Przeglądanie według Temat "unemployment"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A graduate in the labour market – a partnership for problem solving(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Łagowska-Cebula, MonikaFinishing education and entering the labour market is a key step in the life of every young person. At this point the individual departs from their well-known environment. In this environment many convictions are acquired and strategies to handle the requirements of the system are learnt. Even though these strategies do not always lead to the development of the individual, they give them a sense of security. These mechanisms probably become automated and cease to be a cause of stress (Rożnowski 2009: 21). The labour market, however, is a new environment which can cause some anxiety and lead to many stressful situations. The individual must find their feet in an environment where the consequences of failure to fulfil certain obligations can result in a significantly higher penalty than in the education system. The labour market consists of potential employees capable and willing to work and employers willing to hire workers (Szaban 2013: 15) and that is why, the lack of diligence and punctuality as well as the neglect of duty result in loss of employment and subsequent exclusion from that environment. Certainly, at certain stages of education, like for instance university, students can also be threatened with expulsion, but before it actually happens they have many more opportunities to rehabilitate themselves than most employees in the labour market. The labour market conditions which are encountered by young people are also important because they directly contribute to their living situation. Young adults who live with their parents are considered to be lazy and unwilling to rise to the challenge of self-reliance. However, most frequently it is the lack of financial resources to rent a flat (not to mention to purchase it) that is the reason for this situation. In 2012, the percentage of people in Poland aged 18 to 34 living with their parents was 60.2% and 27 – 48.1% in the EU (Central Statistical Office 2013: 11). The purpose of this article is to present the situation encountered by university graduates while seeking their first job. The present situation of the labour market in Subcarpathian Voivodeship, the assistance offered to former students by the District Employment Agency, and their opinion on this aid will be discussed.Pozycja Aktywne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Danecka, MartaW artykule poruszony został problem wykluczenia społecznego w kontekście powrotu na rynek pracy. Punktem wyjścia jest brak możliwości aktywizowania osób wykluczonych poprzez ofertę pomocy społecznej. Podkreśla się także skutki uboczne, których doświadczają jej podopieczni: bierność, dziedziczenie stylu życia z zasiłków socjalnych oraz brak motywacji do integracji ze środowiskiem lokalnym. Wytyczne co do kierunków polityk społecznych w ramach unijnego modelu rozwoju sprawiły, że polityka społeczna, a w szczególności tzw. polityka aktywizacji poszukuje metod przeciwdziałania tym patologiom. Poprzez włączenie podmiotów ekonomii społecznej i sektora pozarządowego do realizacji zadań na płaszczyźnie pomocy społecznej powstała szansa odejścia od traktowania jej jako instytucji transferów socjalnych. Powstała wielosektorowa pomoc społeczna oparta na trzech filarach: opiekuńczym (tradycyjnym), prozatrudnieniowym i reintegracyjnym, który realizowany jest poprzez tworzenie instytucji zatrudnienia socjalnego. Nowy system zakłada warunkowanie pomocy. W artykule zaprezentowano podstawowe dane dotyczące potencjału zatrudnienia socjalnego oraz beneficjentów korzystających z aktywizujących form wychodzenia z wykluczenia. Zwrócono uwagę, że podstawowym problemem w procesie aktywizacji osób długotrwale bezrobotnych jest bardzo niska skuteczność i bardzo znikomy efekt zatrudnieniowy po ukończeniu kursu. Kwestia ta ukazana jest z dwóch perspektyw: ilościowej –za pomocą wskaźników statystycznych i jakościowej –określenie motywacji do podejmowania aktywności. Obraz statystyczny dają wartości dwóch wskaźników: ukończenia zajęć reintegracji społeczno-zawodowej i ekonomicznego usamodzielnienia się. Perspektywa jakościowa opiera się na ukazaniu (na podstawie wyników badań sondażowych) postaw klientów pomocy społecznej wobec aktywizacji społeczno-zawodowej, motywów podejmowania działania oraz wizję podejmowanych w przyszłości form pracy zarobkowej.Pozycja Analiza zróżnicowania poziomu rozwoju poszczególnych regionów i ich rynków pracy w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Valente, RiccardoW artykule przedstawiono analizę danych i uwagi teoretyczne, pozwalające wyjaśnić zróżnicowanie regionalne w Polsce na podstawie teorii keynesowskiej oraz stwierdzić, że zróżnicowania dochodu na mieszkańca i kondycji zarejestrowanych na rynku pracy są ściśle między sobą powiązane. Zwrócono także uwagę na to, że interwencje publiczne, wspierające dochód na mieszkańca i poprawiające kondycje na rynku pracy w regionach słabo rozwiniętych, stanowiłyby skuteczne narzędzie nie tylko w zwalczaniu ubóstwa i bezrobocia, ale również we wsparciu możliwości zysku dla przedsiębiorstw w tych obszarach oraz stymulację ich rozwoju. Na podstawie dokonanej analizy różnicowanie regionalne w Polsce jest rzeczywiście dobrze wyjaśnione za pomocą podejścia keynesowskiego, a szczególnie modelu wzrostu gospodarczego opracowanego przez polskiego ekonomistę Michała Kaleckiego w 1968 roku przy jego uzupełnieniu z innymi uwagami teoretycznymi opracowanych przez autorów tego samego nurtu, które opiera się na zaakcentowaniu roli popytu zagregowanego w długookresowym przekształcaniu się głównych zmiennych makroekonomicznych na terenie kraju. Duży wpływ na polepszenie jakości życia w Polsce mogą więc mieć czynniki, które na podstawie teorii keynesowskiej wpływają równocześnie na zwiększenie wzrostu gospodarczego i wydajności pracy, akumulację kapitału oraz wdrożenie i stosowanie innowacji, zwiększenie zatrudnienia i płac. W miejsce propozycji obniżania i zróżnicowania płac minimalnych, jakie można znaleźć w opracowaniach opartych na podejściach teoretycznych bazujących na dorobku autorów głównego nurtu, przedstawiona analiza danych i ich interpretacja wspierałyby więc realizację inwestycji publicznych, interwencje wsparcia dochodu w regionach słabiej rozwiniętych. Przedstawione wnioski wskazywałyby dodatkowo na większą skuteczność interwencji ostatniego rodzaju.Pozycja Analysis of Socio-Economic Impacts of Unemployment on the Population of Slovakia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Burdová, AnnaArticle focus deals with the issue of unemployment as a social – economical problem of the society. It refers to efforts of the government to create such opportunities to help unemployed people join the labor market and to start working process. The thesis specifies different tools and activities of employment and labor market policies, which are designed to mitigate and/or prevent adverse impact of unemployment on person’s life.Pozycja Bezrobocie a niepełnosprawność. Rehabilitacja zawodowa jako przejaw aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych – wybrane zagadnienia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kowalczyk, AnetaProblem bezrobocia wśród osób niepełnosprawnych jest na tyle złożonym zagadnieniem, że trudno jednoznacznie wskazać na jego przyczyny. Można natomiast bez wątpienia stwierdzić, że mechanizmem zwiększającym szanse na podjęcie zatrudnienia przez tę grupę pracowników są odpowiednie regulacje prawne chociażby w zakresie aktywizacji zawodowej. Ich analiza na gruncie ustawodawstwa polskiego pozwala sformułować tezę, że w niektórych aspektach są one niewystarczające, chociażby jeśli chodzi o brak systemowej regulacji w zakresie zatrudnienia wspomaganego, czy też są nie w pełni wykorzystane przez pracodawców.Pozycja ILE BEZROBOTNEGO JEST W BEZROBOTNYM? PRAWNO-SOCJOLOGICZNA ANALIZA POJĘCIA BEZROBOTNEGO W PRZEPISACH POLSKIEGO PRAWA(2014-06-20) Moczuk, Eugeniusz; Bajda, Karol; Zdeb, NataliaBezrobocie w Polsce jest poważnym problemem społecznym. Od roku 1989 w kraju uchwalono wiele ustaw, których przedmiotem było bezrobocie. Jednak wraz z upływem czasu zmienianonie tylko zakres funkcjonowania ustaw, ale także zmieniano pojęcie bezrobotnego, przechodząc od określenia w miarę prostego do bardzo rozbudowanego i skomplikowanego. Istotne jest to, że określenie bezrobotnego konstruowano poprzez zwiększenie wyłączeń powodujących niemożność uznania danej osoby za bezrobotną. Ważną kwestią jest także to, że w tym czasie zmieniały się tytuły ustaw związanych z bezrobociem. Pojawiły się takie określenia, jak „zatrudnienie”, „bezro-bocie”, „przeciwdziałanie bezrobociu”, „promocja zatrudnienia”, „instytucje rynku pracy”, jednak faktycznym celem ustaw było uporanie się z problemem bezrobocia, łagodzenie jego skutków, a także uporządkowanie pracy instytucji zajmujących się bezrobotnymi, a nie faktyczna pomoc bezrobotnym. Unemployment in Poland is a serious social problem. Since 1989 in the state there has been passed many acts, the subject of which was unemployment. However, with lapse of time not only the scope of functioning of acts was changed but also the notion of an unemployed was altered, passing from a simple designation in a certain degree to a very developed and complicated desig-nation. It is essential that the notion of an unemployed was constructed by increase of exclusions causing impossibility of recognising a given person as unemployed. An important issue is also that fact that during this time tiles of act connected with unemployment were changed. There appeared such designations as „employment”, „unemployment”, „counteracting unemployment”, „promo-tion of employment”, „institutions of the labour market”, however, an actual goal of the acts was settling the problem of unemployment, toning down effects of unemployment, as well as arrange-ment of labour of institutions dealing with unemployed, but not real assistance to the unemployedPozycja Impact of COVID-19 pandemic on labour market situation of young people(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Mazurkiewicz, AnnaThe COVID-19 pandemic has had a significant impact on the work and life of young people. Against this group, less favourable values of employment and unemployment rates are recorded than for experienced people, due to their lack of work experience, specialist knowledge and skills. These premises are the basis for employing young people with less favourable contract terms. The purpose of the paper was to assess the impact of the COVID-19 pandemic on the situation of young people in the labour market. To achieve the goal, an analysis of the literature on the subject, studies and reports presented on the websites of institutions dealing with the labour market was carried out, as well as an analysis of basic labour market measures using statistical data. Own research was also carried out. The analyses of the literature and statistical data showed that young people were particularly hard-hit by the consequences of the pandemic – unemployment in this group increased significantly and the percentage of NEET increased. In addition, the entry of new generations into the labour market contributed to the difficulty in keeping a job. At the same time, the results of research conducted among young people from Podkarpackie Province prove that the respondents did not suffer significantly from the negative consequences of the pandemic. Most of them did not lose their jobs and were not forced to change their jobs. Many employers did not reduce personnel costs, which made it possible for them to maintain their current standard of living.Pozycja Komputeryzacja pracy a wzrost poziomu bezrobocia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Garwol, KatarzynaArtykuł podejmuje problem tzw. bezrobocia technologicznego. Jego celem jest próba odpowiedzi na pytanie, czy we współczesnym świecie istnieje problem bezrobocia technologicznego, czy i w jakim stopniu dotyczy on Polski oraz jakie zawody są obecne najbardziej zagrożone zniknięciem z rynku pracy, a jakie są zawodami przyszłości, które wraz z rozwojem technologii IT będą najbardziej poszukiwane. Aby odpowiedzieć na pytania zawarte w artykule, dokonano analizy danych statystycznych z obszaru omawianego zagadnienia oraz literatury przedmiotu dostępnej w Internecie oraz w postaci publikacji drukowanych. Za zawody, które są zagrożone bezrobociem technologicznym uznano te, których wykonywanie wiąże się z dużą automatyzacją czynności (np. kasjerzy). Profesje, które nie są w grupie ryzyka to te, które wiążą się z bezpośrednim kontaktem pomiędzy ludźmi oraz empatią (np. terapeuci), a także wymagające wysokiej wiedzy specjalistycznej (np. kierownicy wyższego szczebla) oraz zawody związane z branżą IT (zwłaszcza programiści).Pozycja Labour market flexibility in Japan: 1960–2018(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Masui, Makoto; Młodkowski, PawełThis paper offers an analysis of labour market developments in Japan in the post-war period. There is an original periodization based on macroeconomic performance. A systematic review of legislative initiatives as responses to questionable private sector practices delivers an image of the national economy torn by a struggle for decent working conditions. Striving for harmony in the society through increasing employment stability resulted in the creation of unique managerial solutions that allow for the circumventing of more and more rigid regulations governing the Japanese labour market. The flexibility of the labour market was reduced by consecutive legal acts aimed at protecting employees. Unfortunately, the private sector responded to these policy actions by introducing most undesirable solutions. Several decades of awkward attempts by the government to protect the labour force resulted in a situation when more than 40% of all employees work in non-standard working conditions. This, in turn means that full-time jobs are a luxury of a declining cohort. This is a good reason for concern, as this is about social inequality, also due to the lack of traditional forms of labour protection (i.e. labour unions among non-standard workers) This is what differentiates Japan from all other advanced economies. Together with the underlying society that is growing older, a declining group of full-timers creates a serious threat to the stability of the national economy, and the pension system in particular.Pozycja Nierówności na rynku pracy a zróżnicowanie regionalne w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Piekutowska, AgnieszkaCelem artykułu jest wskazanie związku pomiędzy istniejącymi nierównościami na rynku pracy a zróżnicowaniem regionalnym polskiej gospodarki. W opracowaniu przybliżono zagadnienia dotyczące różnic w poziomie rozwoju gospodarczego. Wyodrębniono przy tym regiony najsłabiej rozwinięte. Podkreślono także trwały charakter istniejących dysproporcji, a co za tym idzie konieczność identyfikacji czynników odpowiedzialnych za powstałe różnice. Analiza literatury przedmiotu wskazała, że istotną rolę odgrywają nierówności na rynku pracy. Dlatego też, w kolejnej części opracowania zwrócono uwagę na rolę edukacji w rozwoju gospodarczym. Poziom wykształcenia ludności określa bowiem jakość kapitału ludzkiego i tym samym staje się istotnym czynnikiem rozwoju regionalnego. Przeprowadzona analiza statystyczna potwierdziła, że regiony najsłabiej rozwinięte dysponują niskiej jakości kapitałem ludzkim, co utrudnia zmniejszenie istniejących dysproporcji rozwojowych. Z punktu widzenia zróżnicowania regionalnego istotne okazały się również nierówności w dostępie do ofert pracy. Zapotrzebowanie na pracowników determinuje przy tym natężenie podmiotów gospodarki narodowej w rejestrze REGON. Pod tym względem również zaobserwowano istotne różnice w skali regionów. Wynika z nich, że regiony najsłabiej rozwinięte mają ograniczony dostęp do ofert rynku pracy, nie tylko ze względu na niską jakość kapitału ludzkiego, ale także niski poziom przedsiębiorczości. W ten sposób, analiza literatury i danych statystycznych pozwoliła stwierdzić, że zarówno nierówności edukacyjne, jak i nierówności w dostępie do ofert pracy pozostają istotnymi determinantami zróżnicowania regionalnego w polskiej gospodarce.Pozycja Polityka antykryzysowa administracji Herberta Hoovera w latach 1929–1932(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Kowalski, KamilBezprecedensowy poziom stopy bezrobocia, sięgający niemal 24% w 1932 r., uprawniał 31. prezydenta USA Herberta Hoovera do powzięcia nadzwyczajnych środków z instrumentarium polityki gospodarczej. W artykule przedstawiono katalog działań podjętych przez administrację republikańską w latach 1929–1932, mających – w zamierzeniu – przywrócić gospodarkę na ścieżkę wzrostu gospodarczego. Na podstawie wspomnień prezydenta oraz wystąpień publicznych scharakteryzowano jego poglądy nt. ekonomii i filozofii ekonomii. Pokazano, jak bardzo wpływały one na działania antykryzysowe podjęte w pierwszej fazie kryzysu. Centralna część tekstu koncentruje się na analizie konkretnych decyzji politycznych: polityce utrzymania dotychczasowego poziomu płac, konsensusie pomiędzy pracodawcami i pracownikami oraz programie robót publicznych. Pokazano ewolucję poglądów Hoovera: od podejścia odrzucającego potrzebę ingerencji w mechanizm rynkowy do coraz większej regulacji gospodarki (przyjęcie Emergency Construction Appropriation Act oraz powołanie Reconstruction Finance Corporation). Wywodowi towarzyszy prezentacja kluczowych danych makroekonomicznych, co pozwala ocenić skuteczność (lub jej brak) polityk antykryzysowych Hoovera. Artykuł uwzględnia ich recepcję przez społeczeństwo amerykańskie. W tym celu scharakteryzowano protest górników w Harlan, budowę baraków i osiedli bezrobotnych (hooversvilles) oraz marsz weteranów z 1932 r. Wydarzenia te oraz personifikacja zapaści gospodarczej i słaba polityka komunikacyjna administracji Hoovera skutkowały katastrofalnym wynikiem w listopadowych wyborach. On sam zaś przeszedł do historii jako prezydent „kryzysowy”, „pasywny” i „nieudolny”. Narrację tę wspierali w szczególności zwolennicy Partii Demokratycznej, dyskontującej korzyści polityczne z przeciwstawiania Hoovera Rooseveltowi. I to pomimo tego, że Roosevelt kontynuował liczne programy zapoczątkowane przez Republikanów, a o wyjściu USA z kryzysu można mówić dopiero po wybuchu II wojny światowej.Pozycja Polska gospodarka u progu 2014 roku – statystyczna analiza porównawcza w układzie międzynarodowym oparta na wybranych wskaźnikach makroekonomicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Jegorow, DorotaW artykule w sposób syntetyczny dokonano identyfikacji aktualnej kondycji polskiej gospodarki. Analiza oparta została na podstawowych miarach statystycznych, zaczerpniętych z baz Eurostatu: PKB na mieszkańca wg parytetu siły nabywczej, wskaźnik zatrudnienia, wskaźnik bezrobocia, miesięczna płaca minimalna, miesięczna płaca minimalna jako % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, poziom kosztów pracy, udział niskich płac wśród wszystkich pracujących. Synteza zorientowana została na te obszary gospodarki, które poddawane są nader często skrajnym ocenom, tworząc tym samym zwodniczą płaszczyznę poznawczą. Dyskusji poddany został potencjalny związek globalnego kryzysu gospodarczego z aktualnym stanem krajowej gospodarki. Ostateczne polska gospodarka sklasyfikowana została w grupie takich krajów, jak: Bułgaria, Rumunia, Litwa i Łotwa. Bardzo niska siła nabywcza, plasująca się znacznie poniżej średniej europejskiej, wielokrotnie zdystansowała ww. kraje od liderów rozwoju gospodarczego. Sytuacja ta ma swoje transparentne odzwierciedlenie w niskiej wartości PKB na mieszkańca wg parytetu siły nabywczej. Poważnym problemem hamującym rozwój polskiej gospodarki jest niekorzystna sytuacja na rynku pracy. Problem dotyczy głównie niskiego wskaźnika zatrudniania oraz niskich wynagrodzeń. Polska nie predestynuje do grona krajów o wysokim rozwoju gospodarczym. Poszukiwanie szans rozwojowych w tworzeniu konkurencji w ramach niskich kosztów pracy jest chybioną tezą, szkoda, że utrwalaną przez polskie elity rządzące. Sytuacja jest zła niezależnie od przyczyn, ale jeszcze nie patowa. Polska gospodarka w opisie formułowanym na gruncie polityk publicznych przedstawiana jest w sposób skrajnie odmienny, a co gorsza – tworząc dualizm poznawczy w kontekście analiz naukowych.Pozycja Potencjał kadrowy Podkarpacia – przyczynek do rozważań, zmiany i oczekiwania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zawada, Piotr; Chrzanowski, MaciejRynek pracy w Polsce i na świecie ulega szybkim zmianom. Poprawa podstawowych wskaźników gospodarczych, nawet w krótkim okresie, wcale nie musi oznaczać poprawy sytuacji zatrudnionych i pozostających poza pierwotnym rynkiem pracy. Celem artykułu jest próba odpowiedzenia na pytanie, czy potencjał personalny reprezentowany w woj. podkarpackim jest wykorzystywany na lokalnym rynku pracy. W pracy wykorzystano wyniki badań zrealizowanych na zlecenie WUP, których celem była analiza zależności pomiędzy wzrostem gospodarczym a poprawą sytuacji osób młodych, bezrobotnych i respondentów pozostających w zatrudnieni.Pozycja Prawo Okuna – weryfikacja z wykorzystaniem panelowego modelu VAR dla polskich województw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Mowczan,DamianCelem artykułu było przedstawienie wyników badań własnych nad relacją znaną w ekonomii pod nazwą „prawo Okuna”. Wykorzystano panel danych dla 16 województw Polski w latach 1995–2019. Jako narzędzie badawcze zastosowano panelowy model autoregresji wektorowej (PVAR), co pozwoliło chociażby na uchwycenie dynamicznego charakteru modelowanej relacji. Do estymacji parametrów modelu wykorzystano uogólnioną metodę momentów (GMM). Następnie oszacowane zostały ortogonalne funkcje reakcji na impuls (IRF) przy wykorzystaniu dekompozycji Choleskiego. Dokonano także dekompozycji błędu prognozy w 10-letnim horyzoncie. Prawo Okuna zakłada negatywną zależność pomiędzy zmianami stopy bezrobocia a stopą realnego wzrostu gospodarczego. Pierwotnie zostało ono empirycznie zaobserwowane przez A. Okuna w 1962 roku. Oryginalny współczynnik wymiany wynosił ok. 0,3. Oznacza to, że każdy dodatkowy procent PNB powiązany jest ze spadkiem stopy bezrobocia o ok. 0,3 p.p. Zaprezentowane w artykule oszacowania funkcji reakcji na impuls wskazały na istotność statystyczną wpływu szoków pochodzących od poszczególnych zmiennych. Pozytywny impuls pochodzący od strony stopy wzrostu realnego PKB powodował obniżenie się zmiany stopy bezrobocia (i na odwrót) w porównaniu do ścieżki bazowej. Zaobserwowano również stosunkowo powolne wygaszanie się szoków w modelu. Dekompozycja błędu prognozy wykazała, że ok. 31% zmienności przyrostu stopy bezrobocia może zostać wyjaśnione za pomocą stopy wzrostu realnego PKB. Z kolei zmiany stopy bezrobocia zdołały wyjaśnić jedynie ok. 6% przyszłych stóp realnego wzrostu gospodarczego.Pozycja Problem bezrobocia osób młodych w Polsce na przykładzie województwa podkarpackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Liszka, Magdalena; Barwińska-Małajowicz, AnnaThis article applies to selected problems of young people in the labor market in Poland in example province podkarpackiego. Young people under 25 years of age, according to the Act on employment promotion and labor market institutions of 20 April 2004 are one of the groups that are in a special situation on the labor market. Accordingly, this issue is often discussed research from both theory and practice. The aim of this paper is to illustrate the problem of youth unemployment on the labor market against the nationwide trend of podkarpackie province . Principal attention is focused on some of the problems that are associated with finding work for young people that possess a higher education (addresses the lack of work experience and the need to adapt graduates to the conditions of local labor markets). Results of analyzes were used, among others, statistical database of the Central Statistical Office, including information from the Local Data Bank.Pozycja Rola mikroprzedsiębiorstw na regionalnym rynku pracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Brągiel, Elżbieta; Dykiel, MagdalenaThe economic development of each voivodeship and country significantly depends on the condition of microenterprises, which function in these regions. The aim of this study was to indicate the role and importance of microenterprises in processes of regional development and shaping the local labor market. The analysis of microenterprises in the years 2010–2014 was developed on the basis of GUS data. Characteristics of the number of active enterprises and levels of remuneration were used to describe the scale of number and dynamics of changes in the business activity run by microenterprises. Conclusions: 1. In the years 2010–2014, the number of microenterprises was increasing with the exception of 2013 in Poland and 2012 in Podkarpackie Voivodeship. 2. The ratio of people employed in microenterprises per 1000 residents presented the large disparity between Poland and Podkarpackie Voivodeship. 3. Amounts of remuneration in microenterprises in the years 2010–2014 in Poland was much higher than in Podkarpackie Voivodeship.Pozycja Rynek pracy i bezrobocie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Walawender, PawełNot only is Rzeszow the biggest town in the Podkarpackie Voivodeship and the administration centre of different levels but it is also a significant centre of education, culture, science, industrial production and services in general. Thus, Rzeszow offers the biggest and the most diverse labour market in the Podkarpacie region. The article aims at presenting basic data on the trends in the local labour market, the level and structure of unemployment and labour resources in Rzeszow. The evidence here presented indicates a relatively well-developed labour market, relatively low unemployment and a high potential of human resources. The article also addresses the issue of counteracting unemployment in the town. Reference is made to the potential of labour market institutions, to the passive and active methods applied with a view to counteract unemployment. The article has also described the policy of the town authorities regarding creating a favourable climate for investment.Pozycja Skutki kryzysu migracyjnego oraz sposoby ich łagodzenia na przykładzie wybranych miast aglomeracji śląskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Werczyńska, DominikaPolska jako kraj graniczący ze strefą wojny stał się głównym miejscem ucieczki uchodźców z Ukrainy. Nagła fala migracji była dużym wyzwaniem dla władz oraz samorządów lokalnych, które musiały podjąć kosztowne działania zmierzające do zażegnania kryzysu. Poniesione wydatki w przyszłości mogą przynieść korzyści polskiej gospodarce pod warunkiem, że imigranci pozostaną w kraju nawet po zakończeniu wojny w Ukrainie. Młodzi ludzie podejmując pracę mogą zapełnić luki na rynku pracy, zwiększyć wpływy z podatków oraz poprawić sytuację demograficzną. Celem pracy była ocena wybranych skutków kryzysu migracyjnego dla Polski oraz porównanie działań podjętych na rzecz uchodźców i źródeł ich finansowania przez wybrane miasta aglomeracji śląskiej. W pracy dokonano analizy danych, które dostarczyły informacji o poziomie bezrobocia dla Polski oraz wybranych miast. Dokonano analizy porównawczej działań podejmowanych przez Katowice i Bytom oraz poniesionych nakładów pieniężnych na pomoc uchodźcom. Z przeprowadzonych badań wynika, że przyjeżdzający do kraju imigranci z Ukrainy szybko zostali wchłonięci przez rynek pracy, a ich obecność nie wpłynęła negatywnie na poziom płac w gospodarce. Pomoc oferowana przez Katowice i Bytom umożliwiła dostosowanie się migrantom do nowej rzeczywistości. Oba miasta prowadziły bardzo podobne działania w postaci zapewnienia zakwaterowania, wyżywienia czy pomocy medycznej. Wsparcie udzielone migrantom było sfinansowane z budżetu miasta oraz funduszy zewnętrznych.Pozycja Social reintegration exemplified by the specific example of the social integration centre in Sanok(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Frączek, Piotr; Drozd, SylwiaModern societies are always different, regardless of their social and economic level. On the one hand, there are individuals who succeed in the labour market, fully participating in both social and political life. On the other hand, many people are unable to meet their basic, existential needs and they are marginalised in society due to circumstances beyond their control. Social exclusion and the problems connected with it represent a significant challenge for current social policy in all countries in the world. The term “social exclusion” is used and it definitely should be defined. In literature on the subject there are many attempts to define what social exclusion (Dowling 1999: 245-261, Szarfenberg 2010) exactly is. However, the definition of S. Golinowska and P. Broda-Wysocki seems to be the simplest. They noticed that social exclusion is defined in two contexts. The first one is related to non-participation which means that an individual, a family or a group does not participate in social life (lack of participation); while the other context is related to impoverishment. In the latter context, social exclusion is used interchangeably with poverty (Golinowska, Broda-Wysocki 2005: 32). Without further considering the terminology, in the present text it has been adopted that social exclusion means a deprivation of the basic social needs of, or an unsatisfactory place in, society. However, combating social exclusion requires cooperation, which means not only from a trans-sectoral partnership (the public sector, the nongovernmental sector, the business sector and the private sphere of families and communities), but also cooperation between the individual areas of policies, services and their institutions: employment policy and vocational integration, social work, youth policy, educational policy, family policy and others (Evers, Przedecka 2012: 54). Building a social infrastructure becomes a significant challenge, especially at the local level which provides social services. A trans-sectoral partnership is favourable for both sectors i.e. the public and non-governmental sector. A lack of cooperation between tchem can lead to many problems. On the one hand, truthful information about social problems occurring at the local level can be unavailable to the public sector. On the other hand, the non-governmental sector may not be able to bear the costs of creating and operating social entities. Cooperation at the local level is particularly needed at the local level as it allows the ability to look not only at the needs expressed by a certain group of people but also at the mechanisms for satisfying their needs (Błędowski 2002). An assessment of needs at the local level is an opportunity to properly identify local needs and adapt forms of action to local circumstances. It is also the most suitable way to take action aimed at preventing and combating social exclusion (Błędowski, Kubicki 2006). In Poland, according to social employment law (2011), there are social groups that risk being excluded from social life i.e.: the homeless, the longterm unemployed, people addicted to drugs and other psychotropic things, people with mental disabilities, disabled people (Act dated 20.06.2003). Due to the particularities of operations undertaken with the inclusion of these kinds of people it is necessary to construct an adequate social infrastructure. Centres for Social Integration (SIC) are one of the entities of that infrastructure and they are set out in social employment law (Act dated 13.06.2003). The main aim of these entities is professional and social reintegration, for example through: developing skills that allows persons who are vulnerable to risk of the social exclusion to take an active role in society, acquiring professional skills and vocational training, learning how to plan life and meet the needs of one’s own effort, skills concerning the rational management of money. However, in Poland the creation of SICs is facing many barriers. They are described in K. Kietlińska’s report, i.e.: the undefined status of the SIC as an employer, lack of adequate management, lack of adequate staff that can achieve the social and professional reintegration, difficulties in obtaining funds to start up an activity, complicated law concerning the funding sources of a SIC (Kietlińska 2010: 173).Pozycja Stracone pokolenie – młodość ryzykiem socjalnym?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Duda, MarlenaPrzejście z systemu edukacji na rynek pracy młodych ludzi i efektywność procesu adaptacji do sytuacji zatrudnienia związane są z wieloma czynnikami. Obecnie zagrożenie bezrobociem i biernością zawodową wśród młodych dorosłych staje się problemem nie tylko indywidualnym, ale również i społecznym. Wielkość zjawiska czyni z niego ryzyko socjalne, gdyż utrudnia realizację zadań rozwojowych charakterystycznych dla etapu wczesnej młodości. Celem artykułu jest przybliżenie problematyki trudności w uzyskaniu pracy w grupie osób kończących edukację zarówno ponadgimnazjalną, jak i akademicką.