (taken over by competition) as a vital element of the economic institutions.Pozycja Integrating Culture into (Sustainable) Development – Values, Implications and Dilemmas(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Pyrkosz, Damian S.The paper deals with the issue of the role of culture as an element of the sustainable development paradigm. However culture as an element of economic analysis of development had been underestimated for a long time, the rise of the paradigm of sustainable development made a window of opportunity for culture in this context. As the shift from the industrial to sustainable model necessitated change of the values pursued, culture has made its way to the development policy due to its integrative approach to economic, social and natural systems. In this context the paper aims to firstly present a brief outline of the landmarks in economic writings and the authors that drew attention to the value of cultural aspects in economic analysis. Then it goes on to identify characteristics of sustainable development that made it possible to naturally fit cultural considerations into the paradigm framework. Finally, the paper identifies a set of traits for culturally sustainable development and supports them with examples verifying the role of culture in economic development with a special focus to the European Union countries. The paper concludes with a critical account of features that make it difficult to include culture into the development analysis that have its roots either in the history of economic thought, cultural or psychological considerations.Pozycja Man and Relationships in Economy – the Sustainable Development Perspective(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Pyrkosz, Damian S.The paper deals with the idea of human relationships in the context of economic development and particularly its importance for the idea of sustainable development. The very issue that relationships determine the outcomes of economy is not new. Beginning with the Founding Father of classical economics, Adam Smith who emphasized the idea that people act differently in market and nonmarket – for example family – situations to maximize their benefits. One of the most significant emphasis on the value of relationships for economic development was made by Karl Polanyi in its social embeddedness of economic systems. Today the value of relationship is gaining recognition in economics and has led to emergence of the relationships economy. Yet the most important long-term consequence of relationships is that they have become to be recognized as another critical economic and social resource and as such play a critical role in gaining competitive advantage. In this way relationships can be of critical importance not only for sustainable development but also as a measure protecting against the odds of economic downturns since they are frequently rooted in the decline of values and human relationships.Pozycja Maturzyści o wartościach – deklaracje, oczekiwania, wnioski(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kopeć, UrszulaThe article discusses the results of studies on values declared by high school graduates. The survey was conducted in September 2017 in two high schools in Rzeszów. 130 respondents were asked to point out 3 of the most treasured positive values and 3 of the most undesirable anti-values. The high school graduates were also asked what they expected from their Polish teachers who discover the world of values with them. The analysis of students’ answers indicates that high school graduates appreciate the most the following values: love, family, friendship. By contrast, they consider hatred, falsehood, disease and egotism to be the most unwanted anti-values. In the respondents’ view it is worth discussing thoroughly and delving into the meaning of notions such as: erotic love, friendship, freedom or hatred.Pozycja Mediolingwistyczna analiza wartości w polskich filmach fabularnych opartych na faktach(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-07-07) Kuraś-Szczepanek, KlaudiaCelem badań pracy doktorskiej jest analiza wartości promowanych w serii polskich filmów fabularnych opartych na prawdziwych wydarzeniach. Podstawę materiałową stanowią produkcje – „Nad życie”, „Mój biegun”, „Bokser”, „Cisza”, „Krzysztof”, „Laura” – emitowane w latach 2010-2013 jako cykl obrazów pt. „Prawdziwe historie” za pośrednictwem stacji TVN. Niniejsza praca doktorska składa się z sześciu rozdziałów. Trzy pierwsze stanowią część metodologiczno-teoretyczną, kolejne zaś – dział badawczy. Każdy rozdział zakończony jest wnioskami. Pierwszy rozdział pracy opisuje podstawowe założenia mediolingwistyki. Rozdział drugi rozprawy poświęcony jest problematyce rozumienia filmu oraz przypisywanej mu roli w szerzeniu pewnych postaw, wzorców czy zachowań. Trzeci rozdział dotyczy aksjologii, a przede wszystkim różnorodnego rozumienia słowa wartość czy heterogenicznych hierarchii zależnych zarówno od kultury, w jakiej człowiek wzrasta, środowiska rodzinnego, jak i indywidualnych cech osobowości. Analityczna część pracy doktorskiej składa się z trzech rozdziałów, poświęconych kolejno wymienionym wartościom – miłości, rodzinie, życiu i zdrowiu. Każdy z rozdziałów zawiera opis i analizę wybranych filmów, ich głównych komponentów – obrazu, słowa, gestu czy muzyki – mających wpływ na wyodrębnienie poszczególnych kwestii aksjologicznych.Pozycja Ontyczny status wartości w myśli politycznej rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego na przykładzie poglądów Mikołaja Bierdiajewa i Iwana Iljina(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Krasucka, KatarzynaВ начале статьи дается краткая характеристика русского религиознофилософского ренессанса. Далее, из взглядов и идей Н.А. Бердяева и И.А. Ильина выделяются аксиологические темы. Автор приходит к убеждению, что метафизический (у Бердяева) и онтический (у Ильина) статус ценностей определяет характерные для Н.А Бердяева – персонализм и „левизну”, а для И.А. Ильина – идеализм и консерватизм.Pozycja Patriotyzm jako wartość w serialu telewizyjnym na przykładzie „Czasu honoru. Powstanie”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Molicka, PaulinaThis article is devoted to the issue of valuation in a television series. The exemplification material comes from the popular Polish production “Czas honoru. Powstanie”. The text aims to present representative examples – mainly the attitudes of young people who can be a model for modern generations of Poles.Pozycja Perspectives of transformational shifts in Ukraine and Poland through the prism of values survey(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zhurauliou, Aliaksei; Gerasymenko, SergiyThe article is devoted to the Values Survey in Ukraine and Poland. The assessment of economic transformation should be comprehensive and the prism of values might give a deeper insight on country’s development. The values are important as in both countries it’s the people who vote and select the leaders who decide what way to rule the country We have selected some of the polls that we think are determining the institutional environment in Ukraine and for definition of the trajectory of the transformation of the national economy. It should be noted that the results are presented for Ukraine back in 2011, which, in our opinion, makes it possible to fundamentally assess historical events in Ukraine starting in 2013. For Poland the data comes from 2012. The research is divided into thematic sections – family, politics, children, upbringing, religion, etc., and respondents are differentiated by sex and age. In all tables the total number of respondents is 1500 for Ukraine and 966 for Poland. Thus, the prospects for the development of the national economy of Ukraine and Poland are evaluated through the prism of the study of values. The transition from extractive institutions to inclusive ones is complicated by the low level of public confidence in official institutions, the low involvement of the population in the activities of the authorities, political parties, etc. The low level of financial convergence, together with low confidence in banks, makes it impossible to develop the country’s financial system, poses a threat to national economic security, and so on. At the level of official statistics, in our opinion, it is advisable to implement the concept of institutional statistics – the official statistics sector, which explores the “rules of the game”.Pozycja Przestrzenie sacrum i wartości w życiu oraz twórczości Witolda Cęckiewicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Turbasa, JakubŚp. profesor Witold Cęckiewicz (1924–2023) był jedną z czołowych postaci polskiej architektury i urbanistyki po II wojnie światowej. Jego zasługi w tych dziedzinach są nie do przecenienia. Szczególną rolę w jego twórczości odegrały obiekty o przeznaczeniu sakralnym. Na przestrzeni niemal 50 lat zrealizował kilkanaście kościołów, katedrę, kaplice, sanktuarium, rozbudowę cmentarza, a także odpowiadał za przebudowy istniejących świątyń. Artykuł porusza tematy dotyczące okoliczności ich powstawania, motywacje autora, wartości, przyświecające idee oraz istotne wydarzenia z życia. Stanowi także próbę analizy ewolucji tendencji projektowych na przykładach realizowanych obiektów o wspomnianym przeznaczeniu. Na tle innych budowli ukazują największe przeobrażenia alfabetu architektury, którym się posługiwał – od koncepcji w duchu międzywojennej klasycystycznej stylistyki i socrealizmu, poprzez tendencje modernistyczne, odwołania do cech regionu, a skończywszy na postmodernistycznych inklinacjach.Pozycja Przygotowanie wychowanków do odpowiedzialności ważnym zadaniem w czasach licznych zagrożeń aksjologicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Długosz, AgnieszkaW dzisiejszych czasach braku jasnej hierarchii wartości, upadku autorytetów wprowadzanie wychowanków w świat wartości staje się dla wychowawców prawdziwym wyzwaniem. Właściwa hierarchia wartości jest czynnikiem niezbędnym do świadomego życia i podejmowania odpowiedzialnych decyzji, dokonywania pewnych wyborów oraz przejawiania określonych zachowań. Przygotowanie do życia w społeczeństwie wiąże się z kształtowaniem niezależności, wolności, podmiotowości, umiejętności dokonywania racjonalnych wyborów i ponoszenia za nie odpowiedzialności. Wychowanie do odpowiedzialności jest zadaniem ważnym w obliczu licznych zagrożeń aksjologicznych występujących w wielu obszarach życia człowieka. Niestety, nie jest to zadanie łatwe w czasach powszechnego zaniku poczucia odpowiedzialności. Odrzucanie odpowiedzialności jest konsekwencją błędnego rozumienia wolności. W artykule zasygnalizowano konieczność przygotowania wychowanków do odpowiedzialności jako wartości, która powinna stanowić cel edukacyjny.Pozycja Social and cultural determinants of formation of the system of teachers values(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Frączek, Zofia; Pelekh, Yurii; Yanitskiv, Mikhail Sergeyevich; Salassa, MonicaOn the basis of the cross-cultural research conducted in four European countries, the general regularities of teachers values system formation in the course of their professional development are described. Influence of specialization, and also gender, ethnic and confessional origin on the process of teachers values system formation is analyzed.Pozycja Struktura i funkcje systemu wartości organizacyjnych w kierowaniu zasobami ludzkimi(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-06-12) Depa, EwaCelem rozprawy doktorskiej było przedstawienie struktury, funkcji oraz znaczenia wartości organizacyjnych w procesie kierowania zasobami ludzkimi. Dysertacja została podzielona na trzy części: teoretyczną, metodologiczną i empiryczną. W części teoretycznej zwrócono uwagę na różnorodność sposobów ujmowania terminu „wartości” przez przedstawicieli tych kierunków, opisano typy osobowości człowieka występujące w organizacji, style kierowania i najważniejsze wartości organizacyjne. Zwrócono również uwagę na znaczenie i rolę kapitału ludzkiego w organizacji oraz istotę i znaczenie kultury organizacyjnej. Część metodologiczna przedstawia cel i zakres badań empirycznych, zostały w niej także sformułowano problemy i hipotezy badawcze. W części empirycznej zaprezentowana została analiza materiału empirycznego w poszczególnych organizacjach. Badania zostały przedstawione w formie graficznej za pomocą tabel i wykresów. Autorka dysertacji w swojej pracy uwzględniła niektóre spośród wielu zagadnień badawczych, związanych z tym zjawiskiem. Zaprezentowany temat rozprawy jest problemem badawczym, który analizowany jest z perspektywy wielu nauk społecznych i humanistycznych oraz posiada wieloaspektowy i wielopłaszczyznowy charakter.Pozycja Teatr czasu wojny 1939–1945 w świetle zadań i wartości(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Zawistowska, MonikaThe publication describes the activity of Polish theater during the Second World War. It is an attempt to look at theater from the perspective of the tasks and values it presented in this particularly difficult period. The article describes the functioning of open and underground theaters and theaters operating in concentration camps. The above-mentioned activities cannot be reduced to one formula or a specific species. In these conditions, the artistic level and innovation of many performances amaze. Paradoxically, this most dramatic theater achieved its greatest autonomy during the occupation. It has become a useful tool for restoring human dignity and art.Pozycja The Aspects of Educational Globalization in the Context of System Globalization(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Mykhaylyshyn, Galyna; Kondur, OksanaThe article is devoted to the study of the processes in the modern world educational system in the conditions of globalization. An effort of systematically analysis of the characteristics of the institutional dimension of internationalization and transformation of the educational system in a globalized world. It is proposed to use globalization and the informational and technological revolution to rebuild education in the direction of its democratization and progressive social changes radically. In order to solve these problems there exist a necessity in the education to become a social institution in the interests of the social majority, as it proposed by representatives of modern pedagogy.Pozycja Twórczość patriotyczna Władysława Grodeckiego Aspekty kulturowo-językowe(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-09-23) Grunwald, JadwigaRozprawa stanowi językowo-kulturową analizę twórczości patriotycznej krakowskiego podróżnika Władysława Grodeckiego (1942-2018). Praca obejmuje sześć rozdziałów. W pierwszym rozdziale, zatytułowanym „Wartościowanie w języku i kulturze”, omówiono podstawy metodologiczne aksjolingwistyki oraz językowe narzędzia aksjologizacji. W drugim rozdziale nakreślono sylwetkę Władysława Grodeckiego oraz zaprezentowane największe osiągnięcia podróżnicze oraz najważniejsze nagrody i odznaczenia, które Grodecki otrzymywał za swoją działalność patriotyczną. Trzeci rozdział prezentuje cel pracy, metodologię badań i materiał badawczy. Korpus składa się z artykułów prasowych oraz tekstów z autorskiej strony internetowej. Kolejny rozdział to „Tematyka twórczości publicystycznej Władysława Grodeckiego”. Analiza twórczości Władysława Grodeckiego podzielona została na dwie części: kulturową oraz językową. Analiza kulturowa obejmuje następujące zagadnienia: patriotyzm; piękno polskiej historii i jej zabytków; wzorce do naśladowania; rola religii i kult Jana Pawła II; losy Polaków za granicą; kręgi emotywne oraz wizerunek Polski i Polaków za granicą. Druga część analizy rozprawy nosi tytuł „Językowa analiza twórczości patriotycznej Władysława Grodeckiego”. Ukazane w nim zostały zabiegi wartościowania stosowane przez Grodeckiego na trzech różnych płaszczyznach: na poziomie aktów mowy, leksyki oraz poprzez wykorzystanie środków stylistycznych.Pozycja Wartości i antywartości. W stronę szkoły aksjologicznie uniwersalnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szmyd, KazimierzArtykuł jest próbą ukazania kondycji wychowawczej szkoły w perspektywie przemian kulturowych i cywilizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem doby ponowoczesnej. Jest to także spojrzenie na historyczny rozwój aksjologii i teleologii szkoły w procesie przemian na tle różnych stanowisk i orientacji filozoficznych, antropologicznych i pedagogicznych. Głównym tłem rozważań jest kryzys szkoły, jej roli w kształtowaniu norm współżycia społecznego i zasad etyki międzyludzkiej w lokalnym i globalnym świecie. Autor wskazuje na przyczyny, przejawy i zagrożenia wynikające z dehumanizacji współbycia ludzi, ignorowania wartości uniwersalnych, które mają swoje źródło w antropologii humanistycznej. Głównym wątkiem wykładu jest postulat odwołania się do podstaw antropologii humanistycznej w wychowaniu. W tekście formułuje się tezę, zgodnie, z którą istnieje potrzeba zasadniczej rekonstrukcji działalności szkoły jako środowiska kształtującego wartości ogólnoludzkie. Powinna stanowić opozycję wobec rozpowszechniających się antywartości w coraz bardziej „odczłowieczonym” świecie. Artykuł jest też próbą zarysowania głównych postulatów antropologii wychowawczej współczesnej szkoły.