Przeglądanie według Temat "university"
Aktualnie wyświetlane 1 - 15 z 15
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A University as a Driving Force of Ecological Initiatives for Society(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Sobczyk, Wiktoria; Ciepiela, MaciejThis paper emphasizes the role of universities in encouraging ecological initiatives for sustainable development. We characterized the origin of sustainability and its consistency with the Constitution of the Republic of Poland. Moreover, we present ecological education as the concept of lifelong learning in the spirit of respect for the natural world. The examples of pro-ecological higher education initiatives were described, such as Poznan School of Logistics (“EKO-LOG” programme), Jan Kochanowski University of Kielce and the University of Social and Medical Sciences in Warsaw (education of ethnic minorities), Andrzej Frycz-Modrzewski Krakow University and the University of Agriculture in Krakow (Friend of the National Park educational program) as well as the AGH University of Science and Technology (continuing education). It has been shown that schools and universities play a major role in environmental education not only for children, but also adults. It is worth mentioning that the potential and clout of universities should be continuously employed in the environmental movement.Pozycja Competency-Based Approach in Differentiated Instruction of English for Specific Purposes to it-Students(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Synekop, OksanaThe article considers the competency-based approach in differentiated instruction of English for specific purposes at university level. It also outlines professional communicative foreign language competence and interdisciplinary competence for successful differentiated instruction of English for specific purposes to information technology students of universities.Pozycja Czynniki wpływające na wybór kierunku studiów przez studentów – badania pilotażowe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Michno, Małgorzata; Lib, WaldemarW artykule poruszono niezwykle ważną i aktualną problematykę dotyczącą wyboru kierunku studiów po ukończeniu szkoły średniej. Wybór ten stanowi bardzo ważną decyzję życiową, która może decydować o przyszłości zawodowej i społecznej młodego człowieka. Jest on tym trudniejszy, że obecnie szybkie tempo rozwoju technologicznego generuje bardzo szybkie zmiany na rynku pracy. Dziś cenione zawody za kilka lat mogą stracić na znaczeniu, a dzisiaj niszowe – stać się bardzo atrakcyjne i prestiżowe za kilka lat. Pewne zawody występujące obecnie na rynku pracy za 10 lat mogą już nie istnieć i zostaną zastąpione innymi, jeszcze niewystępującymi obecni. W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych na studentach wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego, dotyczących czynników wpływających na ich wybór kierunku studiów. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem ankiety elektronicznej dostępnej przez internet.Pozycja Filozoficzna strategia dekonstrukcji i jej oblicza we współczesnym świecie(Autor, 2016) Łażewska, DorotaДеконструкция – это современная концепция, которая преобразовывает способы мышления и действий человека. Эту cтратегию описывает Жак Деррида, французский мыслитель. Деконструкция ставит под сомнение традиционный образ мышления в соответствии с бинарной схемой Платона: истина / ложь, причина / следствие, теория / практика. Результатом является разрушение авторитета учителя и университета. Проявление этой стратегии приводит к деконструкции любой идентичности. Мыслительная стратегия деконструкции нацелена на отрицание вневременных ценностей объективной истины.Pozycja Formation of Planetary Consciousness and the Noosphere Mentality of the Universities’ Students as a Condition for Sustainable Development(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Terentieva, Nataliia; Yashnik, SvetlanaThe article represented the idea that universities as centers of formation of the new thinking noosphere, noosphere consciousness perform another function center for training specialists in sustainable development society. The University is regarded as the center of human formation, which has critical and innovative thinking, able to continuous self-development and self-improvement for the purpose of self-realization.Pozycja Gdy nauka staje się grą… (De)konstruktywnie i krótko o pewnych (nieczystych) regułach świata akademii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Krzych, Bartłomiej K.Tekst jest omówieniem wybranych negatywnych zjawisk ze świata akademii. Za takie zjawiska uważa się m.in. punktozę i grantozę, drapieżne i kradzione czasopisma czy praktycyzm. Sprawiają one, że nauka staje się grą, w której biorą udział nie tylko ludzie nauki, ale również różnego rodzaju oszuści próbujący wykorzystać naukę i akademię do własnych celów (najczęściej zarobkowych lub prestiżowych). Na początku sformułowana zostaje szeroka definicja nauki oraz twierdzenie wstępne o istnieniu dwóch światów nauki (akademickiego oraz pozaakademickiego), które wzajemnie na siebie wpływają. Następnie omówione są symptomatyczne negatywne zjawiska dotyczące nauki (np. podniesienie nauki do rangi swoistego objawienia, a więc apodyktycznego wyznacznika tego, co prawdziwe), które zachodzą w świecie pozaakademickim, skutecznie wpływając na deformację nauki i jej obrazu (np. skrajne upraktycznienie nauki oraz wyrugowanie metafizyki). Następnie podaję przykłady jednostronnych lub nie do końca uczciwych uzusów nauki w obrębie świata akademii prowadzących do jej (tj. nauki) zrelatywizowania, subiektywizacji, deobiektywizacji, a w konsekwencji praktycystycznego nihilizmu. Kolejna część tekstu jest poświęcona zjawiskom ściśle naukowym odnoszącym się do jej struktur (finansowanie, publikowanie, rozliczanie naukowców), pokazuje, iż nieuczciwość wkrada się na każdy poziom życia naukowego (dotyczy to również samych prac naukowych, w których zdarza się, że autorzy wypowiadają się na tematy, co do których nie mają wystarczających kompetencji, jak jest to w przypadku humanistów interpretujących na swój sposób pojęcia i badania funkcjonujące w ramach nauk szczegółowych). W zakończeniu znajduje się krótkie podsumowanie przeprowadzonych rozważań oraz postulat dotyczący autentyczności naukowej.Pozycja „Green Office” jako forma oddolnej studenckiej inicjatywy wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju na uniwersytetach(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2021) Rusak, Kseniya; Batorczak, AnnaCelem artykułu było opracowanie wskazówek do założenia Green Office na uczelniach w Polsce na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego. Green Office to sieć uniwersyteckich inicjatyw studenckich, w celu motywowania społeczności uniwersyteckiej do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Podstawą opracowania były wyniki badań przeprowadzonych według autorskiej metody oceny inicjatyw Green Office na uniwersytetach w Holandii i na Białorusi. Opracowanie może przyczynić się do założenia i efektywnego działania Green Office na uniwersytetach w Polsce.Pozycja Kapitał relacyjny jako element kapitału intelektualnego szkoły wyższej w warunkach GOW(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Piasecka, AgnieszkaCelem artykułu jest przedstawienie pojęcia i specyfiki pomiaru kapitału relacyjnego w szkole wyższej. Kapitał relacyjny jest jednym z komponentów kapitału intelektualnego i odnosi się do powiązań uczelni z interesariuszami. Jest zasobem niewidzialnym. W mierzeniu kapitału relacyjnego wykorzystywane są mierniki zaczerpnięte z modeli zarządzania kapitałem intelektualnym, zaadaptowanych w uczelniach. Artykuł powstał na podstawie przeglądu literatury oraz analizy wybranej strategii działania szkoły wyższej, opracowanej z wykorzystaniem Strategicznej Karty Wyników.Pozycja Kształcenie dualne czy zawodowe – przygotowanie osób młodych wchodzących na rynek pracy na podstawie doświadczeń zarządzających, wyniesionych z funkcjonowania wybranych firm w SSE Jasionka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zawada, PiotrW ramach swoich działań statutowych Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. zarządza strefami inwestycyjnymi, w których przedsiębiorcy z całego świata lokują swoje biznesy. Okazuje się, że w ostatnim czasie wielu z nich ma poważne problemy z młodymi pracownikami, którzy opuszczają mury uczelni i podejmują pierwszą pracę, trafiając do zespołów, które stanowią kopie amerykańskich, kanadyjskich, niemieckich, włoskich i innych działów firm macierzystych. Okazuje się, że model kształcenia na poziomie wyższym obecny w Polsce znacząco różni się od potrzeb współczesnych pracodawców. Celem artykułu jest próba ukazania zjawiska luki kompetencyjnej wśród polskich pracowników na przykładzie branży lotniczej i motoryzacyjnej.Pozycja Model kształcenia na odległość na przykładzie Politechniki Częstochowskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kucharczyk, Zygmunt; Walasek, TomaszW artykule przedstawiono model kształcenia na odległość przyjęty aktualnie w Politechnice Częstochowskiej. Przedstawiono kolejne etapy wprowadzania e-learningu w uczelni, w tym doświadczenia związane z przygotowaniem uczelni do realizacji e-zajęć. Omówiono ramy organizacyjne, formalne i metodologiczne przyjętego modelu kształcenia komplementarnego, szczególny nacisk kładąc na dokumentację związaną z przygotowaniem e-kursów. Jako platformę e-learningową wybrano Open Source CMS Moodle.Pozycja Motywy wyboru studiów przez studentów – sprawozdanie z badań pilotażowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Czerwonka, Anna; Lib, WaldemarRozważania ujęte w artykule dotyczą motywów wyboru uczelni oraz kierunku studiów przez absolwentów szkół średnich , a także wyobrażeń studentów na temat ich przyszłości na rynku pracy. Badania zostały przeprowadzone wśród studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego i Politechniki Rzeszowskiej w maju 2019 r. Dla porównania przedstawione zostały także wyniki badań przeprowadzone w tym zakresie w 2004 r. przez GUS. Pozwoliło to na porównanie motywów, jakimi kierowali się absolwenci szkół średnich w przeszłości i obecnie podczas wyboru kierunku studiów.Pozycja Ocena wiarygodności internetowych serwisów wybranych polskich wyższych uczelni niepublicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Czerwiński, AdamCel: Celem artykułu jest dokonanie i przedstawienie oceny wiarygodności internetowych serwisów wybranych polskich wyższych uczelni niepublicznych. Koncepcja, metody badań: Sięgając do definicji terminów związanych z pojęciem wiarygodność odniesiono je do serwisów internetowych. Na tej podstawie stworzono konceptualne ramy oceny wiarygodności dla takich serwisów. Ramy te posłużyły do oceny wiarygodności internetowych serwisów wybranych wyższych uczelni niepublicznych w Polsce z wykorzystaniem metody sondażowej i oryginalnego narzędzia. Ranking wiarygodności badanych serwisów internetowych utworzono wykorzystując metodę TOPSIS. Wyniki i wnioski: W artykule pokazano, że zestaw cech i kryteriów używanych do oceny wiarygodności serwisów internetowych można uporządkować w formie konceptualnych ram obejmujących trzy wymiary: zdolność serwisu do zapewniania wiarygodności, życzliwość projektantów, twórców i administratorów serwisu w zakresie gwarantowania wiarygodności oraz uczciwość właścicieli serwisu. Efektem pracy w tym zakresie było skonstruowanie narzędzia badawczego do dokonywania oceny wiarygodności serwisów internetowych. Z kolei końcowym efektem takiej oceny jest ranking wiarygodności internetowych serwisów wybranych wyższych uczelni niepublicznych działających w Polsce.Pozycja Retrospective Analysis of Studies on Differentiated Instruction of English for Specific Purposes(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Synekop, OksanaThe article represents the historical analysis of differentiated instruction of English for specific purposes at university level. It also defines the factors contributing to successful use of differentiated instruction in teaching English for Specific Purposes to information technology students of universities.Pozycja Rzeszowska uczelnia techniczna 1951-2016. Od Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej do Politechniki Rzeszowskiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-04-21) Ruszel, JoannaDysertacja Rzeszowska uczelnia techniczna 1951-2016. Od Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej do Politechniki Rzeszowskiej stanowi próbę całościowego spojrzenia na historię najstarszej uczelni wyższej w Polsce południowo-wschodniej. W pracy ukazano genezę powstania w Rzeszowie wyższej szkoły o profilu technicznym. W trzech rozdziałach omówiono fazy jej rozwoju, począwszy od Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej (założonej w 1951 r.), a kończąc na Politechnice Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza. Ponadto przedstawiono zmiany strukturalne, kadrowe, proces zwiększania liczby studentów. Autorka sięgnęła po materiały źródłowe związane z inwestycjami i resortowymi kontrolami na uczelni. Jeden rozdział został poświęcony biografiom rektorów rzeszowskiej uczelni technicznej. W monograficznym opracowaniu nie zabrakło prezentacji poszczególnych wydziałów oraz innych, ważnych jednostek międzywydziałowych i ogólnouczelnianych. Zaprezentowano tu m.in. Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej, szczególne wzmacniający ponadregionalny prestiż uczelni. Kolejny rozdział dotyczy studentów i organizacji studenckich, zawiera też ocenę studenckiej mobilności międzynarodowej. Część zasadniczą pracy zamyka bogata w szczegóły analiza miejsca uczelni w regionie i w środowisku akademickim. Tekst jest bogato ilustrowany archiwalnymi fotografiami, ale także autorskimi tabelami i wykresamiPozycja The Role of the University in Environmental Education. The Problem of Particulate Pollution in Poland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Ciepiela, Maciej; Sobczyk, WiktoriaUniversity didactics determines the individual’s place in the educational process as well as provides for a multidirectional continuing education which environmental protection is an important point. This discipline perfectly combines methods of working and scientific research. This paper describes particulates which are produced naturally and by anthropogenic sources. The influence of fossil fuel combustion on atmosphere conditions in a large urban agglomeration is shown. I discuss the causes of the high concentration of particulate matter pollution in Poland, which is tied to city planning and the development of the energy industry as well as the municipal and residential sector. The effects of introducing a ban on burning solid fuels in Krakow are reported.